تشکیل ۲۳ پرونده احتکار در قزوین
کد خبر: 4060569
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

تشکیل ۲۳ پرونده احتکار در قزوین

سرپرست اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان قزوین بیان کرد: ۲۳ مورد پرونده احتکار تشکیل شده که ۱۶ مورد رسیدگی و به پرداخت بیش از ۵۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند.

احتکار در قزوین

علیرضا حسن‌پور، سرپرست اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان قزوین، در ستاد تنظیم بازار استان قزوین که امروز یکشنبه هشتم خرداد در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ۲۰ روز از اجرای نظام پرداخت یارانه‌ها می‌گذرد در این مدت با همکاری مراجع نظارتی به ویژه سازمان صمت، سازمان جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی اقدام به تشکیل اکیپ‌های سیار کردیم، طی این مدت در مجموع ۷۴۳ بازرسی انجام شده و این جدا از بازرسی‌های ویژه سازمان صمت و جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: از ۷۴۳ مورد بازرسی ۵۰۴ مورد مربوط به کالاهای اساسی و ۲۳۹ مورد به سایر اقلام اختصاص داشته است؛ مجموعاً طی سال جاری ۹۰۳ فقره پرونده داشتیم که ۷۹۵ پرونده رسیدگی و منجر به صدور حکم شده که بر این اساس بیش از ۷۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال محکومیت‌های نقدی برای متخلفین در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان قزوین با اعلام اینکه طی ۲۰ روز گذشته ۷۸ پرونده‌ مورد رسیدگی قرار گرفتند، بیان کرد: ۳۱۳ مورد از پرونده‌های تشکیل شده از ابتدای سال جاری مربوط به کالاهای اساسی شامل رب، برنج، تخم‌مرغ، شکر و سایر مواد بوده است و ۵۹۰ فقره پرونده مربوط به سایر اقلام نظیر خدمات، محصولات سلولزی، پوشاک، لوازم یدکی، محصولات سلولزی و پوشاک بوده است.

وی افزود: ۲۳ مورد پرونده احتکار تشکیل شده که ۱۶ مورد رسیدگی و به پرداخت بیش از ۵۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند و ۱۱۵ مورد از پرونده‌های تشکیل شده به نانوایی‌ها اختصاص داشته و ۱۰۰ مورد از این پرونده‌ها رسیدگی شده است.

حسن‌پور اعلام کرد: ۱۹ نانوایی و هفت انبار نگه‌داری کالاهای اساسی پلمب شدند، روز جمعه طی بازرسی اتحادیه نانوایان ۳۰ واحد نانوایی تعطیل بودند که علت تعطیلی آن در حال بررسی است، اگر تعطیلی آنان قانونی نباشد برخورد خواهیم کرد.

وی اشاره کرد: ۲۳ مورد احتکار در استان داشتیم که عمده پرونده‌ها رسیدگی و برایشان حکم صادر شد؛ طی این مدت بیش از ۲ تُن روغن مایع، ۲۰ تُن روغن جامد و نیمه‌جامد، ۳۲ تُن ماکارونی، ۳۵ تُن شکر، پنج تُن قند و ۲۶۶ کارتن تخم‌مرغ احتکار شدند که مجموعاً بیش از ۲۶ میلیارد تومان برای این پرونده‌ها حکم صادر شده است.

سرپرست اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان قزوین تشریح کرد: مهم‌ترین پرونده در خصوص احتکار ۵۲۰ عدد روغن چهار کیلویی بود که صاحب آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی شد؛ انباری حومه قزوین ۱۶۹۱ کیلوگرم روغن جامد را احتکار کرده بود که چهار میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال جریمه شد؛ همچین فردی در حومه قزوین ۱۱۲۰ حلب روغن، ۴۸۰ عدد روغن ۴.۵ کیلیویی و ۳۸ هزار بسته ماکارونی را انبار کرده بود که بیش از سه میلیارد و ۳۲۶ میلیون ریال جریمه نقدی شد.

وی خاطرنشان کرد: طی بررسی‌گشت‌های سیار به نظر می‌رسد در سایر اقلام برخی از واحدهای تولیدی و یا انبارها کالاها را نگه داری می‌کنند که می‌طلبد از کمک‌های مردمی، اطلاعات و اخبار و مراجع نظارتی کمک بگیریم.

حسن‌پور یادآور شد: در مواد شوینده و محصولات سلولزی اخباری به دست ما رسیده که چند واحد تولیدی محصول خود را انبار کردند، همچنین چند انبار مورد بازرسی قرار گرفتند و عده‌ای از واحدهای تولیدی ادعا داشتند که محصول در حال تولید است اما با توجه به احتمال افزایش قیمت به‌صورت معمول کار نمی‌کنند و ادعا دارند ستاد تنظیم بازار کشور برای قیمت جدید اعلام کرده است که این امر باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha