اجرای 400 ویژه برنامه دهه وقف در استان مرکزی
کد خبر: 4087199
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱

اجرای 400 ویژه برنامه دهه وقف در استان مرکزی

مدیرکل اوقاف استان از تدوین 40 عنوان در قالب 400 ویژه برنامه در دهه وقف از سوی این اداره کل خبر داد و افزود: یزگزاری محافل انس با قرآن و تجلیل از مقام‌آوران مسابقات قرآن از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

حجت الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، 30 شهریور، در نشست مطبوعاتی با رسانه‌های استان که به مناسبت دهه وقف در این اداره‌کل برگزار شد، با اشاره به وقف 25 مورد جدید در استان در سال گذشته، اظهار کرد: تلاش ما بر این بود که وقف‌های جدید با نیاتی همچون جوانان، ایجاد اشتغال و مباحث قرآنی انجام شود.

وی توزیع 27 هزار بسته معیشتی به ارزش 110 میلیارد ریال بین نیازمندان استان از محل اجرای نیات واقفان در یکسال گذشته، اضافه کرد: این طرح در قالب طرح «قرار دوازدهم» در دوازدهم هرماه به نیت حضرت ولیعصر (عج) صورت گرفت. همچنین تأسیس مراکز «افق» با محوریت برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی در این سال انجام شد که خدماتی را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

واحدی با اشاره به توزیع 345 هزار وعده غذای گرم به ارزش 100 میلیارد ریال بین نیازمندان از محل موقوفات منطبق و مشارکت خیرین با محوریت مراکز افق، ادامه داد: اجرای طرح «شمیم خدمت» با اولویت بانوان سرپرست خانوار با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای با محوریت امامزادگان استان برگزار شد. در این طرح که در قاب 12 کارگاه برگزار شد، بستر اشتغالزایی برای 210 نفر به صورت مستقیم و 300 شغل غیرمستقیم فراهم شد.

وی به اهدای ۸۵ مورد جهیزیه به زوج‌های جوان در قالب طرح «پیوند آسمانی» به ارزش ۲۱ میلیارد ریال در راستای ترویج فرهنگ ازدواج آسان از محل موقوفات و کمک خیرین به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته اشاره و تصریح کرد: طرح «مهر تندرستی» با هدف کمک به بیماران نیازمند به ارزش 15 میلیارد ریال ویژه 400 نفر اجرا شده است.

واحدی با بیان اینکه در یکسال گذشته ۱۲ زندانی جرائم مالی غیرعمد با محوریت مراکز افق و شورای خیریه شهرستان‌ها آزاد شدند و از 145 خانواده زندانی نیز به ارزش 10 میلیارد ریال حمایت شد، اضافه کرد: طرح «مهر تحصیلی» سال گذشته با کمک به هزار و 116 دانش‌آموز انجام شد و اجرا ی این طرح امسال نیز اجرا می‌شود.

وی با اشاره به استقرار دو موکب به نام امامزادگان استان در کاظمین با محوریت اطعام و پذیرایی، اسکان و انجام فعالیت‌های فرهنگی با حضور 50 خادم افتخاری در مسجد براثا و در جوار حرمین شرفین کاظمین و توزیع 90 هزار غذا بین زائران، ادامه داد: امسال در کنار اسکان و اطعام پرداختن به مباحث فرهنگی همچون روی صحنه رفتن تئاتر «اشک خدا» در دستور کار بود.

اعلام آمادگی اوقاف جهت مشارکت در ساخت مسکن ویژه نیازمندان

مدیرکل اوقاف استان ضرورت افزایش شاخص بهره‌وری موقوفات در استان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: ازجمله اقدامات انجام‌شده تغییر کاربری در موقوفات و کارهای اقتصادی شاخص با اولویت فعالیت‌های تولیدی و دانش‌بنیان است، البته دقت بسیاری شده است تا اجرای امینانه به درستی صورت پذیرد.

وی به مشارکت اوقاف در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اراک اشاره و تصریح کرد: در راستای کمک به مردم و همکاری با دولت ۶۵ هکتار از اراضی اوقافی برای ساخت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک اختصاص داده شد، اما متأسفانه برخی با دادن اطلاعات نادرست و اظهار نظرهای ناعادلانه حلاوت این کار شاخص را از بین بردند، البته که مردم در آینده شیرینی این اقدام را درک خواهند کرد. در هیچ کلانشهری در کشور پروژه‌های مسکن ملی در داخل شهر اجرایی نشده و در اراک هم اگر همراهی اوقاف نبود این پروژه باید در شهرهای امیرکبیر و مهاجران اجرایی می‌شد.

واحدی در ادامه توضیحات خود گفت: زمین اوقاف از قبل در محدوده شهری قرارگرفته بود و اوقاف می‌توانست درآمد چند برابری از آن داشته باشد، اما آن را برای کمک به خانه‌دار شدن شهروندان در اختیار گذاشت و حتی با توجه به اینکه هر متقاضی می‌بایست ۶۵ میلیون تومان به‌عنوان حق پذیره اولیه می‌پرداخت با هماهنگی رئیس سازمان و نماینده ولی‌فقیه ۶۰ درصد تخفیف داده شد و این عدد به ۲۶ میلیون تومان رسید.

واحدی ادامه داد: با وجود ناملایماتی که صورت گرفت اوقاف برای واگذاری زمین جهت انجام پروژه‌های مسکن ملی در اراک اعلام آمادگی می‌کند. با توجه به بالا بودن قیمت مسکن و نرخ اجاره بها در اراک اوقاف حتماً در حد توان خود به مسئله تولید مسکن کمک خواهد کرد، کما اینکه استان در تخصیص اراضی اوقافی جهت ساخت مسکن ملی پیشگام بود و در حال حاضر ۲۰ استان از این اقدام الگو گرفتند.

واحدی تحقق شعار سال را یکی از اولویت‌های اداره اوقاف دانست و به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری جهت اشتغالزایی اشاره و افزود: پروژه پرورش ماهی در قفس در بندر چارک استان هرمزگان با ظرفیت تولید سالانه ۵ هزار تن ماهی با اعتبار 5 هزار میلیارد ریال هدف‌گذاری شده است. همچنین پروژه پرورش میگو در  گمیشان استان گلستان با ظرفیت تولید ۴۰ تن میگو و سرمایه‌گذاری ۵0 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل اوقاف مرکزی با بیان اینکه دهه وقف از شنبه، دوم مهر ماه مصادف با 27 صفر آغاز شده و تا 11 همین ماه ادامه دارد، اظهار کرد: برای این مدت 40 عنوان برنامه در قالب 400 برنامه در نظر گرفته شده است که دیدار با ائمه جمعه، فرمانداران، قضات، برگزاری همایش یاوران وقف، تجلیل از واقفان و اصحاب رسانه، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، برپایی محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی و کشوری، تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآن با حضور قاریان بین‌المللی، تجهیز یکی از درمانگاه‌ها از محل نیات واقفان، برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف، اجرای نمایش اشک خدا، برگزاری همایش با محوریت سبک زندگی اسلامی، بازدید از کارگاه «شمیم خدمت» بخشی از برنامه‌های اجرایی در سطح استان است.  

انتهای پیام
captcha