اربعین حسینی پدیده‌ای تمدن ساز است
کد خبر: 4086129
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷

اربعین حسینی پدیده‌ای تمدن ساز است

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران هرمزگان با اشاره به اینکه اربعین پدیده‌ای تمدن ساز و با رویکرد افزایش ابعاد فرهنگی است، گفت: در این همایش عظیم، تجمیع کشورهای مسلمان که با فرهنگ‌های مختلف و البته با هدف واحد، در چهارچوب دین توحیدی، همگی به سوی اباعبدالله الحسین هستند، به زیبایی دیده می‌شود.

عباسی معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران هرمزگان

راضیه سلطان عباسی ندوشن، معاون فرهنگی - تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در یادداشتی اختصاصی برای ایکنا، ضمن تسلیت اربعین سیدالشهدا (ع)، اظهار کرد:

در متن یادداشت عباسی آمده است:

«در حکمت الهی اصالت و جاودانگی در عالم هستی با حق بوده و تجلی خیر، حسن، کمال و زیبایی است. طبق فرموده خداوند باری‌تعالی شر و باطل نابودشدنی است. در نتیجه آنچه پایدار می‌ماند حق و حقیقتی است که در مسیر توحیدی، رشد و کمال باشد.

همان‌طور که خداوند در آیه ۸۸ سوره القصص فرموده: «کُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ؛ جز ذات او همه‌چیز نابود شونده است»، هر چیزی نابود شدنی است جز آنچه رنگ و وجه الهی داشته و در مسیر حق و حقیقت باشد. لذا چون امام حسین (ع) تجلی حق است و انقلاب امام حسین حقیقتی معروف بود، ماندگار شد. در این راستا حضرت زینب (س) که اولین علمدار پیاده‌روی اربعین هستند، فرمودند: «ما رأیت الا جمیله؛ من در صحنه کربلا جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود» در نتیجه هر چیزی که وصل خداوند شده و فقط برای رضای الهی باشد، ماندگار و مطلوب آن می‌شود.

انسان باید درسی که از اربعین می‌گیرد را در تمام افعال فردی، اجتماعی و عبادی‌اش تأثیر دهد و فقط رضایت خدا را در نظر داشته باشد. امروزه نیز دیده می‌شود که خیل عظیمی از مسلمانان و غیرمسلمانان در رشد اخلاقی و کمالی در این پیاده‌روی در مسیر سیر الی الله و عمل به سیره اباعبدالله الحسین(ع) عاشقانه حرکت می‌کنند.

اربعین تنها یک پیاده‌روی و گذشتن از مسیر نیست. بلکه اربعین مسیری است که کارکردهای مختلفی مانند تربیت اخلاقی، رشد، معرفی انسان کمال‌گرا، معرفی دین اسلام که سیاستش غیر از عبادت نیست، کارکردهای سیاسی و کارکردهای فرهنگی دارد.

از جمله کارکردهای سیاسی پیاده‌روی اربعین را می‌توان اقتدار مسلمانان در این همایش بزرگ جهانی که در پرتو وحدت و یکپارچگی و عمل به برنامه‌های بسیجی و جهادی به نمایش گذاشته می‌شود، دانست. در این همایش مسلمان و غیرمسلمان به دنبال هم و با همدیگر، با همدلی و الگو گرفتن از سیره اباعبدالله الحسین (ع) با عمل و رفتار خود الگوی فاطمی و تربیت حسینی را معرفی می‌کنند و درس زندگی می‌گیرند.

سیاست اسلام عین دیانت آن است. در این کنگره جهانی می‌بینیم فردی که نماز اول وقت را به جا می‌آورد، در عین حال نیاز نیازمندان را برطرف می‌کند، نزد بیماران است و هرگونه خدمتی را برای رضای خدا انجام می‌دهد. زیرا الگوی او حضرت زهرا (س) و اباعبدالله الحسین (ع) است.

یکی از بخش‌های سیاست‌های جهان برقراری امنیت است. برقراری امنیت در این خیل عظیم، مدیریتی به تمام معنا است و در هیچ کشوری این نظم‌بخشی در این ابعاد دیده نمی‌شود.

البته این کنگره بزرگ کارکردهای فرهنگی عظیمی نیز دارد. اربعین پدیده‌ای تمدن ساز و با رویکرد افزایش ابعاد فرهنگی است. در این همایش عظیم، تجمیع کشورهای مسلمان که با فرهنگ‌های مختلف و البته با هدف واحد، در چهارچوب دین توحیدی، همگی به سوی اباعبدالله الحسین هستند، به زیبایی دیده می‌شود. همچنین معرفی نهضت حسینی و تبیین و ترویج معارف اسلامی از مهمانداری و سوگواری گرفته تا بعد عبادت، در این پیاده‌روی محقق می‌شود که یک درس عملی است.

