نشان دادن مسیر صحیح در عاشورا / بی تفاوت بودن خلاف فطرت بشری است
کد خبر: 4075688
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

نشان دادن مسیر صحیح در عاشورا / بی تفاوت بودن خلاف فطرت بشری است

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه علت اصلی قیام امام حسین(ع) انجام فریضتین امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: امام حسین(ع) راه را از بی‌راه نشان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام جمعه موقت شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام جمعه موقت شیراز امروز، 12 مردادماه در مراسم زیارت عاشورا و عزاداری پنجمین روز محرم که در جهاددانشگاهی فارس برگزار شد، گفت: برخی گفته‌اند علت قیام عاشورا بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید بود، برخی هم علت را دعوت کوفیان از ایشان می‌دانند، اما علت اصلی انجام فریضتین بود.

وی با اشاره به کلام معصوم، گفت: امام حسین(ع) تصریح و تاکید کردند که فلسفه قیام طلب اصلاح در امت جدم است. امام حسین(ع) راه را از بی‌راه نشان داد.

محمودی با یادآوری اینکه آنچه در اذهان بسیاری از دین نقش بسته مطلب ناقصی است، تصریح کرد: وقتی امام می‌فرمایند علت قیام امر به معروف و نهی از منکر است، تمام واجبات الهی تحت شمول فریضتین قرار می‌گیرد. امام حسین(ع) حج که واجب الهی است را تبدیل به عمره کرد و با هدف امر به معروف از مکه خارج شد. واجب خدا بعضی مهم، بعضی اهم است، وقتی اهم باشد، جایی برای مهم نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس با اشاره به روایتی که امام حسین(ع) از پیامبر(ص) نقل فرمودند، در خصوص مواجهه با سلطان جائر، گفت: همه احکام الهی مطابق با فطرت بشر است، حتی یک حکم الهی را نمی‌توان سراغ گرفت که فطرت انسان را پس بزند، خالق خصوصیاتی در انسان قرار داده که بخشی نظیر صداقت، امانت‌داری، عدالت و ... معروف و حَسَنه یعنی معروف و بخشی زشت و ناپسند مانند دروغ و خیانت در امانت و ظلم و ... است. اینکه انسان دعوت پیامبران را می‌پذیرد به دلیل دعوت پیامبر به معروف و حسنه است.

وی با تاکید براینکه ویژگی زندگی اجتماعی در هم تنیده بودن افکار، رفتار و اقوال است، افزود: نمی‌توان زندگی اجتماعی داشت اما رفتار فردی را پیش گرفت؛ در مقابل نمی‌توان بی تفاوت هم بود، خصوصا وقتی امام می‌فرماید که من اراده‌ کرده‌ام بر انجام امر به معروف و نهی از منکر؛ در زندگی اجتماعی نمی‌توان نسبت به یکدیگر و نسبت به سلطان جائر بی‌تفاوت بود؛ ارتباط وثیقی (محکم) بین حاکم و مردم وجود دارد، امیرالمومنین(ع) هم در خطبه ۱۲۶ نهج‌البلاغه به آن اشاره فرموده است.

محمودی با اشاره به اینکه تاثیر حاکم بر مردم بیش از تاثیر پدران بر فرزندان است، حاکم را نیز متاثر از مردم دانست و گفت: وقتی مردم صالح باشند، حاکم صالح خواهد بود و اگر حاکم صالح باشد، مردم نیز صالح خواهند بود.

امام جمعه موقت شیراز با یادآوری مسئولیت انسان در جامعه و زندگی اجتماعی، طرح اینکه عیسی به دین خود، موسی به دین خود را رد کرد و گفت: چنین مفهومی خلاف فطرت بشری و زندگی اجتماعی و مدنی است. در زندگی اجتماعی همه نسبت به یکدیگر مسئول هستند.

وی ادامه داد: بعضی مواقع امواج تبلیغات باعث تاثیر بر اجتماع شده و رفتار اشتباهی به عادت تبدیل می‌شود، به عنوان مثال همه صاحب‌نظران علم تغذیه و پزشکی، خوردن نوشابه را برای سلامتی مضر می‌دانند اما اکثر ما در وعده‌های مختلف غذایی نوشابه مصرف می‌کنیم.

محمودی با نقد لیبرال دموکراسی مدنظر غرب، گفت: این دموکراسی یعنی حق با من است، حتی اگر دیگران حقشان پایمال شود، اما آیا حق با امپریالیزم و عاملان کشتارهای جمعی نظیر هیروشیما و ناکازاکی است؟ آن‌ها مواردی را قصد دارند دیکته کنند که با مذاق خودشان سازگار است و معتقد هستند آزادی یعنی آنچه آن‌ها می‌گویند و تعریف می‌کنند و در همین مسیر نظریه دهکده جهانی را مطرح کرده و معتقدند این دهکده یک کدخدا باید داشته باشد.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه آزادی به معنای بی بند و باری نیست و براساس فطرت انسانی همه افراد در یک زندگی اجتماعی در قبال هم مسئول هستند، گفت: باید مراقب ذائقه سازی باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس همچنین با قدردانی از جهاددانشگاهی به واسطه برگزاری چنین برنامه‌هایی، این رخدادها را زمینه‌ساز ایجاد و گسترش فضای معنوی و معنویتی دانست که منجر به تحکیم همدلی، همراهی و وحدت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha