پرهیز از دلسردی در مسیر توسعه فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4070462
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
انتظارات جامعه قرآنی از رئیس جمهور/ 1

پرهیز از دلسردی در مسیر توسعه فعالیت‌های قرآنی

دارنده مقام اول رشته قرائت تحقیق چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های قرآنی مستلزم داشتن مکانی ثابت است، اظهار کرد: شاید در گام اول استقبال از جلسات مطلوب نباشد، اما برای رونق فرهنگ قرآنی نباید دلسرد شد.

عادله شیخی، نفر اول مسابقات سراسری قرائت تحقیق اوقاف

عادله شیخی، دارنده مقام اول رشته قرائت تحقیق چهل و یکمین دوره  مسابقات قرآن اوقاف، در خصوص انتظارات جامعه قرآنی از رئیس‌جمهور،  در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با ابراز تأسف و نگرانی از وضعیت فرهنگی، اعتقادی و حتی عفاف و حجاب در جامعه، ضرورت استفاده از جوانان با انگیزه و صاحب ایده در رفع وضعیت فعلی را مورد تأکید قرار داد.

وی با اشاره به اینکه از نخبگان قرآنی استفاده مطلوب و بهینه نمی‌شود، اظهار کرد: وظیفه فعال و نخبه قرآنی در رشته‌های مختلف فقط داوری و حضور در جلسات محدود به قران نیست؛ چراکه این افراد اگر وارد بدنه آموزش و پرورش شوند، قطعاً آثار و برکات بیشتری خواهد داشت. طیف بسیار گسترده‌ای از دانش‌آموزان در جلسات قرآن شرکت نمی‌کنند و حضور فعالان قرآنی در مدارس می‌توانند خروجی مدنظر را به دنبال داشته باشد.

شیخی خواستار بهره‌گیری از نخبگان قرآنی رشته‌های مختلف آوایی و تفسیری در آموزش و پرورش شد و افزود: باید از همه امکانات برای بهادادن به قرآن و فعالان این حوزه در مراکز آموزشی استفاده شود. استخدام قرآنیان واجدالشرایط در آموزش و پرورش به رونق و توسعه فرهنگ قرآنی منتج می‌شود و این فرصت نباید از سوی مسئولان از دست رود. نخبگان قرآنی دارای رویکردهای فرهنگی و اجتماعی هستند که با تلفیق شاخصه‌ها با قرآن می‌توانند نتیجه بهتری را در مدارس رقم زنند.

وی تربیت نخبگان قرآنی آینده را وظیفه نخبگان فعلی دانست و ادامه داد: درست است که این رسالت بر دوش نخبگان قرار دارد، اما باید زمینه این تربیت نیز از سوی مسئولان ارشد و مسئولان امور قرآنی ادارات فراهم شود. ما باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که در همه زمینه‌ها از جمله درسی، اخلاقی و پاک‌دستی الگویی برای بقیه افراد باشند. نباید اجازه دهیم دنیای غرب برای تفکر فرزندان این مرز و بوم تصمیم بگیرند، این ما هستیم که باید در قالب برنامه‌های مختلف تفکر اسلامی را در جامعه نشر دهیم.

شیخی رسیدگی به وضعیت بیمه، مسکن و اشتغال جامعه قرآنی نیز اشاره و تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری بیمه قرآنیان است تا این مهم به نتیجه برسد، اما تاکنون جواب قطعی اعلام نشده است. داشتن دغدغه‌های فکری شاید از عملکرد برخی فعالان این حوزه بکاهد، درست است که دغدغه و مشکلات جرقه‌ای برای پیشرفت هستند، اما ممکن است این مهم در مورد همگان صدق نکند.

وی همچنین خواستار رسیدگی به امور معیشتی و مسکن جامعه قرآنی شد و افزود: همه می‌دانیم شرایط اقتصادی مطلوب نیست و با وجود این شریط داشتن مسکن آرزویی است که به این سادگی محقق نمی‌شود. اگر دولت برنامه‌ریزی کند تا با شریط ویژه مسکن در اختیار این افراد قرار داده شود، قطعاً باری سنگین از دوش این افراد برداشته خواهد شد.

شیخی در پایان گفت: بانوان برای فعالیت‌های قرآنی با مشکل مواجه هستند و مکان مناسبی برای برگزاری جلسات ندارند، البته این امر در مود آقایان نیز صادق است؛ چراکه مرکز واحدی برای انجام این فعالیت‌ها در شهر وجود ندارد، اگر بتوان مکانی مستقل و ثابت برای فعالیت‌های قرآنی و برپایی جلسات فراهم کرد، قطعاً در توسعه فرهنگ قرآنی مؤثر است. شاید در گام اول مورد استقبال عموم قرار نگیرد، اما برای رونق این فعالیت‌ها نباید دلسرد شد، بلکه باید مصمم‌تر از قبل گام برداشت و از تبلیغات درست در این حوزه غفلت نکرد.  

انتهای پیام
captcha