چرا مباهله در تاریخ توحید بی‌مانند است
کد خبر: 4073069
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲

چرا مباهله در تاریخ توحید بی‌مانند است

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به اینکه هیچ پیامبری در طول تاریخ تمام خانواده خود را به عنوان سرباز به میدان مبارزه نیاورده است، گفت: در مباهله پیامبر اسلام تمام خانواده حتی فرزندان کوچک را در خط مقدم جبهه قرار دفاع از اسلام قرار داد.

چرا مباهله در تاریخ توحید بی‌مانند است

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، دوم مردادماه در هفتمین همایش بزرگ مباهله که به همت این بنیاد در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)برگزار شد، ضمن قرائت آیه مباهله (آیه 61 سوره آل عمران)، مجاهدت امت شهیدپرور در آفرینش حماسه بزرگداشت عید غدیر را تبریک گفت. 

وی با اشاره به اینکه همایش مباهله در سال‌های گذشته در حرم سیدالکریم حضرت عبدالعظیم (ع)، مدرسه آیت‌الله مجتهدی، مدرسه علمیه امام خمینی(ره) و ... برگزار شده و امسال در دانشگاه افسری امام حسین(ع) برگزار می‌شود، گفت: مسئله حکومت و خلافت همزاد با خلقت بشر است. روزی که خدا بنا کرد انسان را در مهد زمین مستقر کند، به همه فرشتگان اعلام کرد که این بشر خلیفه‌الله در زمین است.

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: عظیم‌ترین حادثه، نمود خلافت الهی با حضور حضرت آدم بر روی زمین اتفاق افتاد، ولی همانجا هم پشتوانه بخشیده شده و حضور آدم، کلماتی بود که شیعه و سنی نقل کرده‌اند؛ این خمسه طیبه که خدا در مباهله، آن‌ها را به عنوان آینه تمام‌نمای جمال و جلال خودش تابلو کرد و برای همیشه تاریخ این تابلو را در قرآن منقش کرد تا هیچ کس نتواند حقیقت آنها را انکار کند.

وی با اشاره به اینکه جریان غدیر دومین حادثه در تاریخ بشر است که پرآوازه است، گفت: پیامبر(ص) 120 هزار حاجی را سه روز در محیط سوزان برکه غدیر نگه داشت تا تک تک آن‌ها با حضرت علی(ع) به عنوان ولی، مولا و زمامدار بعد از پیامبر(ص) بیعت کنند.  

غدیر؛ حادثه‌ای که مشابه آن فقط برای آدم رخ داد

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر عنوان کرد: چنین حادثه‌ای بعد از حضرت آدم(ع) که خداوند همه فرشتگان را گسیل کرد که بر او سجده کنند، برای هیچ پیامبری اتفاق نیفتاده بود و این نشان می‌دهد که مسئله هدایت بشر، مدیریت دل‌ها، اندیشه‌ها، جسم، جان، فرهنگ و سیاست بشر آنقدر والا و با ارزش است.

وی با تأکید بر جایگاه حکومت در اسلام، گفت: حکومت نقطه مرکزی است چرا که اگر انسان‌ها کوتاه بیایند به جباران، خونخواران و دل‌های قساوت‌گرفته، مبتلا می‌شوند و سرنوشت دنیا و آخرتشان تباه می‌شود.

حجت‌الاسلام صدیقی در ادامه با اشاره به اینکه جریان مباهله مثل جریان غدیر است ولی در آن یک خلاقیت و امر بی‌سابقه‌ای رخ داده است، گفت: مسئله خلافت حضرت آدم در میان فرشتگان مطرح شد و آنجا یک نفوذی (شیطان) بروز کرد که تا به امروز مزاحم جریان توحید و سعادت  بشریت شده است ولی در غدیر افراد مؤمن، با اراده خود دست علی(ع) را گرفتند و گفتند مولای ما مولای هر مرد و زنی شده است.

 وی ادامه داد: اما در مسئله مباهله موضوع از مرزهای ایمان و توحید فراتر رفت. در این محفل نصارای نجران در مقابل توحید و ولایت امیرمؤمنان قرار گرفتند و خدا یک صحنه بی‌سابقه را ترسیم و برای همیشه تاریخ تماشایی کرد.  

حجت‌الاسلام صدیقی به بیان خلاصه واقعه مباهله پرداخت و گفت: پیامبر(ص) وقتی حکومت خود را تحکیم کردند، مأمور شدند که به قدرت‌های بزرگ هشدار دهند پایان عمر آن‌ها فرا رسیده و پرچم توحید در جلوه اسلام برافراشته شده است و بناست همه نسل‌ها زیر این پرچم باشند.

