«رویداد ملی زندگی» کنش‌گران سبک زندگی کشور را گردهم می‌آورد
کد خبر: 4090336
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
برای نخستین بار؛

«رویداد ملی زندگی» کنش‌گران سبک زندگی کشور را گردهم می‌آورد

دبیر «رویداد ملی زندگی» گفت: این رویداد بنا دارد برای نخستین بار، بیش از 150 نفر از کنش‌گران سبک زندگی کشور را گرد هم جمع کند تا زمینه‌ای برای به اشتراک گذاشتن ره یافت‌ها و تولیدات آنها در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده از سوی رهبر انقلاب در حوزه سبک زندگی باشد.

حسین عباسی اصلبه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر اولین «رویداد ملی زندگی» امروز شنبه 16 مهر در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، دبیر رویداد ملی زندگی و مدیر اندیشکده سبک زندگی خوزستان در این نشست اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب ده سال پیش، ساخت جامعه اسلامی و به دنبال آن تمدن اسلامی را مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی عنوان کردند و «سبک زندگی» را شاهراه تحقق این هدف دانستند و از همه جوانان و نخبگان خواستند در این زمینه فکر کنند و سوالات کلیدی این عرصه را پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه کارشناسان حوزه‌های اجتماعی بر این باور هستند که امروز جنگ در عرصه سبک زندگی متمرکز شده و همه قدرت‌ها برای ماندگاری خود به دنبال طراحی و ترویج سبک زندگی خود هستند، گفت: امروز جنگ بر سر سبد مصرف است. هر کدام از ما و خانواده‌های ما یک سبد مصرفی داریم. اگر این سبد مصرفی و مخلفات درون آن به درستی تعریف شود، پیروز این جنگ ما هستیم. از این رو باید هر چه سریع تر وارد این میدان شده و سبک زندگی اسلامی ایرانی خود را عرضه کنیم.

دبیر رویداد ملی زندگی تصریح کرد: ما در حوزه نظری، کتاب‌ها، مقالات و همایش‌‎های فراوانی داشته‌ایم، اما این تولیدات نظری خود را در سبد مصرف نشان نداده و در تبدیل آن به عمل، کند بوده‌ایم. لذا با جرات می‌توان گفت امروز سبک زندگی باید کارویژه کنشگران فرهنگی اجتماعی ما باشد. 

عباسی‌اصل با بیان اینکه رویداد ملی زندگی از ابتدای شکل‌گیری تاکنون توسط جوانان اهوازی تبیین و تدوین شده است، گفت: امام(ره) زمانی که اهواز در خطر سقوط قرار داشت، در یک سخنرانی تاریخی‌ فرمودند «مگر جوانان اهوازی مرده‌اند که دشمن آنجا را تصرف کند؟» اکنون نیز این رویداد توسط جوانان اهوازی در مقابله با آسیب‌های سبک زندگی غربی طراحی شده و در سطح استان و کشور پیگیری می‌شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی میراث گفت: اکنون که ده سال از این مطالبه می­‌گذرد، نخبگان متعددی در این حوزه ورود کرده و اثرات قابل توجهی تولید کرده‌اند. «رویداد ملی زندگی»، اتفاق ملی است که بنا دارد برای نخستین بار، بیش از 150 نفر از کنش‌گران سبک زندگی کشور را گرد هم جمع کند تا زمینه‌ای برای هم افزایی و به اشتراک گذاشتن ره یافت‌ها، تولیدات و اثرات در این حوزه باشد.

به گفته عباسی‌اصل، سخنان مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ عمومی محور علمی این رویداد است و مهم‌ترین رسالت این رویداد، طراحی نقشه عملیات فرهنگی  واحد برای ترویج سبک زندگی در جامعه ایرانی، اسلامی و بین المللی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کنشگران سبک زندگی دو چالش جدی پیش رو دارند که این رویداد و امتداد آن در طول سال، به آنها می‌پردازد، افزود: کنشگران سبک زندگی در «چرخه ایده یابی تا تولید و فروش» دچار چالش‌های جدی هستند که در این رویداد با حضور کارشناسان ایده سازی و فروش قرار است به این چالش مهم پرداخته شود. این چالش در یکی از کارگاه های این رویداد به نام «چرخه ایده تا مصرف» بررسی می‌شود.

این پژوهشگر سبک زندگی ادامه داد: همچنین عدم حمایت از محصولات توسط دولت‌ها، یکی از چالش‌های دیگر است که با محوریت تقویت روحیه مطالبه گری مطلوب و آشنایی با ظرفیت‌های قانونی در کارگاهی به نام «چرخه تهدید تا فرصت» مورد بررسی قرار می‌گیرد.  قطعا انتقال تجربه یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این رویداد است که با  عنوان «من، ما، ایران اسلامی» به این مساله پرداخته می‌شود.

وی بیان کرد: با ارزیابی‌های صورت گرفته در حال حاضر بیش از 21 پایگاه ترویج سبک زندگی غربی در هر محله فعال است اعم از خانه‌های بازی، آرایشگاه ها و ... که صاحبان آنها خواسته یا ناخواسته در حال ترویج سبک زندگی غربی هستند، در حالی که پایگاه‌های ترویج سبک زندگی در هر محله بیش از انگشتان یک دست نیست مانند مساجد و موسسات خیریه. ما در این رویداد به دنبال ایده پردازی برای طراحی و اجرای پایگاه‌های ترویج سبک زندگی در جامعه هستیم. خروجی این رویداد، ایده‌های مطلوب و عملیاتی برای این دغدغه اصلی اجتماعی خواهد بود.

عباسی‌اصل با بیان اینکه نقطه راهبردی  این رویداد، درگیری علمی و عملی  با سبک زندگی غربی است، گفت: این رویداد، 22 و 23 مهر ماه امسال در لانه جاسوسی سابق آمریکا در ایران برگزار می‌شود تا ان‌شاالله همانطور که این مکان توسط جوانان انقلابی فتح شد و بر حاکمیت سیاسی آمریکا بر ایران خاتمه داد، بار دیگر شاهد باشیم که جوانان انقلابی دور هم جمع شوند و با یک نقشه عملیاتی بر حاکمیت فرهنگی آمریکا در ایران خاتمه ببخشند.

دبیر رویداد ملی زندگی گفت: تلاش می‌کنیم هر سه ماه به صورت تخصصی یک نشست با فعالان خانواده، فعالان توسعه مهارت‌های فردی و فعالان اجتماعی برگزار کنیم. این رویداد هر ساله برگزار می‌شود و به این منظور، مهرماه را برای دیدن راندمان کاری مجموعه‌های سبک زندگی در کشور نشانه‌گذاری می‌کنیم.

وی در پایان گفت: کمیته اجرایی این رویداد با دقت به دنبال شناسایی کنشگران سبک زندگی اسلامی در سرتاسر ایران است و بعد از شناسایی و ارزیابی فعالیت، آنها را دعوت کرده است، اما از آنجایی که معتقدیم ایران، سرزمین ظرفیت‌های بی پایان است، لذا هر شخصیت حقیقی و حقوقی که در این حوزه تلاش کرده باشد، می‌تواند با ارسال کلمه «رویداد» به سامانه « 3000720072 » وارد چرخه شناشایی، ارزیابی و دعوت شود.

انتهای پیام
captcha