نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تحقق شعار سال
کد خبر: 4057754
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تحقق شعار سال

 رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با یادآوری شعار سال گفت:  اگر باور داشته باشیم که اقتصاد دانش بنیان در تعریف کلی به معنای تولید، توزیع و استفاده از دانش برای تولید ثروت است، آن زمان  نقش مهم کتاب و ترویج علم و دانش برای زمینه‌سازی  پرورش  استعداد هایی که رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان جمهوری اسلامی است، مشخص می شود.

به گزارش ایکنا از فارس، محمد صادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری امروز، ۲۷ اردیبهشت ماه در آئین افتتاحیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ ایده ها، الگوها و تجربه ها که در سالن همایش های مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در شیراز برگزار شد با اشاره به جایگاه و اهمیت کتاب گفت:  یکی از بزرگان فرموده اند که کتاب، زیربنای تمدن بشری است و اگر این جمله را مبنا قرار دهیم جایگاه و اهمیت کتاب بسیار روشن می شود.
 
وی با بیان اینکه جایگاه کتاب به خصوص امروزه  بیش از گذشته اهمیت دارد، تصریح کرد: علی رغم همه پیشرفت های بشری در عرصه تکنولوژی و با همه توسعه هایی که در  ابزارهای مختلف اطلاع رسانی، رسانه های جمعی و اشاعه تکنولوژی داشتیم به نظر می‌رسد کتاب همچنان از  جایگاه والایی برخوردار است.
وی افزود: باید از همه ابزارهای تکنولوژی استفاده کرد و آن را توسعه داد، همچنین باید نوآوری را در اشاعه علمی ترویج کرد و بسط داد اما به نظر می‌ رسد که جایگاه و اهمیت نسخ مکتوب و کتاب  بر کسی پوشیده نیست و این جایگاه را نمی شود خدشه دار کرد.
 
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه کتاب وسیله بسیار ارزشمندی برای انتقال دانش،  گسترش بینش ها و ارائه مفاهیم است، افزود:  بسیاری از جامعه ‌شناسان معتقدند ملت‌هایی که با مطالعه مانوس بودند و کتاب  برای آنها یک اولویت بوده است قاعدتاً توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای گذارند.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش کتابخانه های عمومی گفت: امروز، جایگاهی که نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان پیشران عرصه اشاعه و ترویج علم دارد بر کسی پوشیده نیست.
خیاطیان با ذکر این نکته که بسیاری از نوآوری‌های علمی که در عرصه اشاعه علم و ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه نیاز داریم باید از دل نهاد اجتماعی کتابخانه های عمومی کشور بلند شود، گفت: دیگر نمی شود فقط با ابزارهای سنتی مسیر توسعه کتاب و کتابخوانی را دنبال کرد و قاعدتاً نیاز به ابزارهای جدید و نوآوری دارد.
وی ادامه داد: اگرچه  نرم افزار ها و تکنولوژی ها در مسیر توسعه کتاب و کتابخوانی بسیار نقش دارند اما از نقش کتابداران و نیروی انسانی فعال، صاحب تجربه و نوآور در حوزه کتاب نیز نباید غفلت کرد.
 
 رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با یادآوری شعار سال به تبیین نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه دانش بنیان و زمینه سازی برای اقتصاد دانش بنیان پرداخت و گفت:  اگر باور داشته باشیم که اقتصاد دانش بنیان در تعریف کلی به معنای تولید، توزیع و استفاده از دانش برای تولید ثروت یا تولید ثروت از دانش است، آنوقت  نقش مهم کتاب و ترویج علم و دانش برای زمینه‌سازی  پرورش  استعداد هایی که رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان جمهوری اسلامی است، مشخص می شود و اگر دو رکن اقتصاد دانش بنیان  را دانش و نوآوری بگیریم، نهاد کتابخانه‌ها قطعا می‌تواند چه از لحاظ زیر ساختی و چه از لحاظ تولید نیروی انسانی تاثیرگذار باشد.
 
وی در پایان بر ضرورت توجه به حوزه کودک و نوجوان  تأکید کرد و گفت: در حوزه تولید محتوای کتاب برای کودک عقب هستیم و محتوای موجود اغلب ترجمه‌ ای است که با کمک واستفاده از شبکه نخبگانی در دانشکده‌های ادبیات، روانشناسی و علوم تربیتی و... می توانیم این مسیر را دنبال کنیم.

انتهای پیام
captcha