مؤسسات قرآنی می‌توانند زمینه فعالیت خود را در مساجد فراهم کنند
کد خبر: 4090688
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
مؤسسات قرآنی فعال در مساجد/1

مؤسسات قرآنی می‌توانند زمینه فعالیت خود را در مساجد فراهم کنند

مدیر مؤسسه قرآنی باب‌الحسین با بیان اینکه به سادگی می‌توان در مسجد فعالیت قرآنی کرد، گفت: مطالبه مسجد از ما اولاً نیرو و ثانیاً حمایت و تأمین امکانات موردنیاز است، وقتی هیات امنا فعالیت‌های ما را در تأمین امکانات مسجد ببیند متوجه می‌شود که مؤسسه قرآنی در خدمت مسجد قرار گرفته است.

حجت الاسلام بداویدر فرهنگ اسلامی، مسجد علاوه بر جنبه‌های عبادی، کارکردهای علمی، تربیتی و اجتماعی دارد و مرور فعالیت مساجد در زمان پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) به روشنی این موضوع را نشان می‌دهد. بهره بردن از فضای مساجد برای ایجاد پایگاه قرآنی، بازگرداندن یکی از اصلی‌ترین کارکردهای مسجد به آن است و این امر در برخی از مساجد ما محقق شده است. به گفته مسئولان اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان، حدود 30 درصد از مؤسسات قرآنی در استان در مسجد فعالیت می‌کنند. مؤسسه قرآنی باب الحسین(ع) اهواز یکی از این مؤسسات است که به دلیل بالا رفتن اجاره بها، دو سالی است که از فضای یک مسجد برای فعالیت قرآنی خود بهره می‌برد. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با مدیر این مؤسسه قرآنی درباره فرصت‌ها و محدودیت‌های فعالیت مؤسسه در مسجد است:

حجت‌الاسلام خمیس بداوی، مدیر مؤسسه قرآنی باب‌الحسین در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: مؤسسه باب‌الحسین پیش از کرونا در منطقه امانیه اهواز فعالیت می‌کرد و محور برنامه‌های آن برگزاری دوره‌های تخصصی و دوره‌های تربیت مربی بود. بعد از افزایش کرونا و بالارفتن اجاره‌بها، محل مؤسسه به منطقه کریشان در مسیر ملاشیه انتقال یافت و هم‌اکنون در مسجد صاحب‌الزمان(عج) این منطقه فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت مؤسسه نسبت به گذشته محدود شده است، گفت: برگزاری دوره‌های آموزش عمومی قرآن، اجرای برنامه‌های فرهنگی و محافل به مناسبت‌های مذهبی، جلسات روخوانی و تفسیر ویژه آقایان برنامه‌هایی است که این مؤسسه در مسجد دنبال می‌کند.

بداوی با بیان اینکه نزدیک 15 سال است در منطقه کریشان به فعالیت تبلیغی می‌پردازد، گفت: در روزهای اول برنامه‌های خوبی مانند اردوهای قرآنی به مقصد مشهد، قم و برنامه‌های راهیان نور برگزار می‌کردیم که استقبال خوبی از آن‌ها می‌شد. مردم منطقه از لحاظ اقتصادی در وضعیت ضعیفی هستند. پیش از انتقال مکان مؤسسه، دوره‌های تربیت مربی قرآن برگزار می‌کردیم که بخشی از هزینه آن را توسط ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و بخش بیشتر آن توسط خود داوطلب پرداخت می‌شد و امورات مؤسسه به این شکل می‌گردید. ما حتی به دوره‌های تربیت قاری نیز اقدام کردیم. در وضعیت کنونی با توجه به مسائل اقتصادی مردم منطقه نمی‌توانیم چنین فعالیت‌هایی را ادامه دهیم.

مدیر مؤسسه قرآنی باب الحسین(ع) گفت: اگر کاری توسط مؤسسه صورت می‌گیرد با حمایت برخی از خیرین انجام می‌شود. تلاش کردیم با تعدادی از افراد در منطقه که معلم یا استاد دانشگاه هستند صحبت کنیم و حمایت آنها را برای مشارکت در امر آموزش قرآن کریم جذب کنیم. برخی از این افراد به عنوان مربی قرآن یا مجری محافل قرآنی با مؤسسه همکاری می‌کنند.

بداوی با بیان اینکه استعدادهای درخشانی در این منطقه دیده می‌شود، گفت: ما چندین نفر از بچه‌های مستعد حفظ قرآن کریم را به بیت‌الاحزان فارس فرستادیم. مطمئناً اگر حمایت از این افراد بیشتر شود، نتایج بهتری می‌گیریم و بدانیم این هزینه‌ها به هدر نمی‌رود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد تشکیلات قرآنی در آن منطقه و ایجاد صندوق حمایت از فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص هر مؤسسه، نمی‌توان یک نسخه برای همه پیچید. آنچه در این منطقه در اولویت مردم قرار دارد مسائل اقتصادی است تا بتوانند معیشت خود را بگذرانند، بنابراین برای این قبیل فعالیت‌ها هزینه نمی‌کنند.

بداوی با اشاره به شرایط فعالیت قرآنی در مسجد گفت: در این منطقه، اغلب آقایان به مساجد می‌آیند و خانم‌ها حضور محدودتری دارند. از طرفی دیگر، برخی مساجد اجازه حضور کودکان را در فضای مسجد نمی‌دهند. با توجه به تعاملی که با پایگاه بسیج برقرار کردیم، آقایان و خانم‌ها می‌توانند در مسجد حضور پیدا کنند. فعالیت بانوان بیشتر در حسینیه و به صورت فصلی انجام می‌شود. ما توانستیم از طریق تعامل با هیات امنا و مجموعه‌هایی مانند پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری، زمینه را برای فعالیت مؤسسه فراهم کنیم. بخشی از این فعالیت برای مردم است. برای مثال توانستیم از طریق صحبت با بهزیستی زمینه‌ای فراهم کنیم که مددجویان در مسجد حضور پیدا کنند و به صورت مستقیم مشکلات خود را با مسئولان بهزیستی در میان بگذارند.

این مدرس قرآن با بیان اینکه به سادگی می‌توان در مسجد فعالیت قرآنی کرد، گفت: مطالبه مسجد از ما اولاً نیرو و ثانیاً حمایت و تأمین امکانات موردنیاز است. وقتی هیات امنا فعالیت‌های ما را در تأمین امکانات مسجد ببیند متوجه می‌شود که مؤسسه قرآنی در خدمت مسجد قرار گرفته است. ما تلاش کرده‌ایم در این مسجد یک شورای فرهنگی تشکیل دهیم که تمام ارکان مسجد از هیات امنا، مدیر کانون فرهنگی هنری، مسئول کتابخانه و مسئول پایگاه بسیج عضو آن شوند و هدف همه ما احیای مسجد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عدم حمایت اتحادیه از مؤسسات قرآنی با اشاره به حضور خود در اتحادیه طی سالهای گذشته گفت: متأسفانه برخی مسئولان در اتحادیه فقط برای مشکلات خود مطالبه‌گری می‌کنند و از مؤسسات دیگر غافل هستند. زمانی که در اتحادیه بودم از تمام مؤسسات قرآنی استان سرکشی کردم و در جریان فعالیت آن‌ها قرار گرفتم. فهرست مؤسساتی که برنامه‌های کشوری و منطقه‌ای دارند برای اتحادیه کشوری ارسال کردم‏، اما آن‌ها توجهی نکردند. تا معضلاتی این چنین در اتحادیه وجود دارد. مؤسسات رشد نمی‌کنند چراکه برای آنها انگیزه فعالیت ایجاد نمی‌شود.

وی در پایان گفت: حمایت از یک مؤسسه توسط اتحادیه اشتباه است. کار مؤسسه سیاست‌گذاری برای تمام مؤسسات قرآنی است. باید مؤسسات غیرفعال را شناسایی کنیم، اگر بدانیم که خواهان ادامه فعالیت هستند مشکلات آن‌ها را بشنویم و با سیاست‌گذاری‌های کلی مسیر فعالیت‌شان را هموار کنیم.

انتهای پیام
captcha