وی ادامه داد: از جمله طوایفی که پیامبر مأمور بود با داشتن عده و عُده و اهل کتاب بودن به خضوع و اطاعت از امت اسلامی فراخواند، مسیحیان نجران بودند که بسیار ثروتمند بودند و به صرف نامه حضرت رسول (ص) حاضر نشدند که از پیامبر (ص) اطاعت کنند و جمعی تصمیم گرفتند با پیامبر(ع) بحث و گفت‌وگو کنند و شاید به خیال خودشان فکر می‌کردند پیامبر و یارانشان را تحت تأثیر قرار می‌دهند به همین دلیل با لباس‌ها و زیورآلات و نشان مسیحیت پیش پیامبر آمده بودند که اگر کسی دنیاپرست بود، تحت تأثیر قرار می‌گرفت و در مقابل آن‌ها احساس حقارت می‌کرد.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) مردمی تربیت کرده بود که با عظمتی که از خدا یافته بودند چیزی در نظر آن‌ها جلوه نمی‌کرد، گفت: به همین دلیل وقتی نجرانیان وارد مدینه شدند، برخلاف انتظارشان دیدند مسلمانان به آن‌ها توجه چندانی نمی‌کنند. مسیحیان نجران بالاخره توانستند نزد پیامبر بروند و صحبت را شروع و سؤال کردند به ما خبر بده که پدر عیسی کیست؟ آن‌ها فکر می‌کردند این سؤال جواب ندارد. در پاسخ به این سؤال وحی نازل شد و به پیامبر دستور داده شد بگوید: مثل عیسی نزد خدا مثل خلقت آدم (ع) است. حضرت مریم بدون اینکه ازدواج کند فرزندی آورده که تولد او معجزه الهی است. پس از بحث‌های مختلف مسیحیان حقانیت اسلام را دیدند اما با لجاجت حاضر نشدند که حقیقت پیامبری حضرت محمد(ص) را بپذیرند که خداوند دستور داد با این افراد مباهله کنند.

وی اضافه کرد: در جریان مباهله که خدای متعال برای اتمام حجت با کسانی که لجاجت می‌کنند و برای پذیرش دل‌هایی که ممکن است با این قضیه منصفانه اسلام را قبول کنند، آیه «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند، بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم، سپس مباهله كنيم و لعنت‏ خدا را بر دروغگويان قرار دهيم» را بیان و پیامبر را مأمور معرفی دودمان و خانواده خود کرد.

یک خانواده در خط مقدم جبهه

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر اضافه کرد: حضور یک خانواده با عزیزترین عزیزانشان در میدان مصاف و جبهه مقدس اولین بار در مباهله رخ داده، جایی که پدر بزرگ، داماد، دو نوه و عزیزترین بانوی عالم خلقت در خط مقدم جبهه قرار گرفته و برای اسلام خطر را به جان خریدند؛ این حادثه چیزهای نو دارد که باید به آن دقت کرد.

وی تشریح کرد: هیچ پیامبری تمام خانواده خود را به عنوان سرباز به میدان مبارزه نیاورده است. حادثه‌ای در تاریخ نداریم که پیامبری همه خانواده خود حتی بانوان و بچه‌های کوچک خودش را به عنوان سرباز به مصاف بیاورد و در مقابل دشمن قرار دهد.

حجت‌الاسلام صدیقی، مسئله مهم دیگری که مباهله به ما یاد می‌دهد را اهمیت دعا عنوان کرد و گفت: هر جا به بن بست رسیدیم، دعا یک اسلحه است که همه سلاح‌ها را از کار می‌اندازد. دعا کاری می‌کند که اتم و موشک نمی‌کند و سلاح‌های مدرن از عهده آن بر نمی‌آید. علی مرد میدان بود، او مرد مبارزه در جنگ‌ها بود اما این بار ذوالفقار در دست ندارد، این بار آمده دلگشایی کند و این دو کودک یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز در ردیف پیامبر(ص) به عنوان حجت‌الله آمده‌اند.

وی ادامه داد: خداوند پیامبر خود را مأمور کرد سه گروه پسرانمان، زنانمان و نفس‌هایمان(خودمان) را به عنوان گروه رزمنده در مصاف باطل بیاورد. لذا این پنج تن به عنوان قشون در جنگ معنویت در صف اول قرار گرفتند؛  خداوند خواست حقیقت این افراد را به عالم نشان دهد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: وقتی اسقف اعظم مسیحیان نگاهی به پیامبر(ص) حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و حسن(ع) و حسین(ع) انداخت، پرسید چه نسبتی با پیامبر دارند؟ و وقتی فهمید این افراد خانواده حضرت رسول هستند، گفت: این حقیقتی که در وجود اینها تجلی دارد حقیقت توحیدی و الهی است که اگر علیه مسیحیت دست به دعا بردارند، نسل مسیحیت از زمین برداشته می‌شود و اینگونه شد که مسیحیان حاضر به مباهله نشدند.  

وی در پایان با تأکید بر جایگاه و تأثیر ولایت در این حادثه، گفت: اگر می‌بینید طی این 43 سال دشمنی دشمنان نتیجه نداده به دلیل پشتوانه ولایت است. از دشمنی دشمنان واهمه نداشته باشید از این پیچ تاریخی هم عبور خواهیم کرد. مباهله به ما می‌گوید که شما بی‌مادر نیستید مادری مثل فاطمه(س) دارید و ‌بی‌پدر نیستند، پدری مثل حضرت علی (ع) دارید.

انتهای پیام
captcha