روح بلند پزشکان؛ ضامن سلامت جسم و جان جامعه
کد خبر: 4080373
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶

روح بلند پزشکان؛ ضامن سلامت جسم و جان جامعه

پزشکان ضامن سلامت جامعه، امنیـت جسمی و روحی بیماران و فرشتگان نجاتی هستند که درد جسم را با روح بلندشان در سایه لطف الهی التیام می‌بخشند.

رنجبری رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی هرمزگان

روز پزشک که در تقویم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ یکم شهریورماه به ثبت رسیده است، بهانه‌ای برای قدردانی و تجلیل از زحمات پزشکان و همچنین گرامیداشت خدمات ابن‌سینا در راستای پیشرفت علم پزشکی است. به همین بهانه با رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان هرمزگان در راستای آشنایی با فعالیت‌های این نهاد و پزشکان این عرصه که در راه گسترش و ارتقای اخلاق پزشکی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به محرومین از هیچ تلاشی فروگزار نمی‌کنند، به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

موسی رنجبری، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن گرامیداشت روز پزشک، اظهار کرد: خداوند در آیه 32 سوره مائده فرموده است: «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا؛ و هر کس نفسی را حیات بخشد از مرگ نجات دهد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است.»

وی افزود: فرارسیدن زادروز طبیب برجسته و نامدار ایرانی، شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا فرصتی مغتنم برای یادآوری جایگاه جامعه پرتلاش و توانمند پزشکی کشور است تا تلاش‌های ارزنده آن‌ها که به‌واسطه مهارت، دانش، ایثار و اخلاص همواره نویدبخش حیات و سلامت مردم است، مورد تقدیر و تکریم قرار گیرد.

رنجبری بیان کرد: بدون تردید حضور حماسی پزشکان ایران اسلامی در سال‌های دفاع مقدس فصل درخشانی است، اما جان‌فشانی جامعه پزشکی کشورمان در مواجهه با شیوع پاندمی کرونا فصل جدیدی از فداکاری را در ایران اسلامی رقم زد که عزت و آبرویی صدچندان را برای این فرزندان برومند ایران‌زمین به ارمغان آورده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی هرمزگان با اشاره به غیرقابل‌انکار بودن نقش بی‌بدیل پزشکان در تأمین سلامت جامعه، تصریح کرد: دفاع پزشکان در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا به همگان ثابت کرد که از دست دادن هر یک از این عزیزان چه خسارت جبران‌ناپذیری به جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: پزشکان زحمتکش شبانه‌روز در تلاش‌اند تا رنج و تلخی بیماری‌ها را به شیرینی بهبودی بدل کنند و سلامت دردمندان را به آنان برگردانند و از این نظر عملشان عملی مقدس است و جای دارد در این روز از جامعه پزشکی و پزشکان هرمزگانی تجلیل و قدردانی شود.

روند شکل‌گیری بسیج جامعه پزشکی در هرمزگان

رنجبری در خصوص شروع فعالیت این سازمان اظهار کرد: بسیج جامعه پزشکی از سال ۱۳۷۴ در کشور رسماً آغاز به کار کرده که در استان هرمزگان در دهه ۸۰ با یک کانون مرکزی شروع به فعالیت کرده و در سال ۸۴ سازمان بسیج جامعه پزشکی با تعداد چهار کانون در مرکز استان به فعالیت خود ادامه داده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون با عنایت خداوند و همراهی و همکاری جامعه پزشکی و پیراپزشکی استان با تعداد ۱۷ کانون و چهار دفتر بسیج جامعه پزشکی در مرکز و شهرستان‌های استان مشغول به فعالیت هستند. بالغ‌ بر 9 هزار عضو از جامعه هدف دانشگاه علوم پزشکی، عضو بسیج جامعه پزشکی استان بوده و بیش از ۲۰ درصد اعضای آن از پزشکان سخت‌کوش هرمزگانی هستند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی هرمزگان مأموریت این نهاد را معطوف به دو بخش دانست و افزود: بخش اول مربوط به درون سازمان است که عمده فعالیت‌های آن شامل جذب، آموزش برای کادرسازی مدیران بسیجی تراز انقلاب، به‌کارگیری، حفاظت و حراست از دستاوردهای عرصه پزشکی است.

رنجبری ادامه داد: بخش دوم فعالیت‌ها مربوط به بیرون سازمان است که شامل سازمان‌دهی نیروهای خودجوش و داوطلب جامعه پزشکی در عرصه‌های گوناگون برای نقش‌آفرینی در مناطق محروم و کم‌برخوردار در حوادث و بلایا، آموزش و پیشگیری از درمان و کاهش اپیدمی‌های شایع در سطح کشور و استان است.

وی با اشاره به نقش نجات‌بخش پزشکان بسیجی، بیان کرد: به لطف خداوند، سازمان بسیج جامعه پزشکی توانسته است با ایجاد کانون و دفاتر بسیج در جای‌جای استان و شهرستان‌های آن، زمینه همکاری پزشکان و پیراپزشکان و کادر پرستاری را تسهیل و شرایط همکاری و مشارکت در خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی جامعه پزشکی به مناطق کم‌برخوردار و نیازمند را هدایت، تسهیل و تسریع کند.

رنجبری مشارکت پزشکان در حوزه بسیج را تحسین‌برانگیز خواند و گفت: در طول سال بالغ‌ بر هزار اعزام تیم پزشکی عمومی در قالب طرح شهید دکتر رهنمون، طرح جوادالائمه(ع) و بالغ‌ بر ۲۰۰ اعزام تیم تخصصی توسط جامعه پزشکی جهت ارائه خدمات پزشکی به قرارگاه‌های تحول محلات انجام می‌گیرد و حدود صد هزار نفر در طول سال از خدمات پزشکی پزشکان بسیجی بهره خواهند برد.

فعالیت‌های شاخص بسیج جامعه پزشکی هرمزگان

وی اضافه کرد: اجرای طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با مشارکت بسیج و دانشگاه در پیشگیری، شناسایی، قرنطینه، درمان، تأمین نیازمندی‌های دارویی، غذایی و واکسیناسیون، ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی در اربعین حسینی در قالب موکب درمانی شهید عراقی‌زاده در نجف و کربلا با مشارکت و همراهی بسیج و دانشگاه، ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی در حوادث و بلایا از قبیل سیل و زلزله با مشارکت بسیج و دانشگاه، مشارکت بسیج و دانشگاه در اجرای فرمان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در اجرای طرح افزایش جمعیت در قالب جوانی جمعیت، از جمله فعالیت‌های شاخص سازمان بسیج جامعه پزشکی هرمزگان است.

رنجبری در پایان با اشاره به تعامل بسیار خوب دانشگاه علوم پزشکی و همکاری ریاست این دانشگاه با سازمان بسیج جامعه پزشکی در راستای خدمت‌رسانی به جامعه به‌ویژه مناطق محروم از آنان تشکر و ابراز امیدواری کرد که این تعامل، سازنده مؤثر و پایدار باشد.

انتهای پیام
captcha