کشف یکی از قدیمی‌ترین مساجد جهان در اراضی اشغالی فلسطین
کد خبر: 4066121
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹

کشف یکی از قدیمی‌ترین مساجد جهان در اراضی اشغالی فلسطین

باستان‌شناسان از کشف بقایای یک مسجد قدیمی در اراضی اشغالی فلسطینی خبر دادند که قدمت آن به 1200 سال قبل باز می‌گردد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از گاردین، باستان شناسان اسرائیلی روز گذشته (چهارشنبه اول تیر) از کشف بقایای یک مسجد قدیمی در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر دادند کردند که به گفته مقامات ،نشان‌دهنده دوران گذار مسیحیت به اسلام در این منطقه است.

اداره آثار باستانی رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بقایای این مسجد که گمان می‌رود بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت داشته باشد در جریان کار برای ساخت محله‌ای جدید در شهر بادیه‌نشین رهط کشف شد.

این سازمان گفت که مسجد واقع در صحرای «نقب» شامل یک اتاق مربعی و یک دیوار به سمت مکه است. این مسجد یک تو رفتگی نیم دایره‌ای (محراب) نیز به سمت جنوب دارد. این ویژگی‌های منحصر به فرد، نشان دهنده معماری بنایی است که از آن به‌عنوان مسجد استفاده می‌شده است.

این نهاد تصریح کرد در فاصله اندکی از مسجد، یک ساختمان مجلل نیز کشف شد که بقایای ظروف و مصنوعات شیشه‌ای نشان دهنده ثروتمند بودن ساکنان آن است.

سه سال پیش مقامات اسرائیلی، مسجد دیگری را در نزدیکی همین مکان کشف کردند که متعلق به دوران هفتم تا هشتم پس از میلاد است. آن‌ها این دو عبادتگاه اسلامی را از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های اسلامی شناخته شده در سراسر جهان می‌خوانند.

باستان‌شناسان می‌گویند که مساجد، املاک و خانه‌ها دیگر آثار کشف شده در نزدیکی این مکان، یک روند تاریخی را در شمال نقب نشان می‌دهد که با ورود دین جدید( دین اسلام )و حکومت و فرهنگ جدید در منطقه ایجاد شده است. این منطقه در قرن هفتم میلاادی به دست مسلمانان فتح شد.

اداره آثار باستانی اسرائیل گفت که مساجد کشف شده در رهط در مکان‌ فعلی خود به‌عنوان بناهای تاریخی نگهداری خواهند شد.

انتهای پیام
captcha