انتقاد مخالفان از سوابق و تحصیلات غیرمرتبط و تمرکز موافقان بر توان مدیریتی مرتضوی
کد خبر: 4092852
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
گزارش ایکنا از جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون

انتقاد مخالفان از سوابق و تحصیلات غیرمرتبط و تمرکز موافقان بر توان مدیریتی مرتضوی

گزارش سه کمیسیون مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی قرائت شد که حاکی از موافقت کامل اعضای این کمیسیون‌ها با مرتضوی بود و در ادامه موافقان و مخالفان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

تایید صلاحیت مرتضوی در سه کمیسیون مرتبط

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه بررسی صلاحیت سیدصولت مرتضوی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ساعت ۸:۳۰ صبح امروز ۲۷ مهر، با حضور محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس آغاز شد.

حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی به عنوان سخنران اول گزارش این کمیسیون را درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرائت کرد و گفت: وزیر پیشنهادی توانست به سوالات اعضای کمیسیون اقتصادی پاسخ قانع‌کننده دهد و اهتمام ویژه‌ای به استقرار نظام تعاونی در اقتصاد کشور دارد و همچنین خود را متعهد به کاهش بیکاری و تقویت اشتغال در کشور می‌داند.

وی افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی حدود 68 درصد با اسناد بالادستی تطابق داشته و برنامه‌های او طبق شاخص شفافیت مطلوب ارزیابی شده است. همچنین بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری‌‎بگیران در دستور کار وزیر پیشنهادی تعاون قرار دارد و از نظر ما برنامه‌های وی مطلوب ارزیابی شده است.

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت نیز گزارش این کمیسیون قرائت کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاربردی‌ترین دستگاه دولتی و پرمخاطب‌ترین وزارتخانه کشور است. این وزارتخانه یکی از متولیان حوزه سلامت است و با در اختیار داشتن ده‌ها هلدینگ اقتصادی می‌تواند در حوزه بهبود شرایط بهداشت و درمان مؤثر واقع شود و چشم امید کارگران و مددجویان و اقشار نیازمند حمایت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی تعاون متعهد شده که علاوه بر بهبود وضعیت صندوق‌های وابسته به وزارت تعاون، توسعه زیرساخت‌های مرتبط با رفاه اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد. ما معتقدیم که او توان مدیریتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارد و به نظر می‌رسد برنامه‌های پیشنهادی وی تحت عنوان برنامه تحول تأمین اجتماعی و سلامت می‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات هم درباره نظر این کمیسیون نسبت به وزیر پیشنهادی تعاون اظهار کرد: تصویب نظام آموزش فنی‌ و حرفه‌ای که دبیرخانه آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر است می‌تواند به تحول در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای منجر شود. گسترش اشتغال در مشاغل زودبازده، تعیین استانداردهای لازم مهارتی برای کارگران و آموزش فنی و حرفه‌ای متناسب با بازار کار و رفع چالش‌های پیش روی بازار کار در زمره برنامه‌های آقای مرتضوی قرار دارد. همچنین او متعهد شده که برنامه کالابرگ الکترونیکی را سریع پیش ببرد تا به زودی از اقشار ضعیف حمایت‌های لازم انجام شود.

وی تأکید کرد: 80 درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی منطبق با قوانین و برنامه‌های بالادستی است. با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی سوابق لازم در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ندارد اما چون سوابق مدیریتی بسیاری داشته و با توجه به برنامه‌هایش می‌تواند امورات مرتبط با این وزارتخانه را به نحو مطلوب اداره کند.

بعد از ارائه گزارش سه کمیسیون اجتماعی، بهداشت و آموزش، موافقان و مخالفان به سخنرانی پرداختند.

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای مرتضوی انسان شریف و باشخصیتی است اما آیا این معیار کافی برای اداره وزارت تعاون است؟ من هرچقدر جست‌وجو کردم که یک مقاله مرتبط در رزومه ایشان پیدا کنم، هیچ چیزی پیدا نکردم و فقط سوابق وزارت کشور در کارنامه مدیریتی او دیده می‌شود، درصورتی‌که وزارت تعاون 30 درصد داروهای کشور را در اختیار دارد و 12 درصد بازار سهام کشور در اختیار وزارت تعاون است و دو بانک را در اختیار دارد ولی متأسفانه چون آقای مرتضوی سوابق مرتبط و تخصص کافی را ندارد به راحتی او را در وزارتخانه دور خواهند زد و حتی او در زمینه بانکی سررشته ندارد.

وی افزود: آقای مرتضوی نمی‌تواند سهم تعاون کشور را به 20 درصد ارتقا دهد. همین نگاه‌های سیاسی باعث شده تا وضعیت این وزارتخانه هرروز بدتر از قبل شود طوری‌که شستا توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد.

حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل از دیگر مخالفان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم نسبت به عدم تناسب تحصیلات و تخصص آقای مرتضوی با وزارت تعاون انتقاد کرد و گفت که سوابق تجربی او هم تطابقی با وزارتخانه مربوطه ندارد.

