جای خالی مشاغل قرآنی در ادارات دولتی
کد خبر: 4072039
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
انتظارات جامعه قرآنی از رئیس‌جمهور / ۴

جای خالی مشاغل قرآنی در ادارات دولتی

قاری و دارنده رتبه عالی رشته حفظ ۱۰ جزء قرآن اوقاف با اشاره به اینکه تعریف مشاغل قرآنی نباید به محدود به وزارتخانه باشد، گفت: جای خالی مشاغل قرآنی در ادارات احساس می‌شود و فعالیت‌های این حوزه تحت نظر معاونت فرهنگی تعریف شده است.

محمد شریفی، قاری و حافظ قرآن

محمد شریفی، قاری و دارنده رتبه عالی رشته حفظ ۱۰ جزء قرآن اوقاف در سال ۹۶، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت تشکیل سازمان امور قرآنی مستقل بدون وابستگی به هر دستگاه، سازمان یا اداره‌ای را یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه قرآنی برشمرد و گفت: با تشکیل این سازمان تمام بودجه و فعالیت‌های قرآنی ادارات و سازمان‌ها به این مجموعه سپرده شود تا از بروز هرگونه موازی‌کاری نیز جلوگیری شود.

وی پرهیز از هرگونه موازی‌کاری در فعالیت‌های قرآنی اعم از مسابقات، آموزش و تربیت قاریان و حافظان را یادآور شد و افزود: با موازی‌کاری فعالیت‌ها آن‌گونه که باید و شاید پیش نخواهد رفت، بهتر است بودجه دستگاه‌ها به سازمانی واحد در این حوزه سپرده شود، تا آن مجموعه بر اساس میزان فعالیت‌ها و خروجی کار همان دستگاه بودجه‌ای را تخصیص دهد.


بیشتر بخوانید:


شریفی در ادامه گفت: با احداث سازمان یا مرکز واحد امور قرآنی و تزریق بودجه از طریق این مرکز به دستگاه‌های متولی قرآن از هدررفت بیت‌المال، فاکتورسازی و سندسازی ادارات جلوگیری می‌شود. متأسفانه برخی از مدیران دغدغه کار قرآنی ندارند و بودجه‌ای که باید صرف امور قرآنی شود صرف امور دیگری می‌شود.

وی انتصاب مدیران قرآنی در بدنه دولت را از دیگر اولویت‌های جامعه قرآنی دانست و ادامه داد: وجود افراد حاذق همچون استاندار مرکزی که پیشینه قرآنی و مذهبی دارد، می‌تواند برای پیشرفت فعالیت‌ها در این زمینه مؤثر باشد. افراد برای حضور در بدنه دولت نیاز نیست قاری یا حافظ درجه یک و ممتاز باشند، همین‌که تفکر و پیشینه قرآنی داشته و با مفاهیم آیات آشنا باشند و آن را در زندگی عملیاتی کنند، کافی است.

دارنده رتبه عالی رشته حفظ ۱۰ جزء قرآن اوقاف در سال ۹۶، به‌کارگیری چهره‌های قرآنی و استخدام آنان در ادارات و سازمان‌ها را متذکر شد و افزود: بیش از 400 هزار قرآنی در کشور فعال هستند که تعدادی از آنان در رشته‌های مختلف رتبه و مقام‌های کشوری و بین‌المللی دارند، استفاده از آنان در بهترین مشاغل می‌تواند علاوه بر تداوم انگیزه آنان برای ادامه کار به ایجاد انگیزه سایرین برای گرایش به سمت قرآن نیز مؤثر باشد. از سوی دیگر ورود این افراد به مشاغل پردرآمد باعث می‌شود که قاری برای تلاوت در محفل قرآنی مبلغ تعیین نکند.

ضرورت تکریم شایسته از پیشکسوتان قرآنی

وی تکریم شایسته از پیشکسوتان قرآنی را از دیگر انتظارات جامعه قرآنی از رئیس‌جمهور دانست و ادامه داد: آنان حق بزرگی بر گردن فرهنگ قرآنی دارند و باید به نحو احسن از آنان قدردانی شود. از سوی دیگر برخی پیشکسوتان که سن زیادی هم ندارند هنوز به درجه بازنشستگی نائل نشده‌اند، بهتر است از این اساتید سؤال شود آیا علاقه‌مند به ادامه کار در عرصه اداری هستند یا خیر، اگر جواب آنان به ادامه کار در اداره منفی بود، سنوات و پاداش آنان پرداخت و بازنشسته اعلام شوند تا قبل از اینکه به سن کهولت برسند با آسودگی خیال بیشتری فقط به تربیت نیروهای جوان قرآنی بپردازند.

شریفی تعریف مشاغل قرآنی در ادارات را از دیگر مطالبات خواند و ادامه داد: تعریف مشاغل قرآنی محدود به وزارتخانه نباشد، جای خالی مشاغل قرآنی در ادارات احساس می‌شود و فعالیت‌های این حوزه تحت نظر معاونت فرهنگی تعریف شده است، به جای اینکه فرهنگ زیرمجموعه قرآن باشد، قرآن زیرمجموعه فرهنگی است. کارشناس یا معاون امور قرآنی ادارات صرفاً پیشینه قرآنی داشته باشد تا با نیازهای این حوزه شناخت کافی داشته باشد.

وی با اشاره به تخصیص بودجه ویژه برای ایجاد انگیزه در راستای توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: انگیزه‌سازی به جریان‌سازی منتج می‌شود و برای انجام این مهم باید از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی کمک گرفت. ایجاد انگیزه اقدامی مهم است و صدا‌و‌سیما در این امر نقش بسیار مهمی دارد که متأسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد، حتی شبکه قرآن که شبکه‌ای اختصاصی است لطافت و جذابیت لازم را ندارد. با استفاده از ظرفیت سینما و هنر می‌توان لطایف قرآنی را به مخاطب منتقل کرد.

شریفی در پایان اظهار کرد: اختصاص حقوق یا شهریه ماهیانه به قاریان و حافظان تا زمانیکه فعالیت دارند بخشی از دغدغه‌ها را کاسته و آنان را برای ادامه کار مصمم‌تر می‌کند.

انتهای پیام
captcha