وبینار «عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4070610
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

وبینار «عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی» در کرمان برگزار شد

به مناسبت هفته عفاف و حجاب وبینار «عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی» به همت خبرگزاری ایکنا شعبه کرمان و همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در کرمان برگزار شد.

فاطمه معین‌الدینی پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از کرمان، به مناسبت هفته عفاف و حجاب نشست و وبینار «عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی» به همت خبرگزاری ایکنا شعبه کرمان و همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، امروز، ۲۲ تیرماه در کرمان برگزار شد.

فاطمه معین‌الدینی، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه در ابتدای این نشست به بررسی مفهوم عفاف و حجاب پرداخت و گفت: منظور از عفاف این است که فرد حالتی برای نفس خود به وجود می‌آورد که به سمت خواسته‌های نفسانی نرود. از دیدگاه عرفا تعاریف متعددی برای عفاف وجود دارد و گاهی آن را همچون ملکه‌ای می‌دانند که باید با تمرین آن‌ را به دست آورد که باید از خدا خواست که عفت را به ما عنایت کند.

وی ادامه داد: در کلام معصوم و در کتب عرفانی کلمه عفاف بیشتر قرین واژه عقل است و گفته شده هرکس عاقل باشد عفیف است و عاقل‌ترین مردم با حیاترین مردم هستند. عفت حالتی برای نفس و یک واژه عام است که مختص مذکر و مؤنث نیست. عفاف و حجاب از ویژگی‌های زن و مرد است و نباید آن را با سیاست و اقتصاد گره زد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حجاب واژه‌ای زیر مجموعه عفاف است و امنیت به معنی ایمن بودن و نترسیدن است، گفت: خانواده زیر مجموعه اجتماع است. رابطه عمیقی بین این خانواده کوچک و جامعه وجود دارد. خانواده حریم اجتماع است و مواردی برای حفظ حریم خانواده وجود دارد که عفاف و حجاب از این موارد است.

وی در تبیین آیات و روایات مربوط به حجاب گفت: اولین آیه حجاب به اتفاق مفسرین شیعه و سنی، آیه ۵۳ سوره احزاب است که آیه حفظ حریم خانواده است. خداوند در این آیه می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید به خانه‌های پیغمبر داخل مشوید مگر آنکه اذنتان دهند و بر سفره طعام دعوت کنند در آن حال هم نباید زودتر از وقت آمده و به پختن و آماده شدن آن چشم انتظار گشایید بلکه موقعی که دعوت شده‌اید بیایید و چون غذا تناول کردید زود (از پی کار خود) متفرق شوید نه آنجا برای سرگرمی و انس به گفت‌وگو پردازید، که این کار پیغمبر را آزار می‌دهد و او به شما از شرم اظهار نمی‌دارد ولی خدا را بر اظهار حق خجلتی نیست و هر گاه از زنان رسول متاعی می‌طلبید از پس پرده طلبید، که حجاب برای آنکه دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است و نباید هرگز رسول خدا را (در حیات) بیازارید و نه پس از وفات هیچ گاه زنانش را به نکاح خود در آورید، که این کار نزد خدا (گناهی) بسیار بزرگ است».

معین‌الدینی با اشاره به اهمیت غیرت در حفظ حجاب در جامعه بیان کرد: با توجه به آیه ۵۳ سوره احزاب عدم رعایت حریم خانواده پیامبر سبب اذیت ایشان می‌شود زیرا در طبیعت پاک پیامبر(ص) غیرت نهادینه شده است. خداوند نیز به دلیل همین غیرت بدی‌ها را منع کرده است.

وی افزود: حجاب امر اختصاصی خداوند است، حجاب زن مربوط به خود او نیست که بگوید از حق خود صرف نظر کردم. همچنین حجاب حق مرد نیست که بگوید راضی به بی‌حجابی هستم بلکه حق خداوند است و زنان مظهر عفت و پاکدامنی در جامعه هستند.

این مدرس حوزه در ادامه به بیان روایاتی از سیره ائمه(ع) در برجسته کردن اهمیت حفظ حجاب و برخورد با بی‌حجابی در جامعه پرداخت و گفت: امنیت زن در جامعه با عفاف و حجاب حفظ می‌شود. زن عزت دارد و باید بر زیبایی‌های درونی او متمرکز شد. اگر زن عفاف نداشته باشد خوبی‌ها و زیبایی‌های درونی او دیده نمی‌شود و بیشتر بر ظاهر او تمرکز می‌شود.

وی با بیان اینکه آخرین حربه استعمارگران برای تسخیر یک جامعه زنان هستند، گفت: استعمارگران معتقدند هر چادری که انداخته می‌شود افق جدیدی را در برابر استعمار می‌گشاید و زمانی که غیرت مردان بمیرد استعمارگران بر کشور مسلط می‌شوند.

معین‌الدینی در ادامه به رفتار بانوان در جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه در حرف زدن باید عفت داشت، هم باید حرف خوب زد و هم خوب حرف زد، گفت: حجاب سبب حفظ امنیت خود زن در جامعه است و آسوده خاطر در جامعه رفت‌ و آمد می‌کند.

وی با اشاره به ترتیب نزول آیات در مورد حجاب گفت: خداوند در ابتدا بحث حجاب برای حفظ حریم خانواده را مطرح می‌کند و سپس در مرحله دوم نوع حجاب را در آیه ۵۹ احزاب مشخص می‌کند و می‌فرماید «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است».

این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: آیات قرآن بر رعایت حجاب و پوشیدن چادر تأکید دارد زیرا نوع پوشش بانوان باعث آرامش خود زنان است و در قرآن وعده داده شده که زنان با اطاعت از دستورات خداوند و حفظ حریم جامعه مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرند.

این مدرس دانشگاه گفت: آیات قرآن در مرحله سوم برای حفظ امنیت جامعه بر کنترل نگاه اشاره دارند زیرا نگاه همچون تیری زهرآلود است و در آیات ۳۰ و ۳۱ نور بر حفظ نگاه‌های آقایان و بانوان تأکید شده است. رابطه عمیقی بین نگاه و حفظ عفت وجود دارد و اگر نگاه آلوده باشد منجر به زنا می‌شود.

وی با بیان اینکه راهکار قرآن برای حفظ حریم خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی اثر گذار ازدواج است و باید زمینه آن را فراهم کنیم، بر خوب اجرا کردن قوانین اسلامی و اجتماعی در موضوع عفاف و حجاب تأکید کرد و گفت: خداوند و قرآن حجاب را اجباری کرده‌اند و اینکه امروز زنان را درگیر ظاهر کنند از ابزار استکبار است که ما را از بحث‌های اصلی تربیت فرزند غافل کرده است.

انتهای پیام
captcha