سیدحمزه امینی، عضو کمیسیون اجتماعی به عنوان موافق گفت: آقای مرتضوی انسان شریف و متخصصی است و با بررسی سوابق مدیریتی او می‌توان به کارآمدی مدیریتی‌اش پی برد. آقای مرتضوی باید نسبت به رفع فقر در جامعه جدیت داشته باشد و برای حل بیکاری هم دارای برنامه است.

وی افزود: تجربه و تخصص آقای مرتضوی می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود. آقای مرتضوی قول داده‌ است که برای سروسامان دادن به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی هراقدامی را که می‌تواند انجام دهد.

نماینده مردم هشترود با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون یک فرد مردمی است که از سوی دولت مردمی معرفی شده، عنوان کرد: امیدوارم که در صورت کسب رأی اعتماد بتواند به در دولت مردمی به نحو احسن خدمت کند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار از دیگر موافقان سیدصولت مرتضوی بود و او را یک مدیر راهبردی دانست و گفت: وی تمام پله‌های ترقی را پله‌‎پله طی کرده‌ و با سازوکار اقتصادی کاملاً آشنایی دارد. او 400 دیدار با نمایندگان داشته و تعامل خوبی با نمایندگان دارد و به خوبی می‌داند تعامل با مجلس می‌تواند چالش‌ها را مرتفع سازد.

وی افزود: از سوی دیگر رابطه آقای مرتضوی با سازمان برنامه و بودجه خیلی خوب است و همین موضوع می‌تواند به بهبود شرایط وزارت تعاون منجر شود. او فردی زجرکشیده و رنج‌کشیده است و همچنین جزء استانداران نمونه کشور بوده و از کاریزمای مدیریتی برخوردار است. باید دانست دولتی مردمی آقای رئیسی یکی از مردمی‌ترین مدیران و کارگزاران خود را به مجلس معرفی کرده است.

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون اظهار کرد: یکی از دلایل مخالفت من با آقای مرتضوی به خاطر سن ایشان است. مگر ما در کشور جوان متخصص کم داریم که به سراغ غیرجوانان می‌رویم. یکی ازشعارهای دولت مردمی آقای رئیسی بکارگیری جوانان بوده و انتظار داریم که از جوانان بیشتر استفاده کند.

وی با بیان اینکه وزارت تعاون مصداق یک کشور است، گفت: اما رویکرد آقای مرتضوی به گونه‌ای است که اصلاً تطابقی با ساختار وزارت تعاون و وضعیت کنونی آن ندارد. این وزارتخانه نیازمند یک متفکر است که سال‌ها در این حوزه کار کرده باشد و دارای تخصص باشد. ما نگرانیم که مبادا آقای مرتضوی اهل لابی‌بازی و رفیق‌بازی باشد و این لابی‌بازی در انتصابات ایشان نقش داشته باشد.

محمد سرگزی، عضو کمیسیون عمران از دیگر مخالفان انتخاب سیدصولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون به انتظار نمایندگان از رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: انتظار داشتیم که رئیس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در این جلسه حضور پیدا می‌کرد و عدم حضور ایشان این شائبه را به وجود آورده که مبادا آقای مرتضوی گزینه مطلوب رئیس جمهور نباشد.

وی تأکید کرد: آقای مرتضوی شما مسئول سفرهای استانی رئیس‌جمهور بوده‌اید اما بعضی نمایندگان نسبت به سفرهای استانی انتقاد دارند و می‌گویند که در جریان این سفرها از نمایندگان دعوت نشده تا حضور پیدا کنند و بخش قابل توجهی از این انتقادات متوجه شماست.

حسین بامیری، نماینده مردم لردگان به عنوان موافق به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: مدت‌هاست که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سرپرست اداره می‌شود و باید هرچه سریع‌تر تکلیف آن مشخص شود. جامعه هدف این وزارتخانه اقشار متوسط و فقیر است و یک وزارتخانه تخصصی و عمومی و به طور کلی ناهمگن محسوب می‌شود.

وی گفت: آقای مرتضوی فردی مدیر و مدبر است که مراتب مدیریتی را به صورت سلسله‌وار طی کرده و آیینه‌ تمام‌نمای مدیری مجرب محسوب می‌شود و می‌تواند این وزارتخانه را به سامان برساند. او فردی مردم‌دار محسوب می‌شود و همواره در ادوار مدیریتی تعامل خوبی با نمایندگان و دولت‌ها داشته و به طور کلی فردی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر است.

سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران به عنوان دیگر موافق، سوابق مدیریتی سیدصولت مرتضوی را درخشان و مؤثر توصیف کرد و گفت: سیدصولت مرتضوی حقوق عمومی خوانده و اتفاقاً تحصیلات او مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و می‌تواند در تنظیم روابط کارگر و کارفرما مفید واقع شود.

وی تأکید کرد: مگر قرار است وزیر علوم انتخاب کنیم که به تعداد مقالات او ایراد می‌گیریم؟ آقای مرتضوی هم تخصص کافی را دارند و هم تجربه لازم را.

در ادامه سیدصولت مرتضوی؛ وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

انتهای پیام
captcha