دانش متناسب با تحقق حکمرانی ولایی را تولید نکردیم
کد خبر: 4070656
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

دانش متناسب با تحقق حکمرانی ولایی را تولید نکردیم

مدیرعامل بنیاد هدایت کشور با بیان اینکه دانش متناسب با تحقق حکمرانی ولایی را تولید نکردیم، گفت: مهم‌ترین عنصر تمدن، مدل حکمرانی است و تنها مصداق این مدل حکمرانی، مدل حکمرانی ولایی است که ویژگی‌هایی دارد، اما متأسفانه درباره آن از لحاظ دانشی ضعیف هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ناصر میر محمدیان، مدیر عامل بنیاد هدایت کشوربه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت کشور امروز، ۲۲ تیرماه در همایش «مسجد جامعه‌پرداز» که در  تالار حافظ شیراز برگزار شد، گفت: در ایام غیبت باید به اندازه خود تکلیف را مشخص و ادا کنیم.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم یک نقشه راه برای ظهور می‌دهد و نسبت ما را با آن تعیین می‌کند، یادآور شد: طبق این بیانیه باید سه گام خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی محقق شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، ظهور اتفاق نمی‌افتد. این برنامه حرکت (سه گام بیانیه دوم)، وظیفه ما را نسبت به آن اتفاق بزرگ (ظهور) روز به روز بهتر و قوی‌تر مشخص می‌کند.

میرمحمدیان با طرح این سؤال که برای این کار باید از کجا شروع کنیم و تمدن اسلامی قبل از ظهور چه ویژگی‌هایی دارد، گفت: اکنون تنها تمدن زنده جدی دنیا که به شدت در مقابل ما صف‌آرایی کرده، تمدن غرب است. اگر درست این را تحلیل کنیم می‎‌فهمیم چیزی که باید بسازیم چطور خواهد بود. ممکن است صبح تا شب به تمدن غرب هجمه کنیم اما همانند آن‌ها فکر کنیم. این قدرت یک تمدن است که می‌تواند دشمنان خود را نیز وادار کند که مانند او فکر کنند، لذا لزوماً همه تفکراتی که مانند دشمن هستند، منفی نیستند.

وی تصریح کرد: وقتی تمدن مستقر شود هر تفکری که تولید می‌کند تا آخرین لایه سبک زندگی و همچنین در مدیریت نیز جاری می‌شود، لذا وقتی می‌خواهیم تمدن بزرگ اسلامی را ایجاد کنیم باید به دنبال رقم زدن اتفاقات بزرگ در سبک زندگی و شیوه مدیریت‌ها باشیم.

مدیر عامل بنیاد هدایت کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر مجموعه تفکری یک سخت‌افزار و یک نرم‌افزار دارد و هر تمدنی نیز همین‌گونه است، گفت: وقتی می‌خواهیم تمدن بزرگ اسلامی را محقق کنیم هم باید سخت‌افزار و هم نرم‌افزار آن را تولید کنیم اما گام اول ما سخت‌افزار نیست زیرا نرم‌افزار حاکم بر سخت‌افزار است.

میرمحمدیان ادامه داد: نرم‌افزار حکمرانی در هر تمدنی سیستم عامل است؛ وقتی مدل حکمرانی را درست تعبیه کنیم، سیستم عامل را درست نصب کردیم و وقتی نصب شد نرم‌افزارهای جزیی تمدن دیگر روی آن کار نمی‌کند.

وی اضافه کرد: مدل حکمرانی، مدل ولایت و امامت است و از وقتی شروع شد اهل بیت(ع) شروع به اجرای آن کردند و به زمانی رسیدیم که اهل بیت(ع) مطمئن شدند که در کوتاه مدت نمی‌توان در جامعه این نرم‌افزار را با این فرد خاص که ولایت خاص دارد، انجام شود لذا توقیعاتی صادر شد و مدل حکمرانی به کسانی واگذار می‌شود که به دین اشراف دارند.

مدیرعامل بنیاد هدایت کشور تأکید کرد: کسی می‌تواند امام باشد که دین را بشناسد چون دین نرم‌افزار پایه حکمرانی در یک تمدن بزرگ است و نمی‌توان مهم‌ترین تمدن را به کسی سپرد که با آن فضا آشنا نباشد.

میرمحمدیان با یادآوری اینکه بزرگان و علما در طول تاریخ تلاش کردند که نرم‌افزار حکمرانی محقق شود، اظهار کرد: اکنون در گام دوم انقلاب، گام طراحی و فرهنگ‌سازی تثبیت تمدن بزرگ اسلامی هستیم که قبل از آن باید جامعه‌پردازی و بعد تمدن‌سازی اتفاق بیفتد و مهم‌ترین عنصر تمدن، مدل حکمرانی است و تنها مصداق این مدل حکمرانی، مدل حکمرانی ولایی است که ویژگی‌هایی دارد، اما متأسفانه درباره آن از لحاظ دانشی ضعیف هستیم.

 وی با بیان اینکه دانش متناسب با تحقق حکمرانی ولایی را تولید نکردیم، گفت: در امر شایع رهبر معظم انقلاب و امام(ره) دارند این کار را انجام می‌دهند اما در سطح میانی تولیدات ضعیف‌تر است. تلقی ما این است که این مدل حکمرانی از سطح کلان که ولی فقیه می‌شود تا سطح خرد که پدر در یک خانواده است، جاری است و بین این دو سطح امامت میانی داریم که رتبه‌هایی دارد.

میرمحمدیان با تصریح اینکه نیاز داریم که باز تولید مدل امامت از سطح کلان تا سطح خرد انجام  بگیرد، بیان کرد: اهمیت مسجد به این است که محور حکمرانی محلی است؛ حکمرانی ولایی در قیاس میانی، مسجد است و باید دانش آن تولید شود تا این اتفاق بیفتد، برخی‌ها می‌گویند دولت باید پشتیبانی کند تا حل شود اما ساده‌ترین بخش کار پشتیبانی و پیچیده‌ترین بخش آن این است که نرم‌افزار را تولید کنیم.

وی در پایان گفت: مسجد محل تلاقی ولایت عرضی و طولی است یعنی یک سلسله ولایت داریم که تا نقطه مسجد می‌آید و  یک سلسله ولایت عرضی داریم که از نقطه مسجد آغاز می‌شود، لذا مسجد محل تقویت پیوندهای اجتماعی است.

انتهای پیام
captcha