خداوند در آیه ۲ سوره صف فرموده است: «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ چرا چیزی به زبان می‌گویید که در مقام عمل خلاف آن می‌کنید؟» می‌بینیم مسلمانان و شیعیانی که در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند، کاری را انجام می‌دهند که از دل برمی‌آید و چیزی که از دل بر آید، تأثیرگذار است. این‌گونه است که ارزش سوگواری امام حسین(ع) و پایه‌های فرهنگی اهل بیت معرفی و تقویت می‌شود.

دشمن می‌خواهد بگوید که این سوگواری‌ها افسردگی و ناراحتی می‌آورد و اشک اباعبدالله الحسین(ع) انسان را اذیت می‌کند. در حالی که می‌بینیم همه افراد، از کوچک و بزرگ برای این پیاده‌روی با انرژی و شوق به سمت مقصود و مطلوب عاشق حرکت می‌کنند.

همچنین در این پیاده‌روی اهداف اباعبدالله الحسین(ع) نیز معرفی می‌شود. در این آیین باشکوه می‌بینیم که همگی عمل به معروف است و زشتی وجود ندارد. در این پیاده‌روی زیبایی لحظه به لحظه تعریف می‌شود و تجلی پیدا می‌کند و آن شعار ملکوتی حضرت زینب(س) که در کاخ یزید فرمودند: «ما رأیت الا جمیله» در اینجا تفسیر پیدا می‌کند و به عمل تبدیل می‌شود. همچنین می‌بینیم هرکس برای اولین بار در مسیر این پیاده‌روی حرکت می‌کند، عاشق است. اما سال‌های بعد می‌بینیم که تشنه و سوزان حرکت می‌کند.

ماندگاری اربعین حسینی و ارزشمندی و فلسفه آن که در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، طبق آیه ۸ سوره منافقون است که خداوند می‌فرماید: «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ؛ عزت مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است» در این مسیر که تربیت کننده مؤمنان است، مؤمنان به طوری تربیت خواهند شد که ‌ان‌شاءالله زمینه‌سازان ظهور خواهند بود.

همچنین این پیاده‌روی می‌تواند کارکردهای اقتصادی نیز داشته باشد. نزدیکی انسان‌هایی که به تمام معنا انسان هستند، کنار هم قرار می‌گیرند، این مهربانی‌ها را می‌بینند و این همدلی‌ها را یاد می‌گیرند. و اینجا است که نزدیک شدن انسان‌هایی که دارای یک رویه و وحدت هستند، با استفاده از اندیشه‌های علمی‌ می‌تواند در توسعه اقتصاد جهان اسلام بسیار مفید باشد. معرفی دستاوردهای اقتصادی مسلمانان در این کنگره عظیم، تعریف صحیح از اقتصاد اسلامی و معرفی یک اقتصاد خدامحور که همراه با کرامت و انسانیت و نه تحریم و حرص نسبت به انسان‌ها باشد، از کارکرد‌های اقتصادی این همایش است.

ان‌شاءالله کنگره عظیم بین‌المللی اربعین در تمدن سازی به مدینه فاضله خواهد رسید. امروزه یکی از مصادیق قوت‌ را جهان اسلام مشاهده می‌کند و آن راهپیمایی اربعین است. همان‌طور که خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال فرموده است: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، راهپیمایی اربعین قوت اسلام، حقیقت حق اسلام و جبهه مقاومت اسلامی است که اجتماع عظیم میلیونی و حرکت آن‌ها به سمت کربلا، حسین(ع) و اوج قله افتخار، فداکاری و شهادت درسی‌ است برای همه آزادگان عالم که باید در این اردو و این درس حسین و همایش شرکت کنند و درس بگیرند.

توصیه این است که در روز اربعین زیارت خوانده شود و جاماندگان پیاده‌روی اربعین در پیاده‌روی‌هایی که چند سالی است در سطح شهرستان‌ها و شهرها اجرا می‌شود شرکت کنند تا این قدرت را به رخ جهانیان بکشانیم که با دستور امام عصر(عج) در این روز خیل عزاداران، مسلمانان و شیعیان قدرتشان را به عرصه ظهور می‌گذارند.»

انتهای پیام
captcha