رویکرد تبدیل شدن به پیشران فرهنگی در حوزه علمیه خواهران مازندران
کد خبر: 4060553
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران بیان کرد:

رویکرد تبدیل شدن به پیشران فرهنگی در حوزه علمیه خواهران مازندران

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: یکی از سیاست‌های مهم در اسناد بالا دستی برای حوزه علمیه خواهران تبدیل شدن از حالت فعال فرهنگی به کنشگر تا پیشران فرهنگی است.

حجت‌الاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، حجت‌الاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، هشتم خردادماه در نشستی با خبرنگاران، گفت: مازندران ۲۲ واحد آموزشی ویژه خواهران دارد که از سطح دو تا سطح ۴ طلبه‌ها به تحصیل حوزوی می‌پردازند و مانند سایر استان‌ها پذیرش سراسری از طریق سامانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سه هزار طلبه در مراکز آموزشی حوزوی مازندران تحصیل می‌کنند، افزود: حدود شش هزار طلبه در قالب طلبه پیشران و کنشگر فرهنگی در مازندران فعالیت دارند.

قائمی با بیان اینکه پذیرش امسال حوزه خواهران مازندران با رویکرد جذب کیفی است که حداقل معدل تحصیلی ۱۴ و تا سن ۴۰ سال است، تصریح کرد: پذیرش طلبه در سطح دو کارشناسی، سطح سه ارشد و سطح چهارم دکترا انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از سیاست‌های مهم در اسناد بالادستی برای حوزه علمیه خواهران تبدیل شدن از حالت فعال فرهنگی به کنشگر تا پیشران فرهنگی است.

این مسئول به فعالیت‌های پژوهشی مراکز آموزشی در استان اشاره کرد و ادامه داد: حوزه علمیه خواهران مازندران امسال از ۲۲ مقاله و ۱۸ کتاب رونمایی کرد و به عنوان استان فاخر در حوزه پژوهش میدانی در حوزه‌های علمیه کشور محسوب شد.

قائمی، تشکیل شبکه پژوهشی میدانی با مطالعات میدانی را از موارد موثر در پیشرو بودن حوزه علمیه خواهران مازندران در کشور دانست و ادامه داد: امسال ۱۶ نفر از پژوهشگران ما با رویکرد حل مسائل اجتماعی و رویکرد استخراج منابع دینی به روش‌های میدانی فعالیت کردند که در جشنواره‌های مختلف به ویژه علامه حلی مشارکت جدی داشتند.

وی با اشاره به رشد سرانه کیفی در حوزه علمیه خواهران، افزود: امسال حوزه علمیه خواهران مازندران توسعه کمی ندارد در حالی که درخواست شد پنج مدرسه فعال به سطح سه و دو مدرسه به سطح چهار ارتقا یابند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، اظهار کرد: در حال حاضر یک مدرسه سطح چهار در بابل، سه مدرسه سطح سه در ساری، فریدونکنار و جویبار و ۱۷ مدرسه دیگر هم در سطح دو داریم.

وی بیان کرد: امسال مهلت ثبت نام برای حوزه‌های علمیه خواهران ۲۵ خردادماه در نظر گرفته شد که ظرفیت برای پذیرش جدید ۴۰۰ طلبه است.

قائمی اظهار کرد: مدارس باید پذیرش فعال مانند تبلیغ چهره به چهره، ارتباط مستمر با آموزش و پرورش و جذب نخبه را در برنامه‌های خود مدنظر قرار داده و تنها به تهیه پوستر تبلیغاتی، نصب بنر در سطح شهر و تبلیغ در فضای مجازی اکتفا نکنند.

وی تاکید کرد: رسالت امروز حوزه‌های علمیه ضمن تربیت مبلغ و مجتهد، گسترش رشته‌های مختلف است تا به این وسیله، ضمن افزایش جذابیت حوزه‌های علمیه، نسبت به جذب طلاب بیشتری موفق شده و با تربیت قاضی، مشاور و ...، در کنار پاسخگویی به نیاز جامعه، آینده‌ای روشن برای فارغ‌التحصیلان نیز داشته باشیم.

قائمی از برپایی دو همایش ملی با نماد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در استان اشاره کرد و افزود: همایش علامه مصباح یزدی و همایش علامه حسن‌زاده آملی، نخستین همایش‌های حوزوی هستند که در سالگرد این دو بزرگوار برگزار می‌شود که تاکنون از هشت کشور مقاله به دست ما رسیده است و مقالات در حال داوری است.

انتهای پیام
captcha