سه ویژگی حج ابراهیمی
کد خبر: 4061789
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
حجت الاسلام نواب تشریح کرد:

سه ویژگی حج ابراهیمی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تسلیم کامل بودن در برابر خدا، مبارزه با پرستشهای غیر خدا و رشد و اصلاح اجتماعی را سه ویژگی حج ابراهیمی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، امروز 13 خرداد، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تسلیت سالروز ارتحال امام(ره) و گرامیداشت سالگرد قیام 15 خرداد و تبریک دهه کرامت و هفته حج گفت: حضرت امام(ره) فرمودند حج تجلی و تکرار همه صحنه های عشق آفرین زندگی یک انسان و یک جامعه متکامل در دنیا است و برای حج ابراهیمی احیاگری کردند.

وی افزود: اگر به مهندسی خدای بزرگ در منظومه بندگی نگاه کنیم می‌بینیم خداوند در نظام بندگی انسان‌ها عباداتی گذاشته که هر کدام شرایط و چارچوب‌های خاص خود را دارند. نماز باید شبانه‌روزی صورت گیرد؛ نماز جمعه در هفته انجام می‌شود و برخی مانند روزه یک ماه در سال است. برخی عبادات است که عبادت عمر است و آن هم حج است؛ حج برای کسی که مستطیع می‌شود فقط یکبار در طول عمرش واجب است.

نواب اظهار کرد: امام(ره) فرمودند حج باید به صورت حج ابراهیمی برگزار شود. در طول قرون متمادی حج از آنچه که پیامبر(ص) فرموده بودند آرام آرام فاصله گرفت به نحوی که برخی دیگر حج را عملی تفریحی تصور می‌کردند اما امام(ره) فرمودند، باید همان ویژگی‌هایی که حضرت ابراهیم(ع) برای حج ایجاد کرد در حج احیا شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز کرد: جان مایه حج ابراهیمی سه مطلب مهم است؛ اول تسلیم کامل خدا بودن؛ یعنی زائر و حاجی باید به این درس حضرت ابراهیم(ع) خوب پاسخ دهد و کامل تسلیم اوامر الهی باشد. خداوند خطاب به ابراهیم(ع) گفت تسلیم درگاه باش و حضرت ابراهیم (ع) هم تسلیم بودن خود را به پروردگار اعلام کرد.

وی ادامه داد: وقتی حضرت ابراهیم (ع) خواست سر فرزندش را برای اطاعت پروردگار ببرد این خطاب از سوی پروردگار آمد که خواب و عملت درست است اما ما جزای این احسانت را خواهیم داد و آن قوچ بهشتی آمد و حضرت ابراهیم(ع) آن را در راه خدا قربانی کرد و این همان تسلیم کامل خدا بودن است.

نواب بیان کرد: دومین جانمایه حج ابراهیمی مبارزه با پرستش‌های غیر خداست. یک حج بر خداست و یک حج برای مردم است؛ هر کس حج را برای اسم و شهرت و عنوان انجام بدهد این حج برای مردم است و باید ثوابش را از مردم بگیرد. ابراهیم خلیل این درس را به ما می‌دهد همه غیر خداها را کنار بگذارید و فقط تسلیم درگاه خدا باشید. ایشان بتها را شکست و تبر را به دوش بت بزرگ قرارداد تا مردم را بیدار کند که خدا را بپرستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز کرد: امام(ره) در صحبتی می‌فرمایند ما باید در حج درس بگیریم که به شیاطین انس و جن نه بگوییم. گردش به دور خانه خدا نشان‌دهنده این است که به غیر از خدا گرد دیگری نگردیم و رجم عقبات رجم شیاطین انس و جن است. شما با رجم با خدای خود عهد کنید تا شیاطین انس و ابرقدرت‌ها را از کشورهای اسلامی برانید.

وی رشد و اصلاح اجتماعی را سومین جان مایه حج ابراهیمی خواند و گفت: اساس حج برای تقویت دین و رشد است. حضرت ابراهیم(ع) از خدا می‌خواهد مناسک را به ما یاد بده و گناهان ما را ببخش و خدایا از نسل من پیامبر قرار بده که بتواند فرزندانم را هدایت کند و حضرت رسول اکرم(ص) در سخنی می‌فرمایند من دعای مستجاب حضرت ابراهیم(ع) هستم.

نواب اظهار کرد: همین حج ابراهیمی ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی دارد که در اینجا به برخی عبارت‌های امام(ره) درباره حج می‌پردازم. امام (ره) می‌فرمایند: «حج بی‌روح و بی‌تحرک و قیام، حج بی‌برائت، بی‌وحدت و حجی که از آن هدم کفر و شرک برنیاید، حج نیست، حج کانون معارف الهی است که از آن محتوای سیاست اسلامی را در تمام زوایای زندگی باید جستجو کرد.»

وی افزود: ابعاد فردی حج بندگی خداست که امام رضا(ع) فرمودند که علت حج این است که انسان به سوی خدا کوچ کند و به خدا توجه داشته باشد. از جمله ابعاد اجتماعی نیز حج شناخت مسلمانان از هم، تحکیم و انسجام اسلامی، اهتمام به امور مسلمانان، مشورت در جهان اسلام برای آینده بهتر و امر به معروف و نهی از منکر است که اینها تمام مورد توجه است.

نواب تأکید کرد: امام(ره) می‌فرمایند از همه ابعاد حج، مهجورتر و مورد غفلت‌تر بعد سیاسی این مناسک عظیم است که دست خیانتکاران برای مهجوریت آن بیشتر در کار بوده و هست و خواهد بود که بعد سیاسی این حج ابراهیمی انجام نگیرد. بعد سیاسی حج ابراهیمی برائت از مشرکین است. اگر همه مسلمانان در حج فریاد مرگ بر دشمنان بشریت، کودک کشان دنیا و ظالمان را سر دهند که در واقع مرگ بر استکبار جهانی و آمریکا و صهیونیسم است آن وقت دشمنان دیگر نمی‌توانند در کشورهای اسلامی جایی داشته باشند.

نواب در پایان اظهار کرد: اینکه امام(ره) با درایت کامل می‌فرمایند، حج بی‌برائت حج نیست به خاطر این است که دشمن از چنین حجی نمی‌ترسد.

انتهای پیام
captcha