حماسه حسینی روش تربیتی کارآمد برای نسل نوجوان است
کد خبر: 4075929
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

حماسه حسینی روش تربیتی کارآمد برای نسل نوجوان است

حجت‌الاسلام مرتضی‌خواه، کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حضرت قاسم(ع) الگوی کامل شهدای دانش‌آموز بود، اظهار کرد: عاشورا و حماسه حسینی روش تربیتی کارآمد برای نسل نوجوان و جوان است.

همایش احلی من العسل اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مرتضی‌خواه، کارشناس مذهبی، امروز، 13 مرداد، در همایش «احلی من‌العسل» که در مصلی بیت‌المقدس اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه تهدیدهای بسیاری متوجه نسل امروز و انقلابی ماست، اضافه کرد: شناخت تهدیدها یکی از مهم‌ترین عناصری است که باید نسبت به انجام آن  دغدغه داشت.

مرتضی‌خواه کوچک شمردن و نادیده گرفتن نوجوانان را یکی از تهدیدها و ظلم به این افراد دانست و ادامه داد: دشمن با تبلیغات و برنامه‌های محتوایی نامناسب در فضای مجازی نوجوانان ما را تهدید می‌کند و نادیده گرفتن آنان از سوی خودمان و حتی خود نوجوانان با تفکر اینکه هنوز بزرگ نشده‌اند، بزرگ‌ترین اهانت به شخصیت آنان است.

وی اضافه کرد: کوچک شمردن افراد به ویژه نوجوانان و جوانان سرآغاز  و شروعی برای همه بدشدن‌ها و سقوط است؛ چراکه فرد با تفکر هنوز بزرگ نشده است دست به کارهایی می‌زند که ضریب احتمال بروز گرفتاری و مشکلات را بالا می‌برد. امام هادی(ع) فرمودند: «اگر کسی برای خودش ارزش و احترام قائل نیست دست به هر اشتباهی می‌زند». این حدیث دارای عمق بسیاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس مذهبی رمز موفقیت و سرآغاز هر پیشرفت را باور به جمله «ما می‌توانیم» دانست و اظهار کرد: بسیار ضروری است که نوجوانان به خودباوری برسند و امروز در گام دوم انقلاب نیاز به توسعه فرهنگ خودباوری و تحقق جمله کلیدی «مامی‌توانیم» بین نسل جدید داریم. همچنین نهادینه کردن حس مسئولیت‌پذیری بین نوجوانان الزامی است؛ چراکه در سن جوانی نمی‌توان این حس را منتقل داد و فرد نمی‌تواند از عهده مشکلات و شرایط سخت برآید.

مرتضی‌خواه با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی برای نوجوانان درس‌های بسیار دارد ازعمل به تعهدات و مسئولیت‌پذیری به عنوان شاخصه‌های مکتب سلیمانی یاد کرد و گفت: بیان و بازخوانی خاطرات و تبیین سیره شهید سلیمانی برای نوجوانان آنان را به حرکت در مسیر انتخاب الگوهای کامل هدایت می‌کند و لازم است آموزش و پرورش در این زمینه اقداماتی صورت دهد.

وی شهدای دانش‌آموز را الگوهای خوب رفتاری و عملی برای نوجوانان امروز دانست و تصریح کرد: شمار بسیاری از شهدای دفاع مقدس به نوجوانان تعلق دارد. نکته جالب اینجاست که تعداد شهدای ارتش مقتدر با شهدای دانش‌آموز تقریباً یکسان است. بیش از ۳۲ هزار شهید دانش آموز در کشور داریم که نشان از پیشتازی نوجوانان برای دفاع از ارزش‌های اسلامی دارد.

مرتضی‌خواه با اشاره به اینکه حضرت قاسم(ع) الگوی کامل شهدای دانش‌آموز است و حماسه نوجوان کربلا باید برای نسل نوجوان فعلی به خوبی تبیین شود، افزود: شهدای دانش‌آموز مسئولیت‌پذیری را به خوبی آموختند و به مسئولیت محول شده به بهترین شکل ممکن عمل کردند. شیرین‌تر از شهادت و دفاع از ولایت در نگاه حضرت قاسم(ع) وجود نداشت و به میدان رفتن ایشان به اذن اباعبدالله(ع) برگرفته از احلی من العسلی بود که در نگاه آن حضرت وجود داشت.

این کارشناس فرهنگی عاشورا و حماسه حسینی را روش تربیتی کارآمد برای نسل نوجوان و جوان در جامعه عنوان و اظهار کرد: پرداختن به شور و شعور حسینی در این ایام و رسیدن به معرفت حسینی از الزمات است و این مهم در روضه‌ها و منابر باید به خوبی تبیین شود.

انتهای پیام
captcha