نکات مثبت و منفی دو مرحله‌ای شدن مسابقات کشوری قرآن اوقاف
کد خبر: 4093516
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

نکات مثبت و منفی دو مرحله‌ای شدن مسابقات کشوری قرآن اوقاف

نفر اول قرائت تحقیق چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس با اشاره به برگزاری مرحله کشوری این دوره از مسابقات به صورت دو مرحله مقدماتی و کشوری، برخی نکات مثبت و منفی آن را برشمرد.

سیدرضا نجیبی، قاری برجسته فارسسیدرضا نجیبی، نفر اول قرائت تحقیق چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن اوقاف به صورت دو مرحله مقدماتی و نهایی گفت: قریب دو سال است که این شیوه برای مسابقات سراسری قرآن اوقاف اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: این شیوه برگزاری در سال گذشته را می‌توان به شیوع کرونا ربط داد اما گمان می‌کنم امسال به این دلیل مرحله کشوری به صورت دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شده است تا به لحاظ هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و متسابقان برگزیده هر استان در گام نخست باز هم پایش شوند.

نجیبی با یادآوری اینکه مرحله مقدماتی کشوری به صورت ضبط تلاوت‌ها و ارسال آن‌ها برای داوری در هر استان اجرا شده است، گفت: این کار در مجموع نکات مثبت و منفی دارد. نکته مثبت آن همین بهینه کردن هزینه‌ها و بودجه‌های قرآنی است تا متسابقان بیشتری بتوانند شرکت کنند زیرا وقتی مسابقه مجازی می‌شود، تبعاً تعداد بیشتری از افراد امکان حضور در مرحله کشوری را دارند و سهمیه هر استان هم بیشتر می‌شود و تعداد بیشتری در مرحله مقدماتی کشوری حضور دارند.

این قاری برجسته استان فارس ادامه داد: نکته منفی این کار آن است که دیگر گردهمایی و همدلی و الفت و دوستی که در مرحله کشوری به صورت گسترده میان قرآنیان استان‌ها شکل می‌گرفت، محدودتر و کمتر می‌شود زیرا تعداد متسابقان هم در مرحله نهایی بسیار کمتر می‌شود.

وی در خصوص سطح برگزاری مسابقات امسال نیز گفت: سطح مسابقات امسال به لحاظ فنی خوب بود و چهره‌های جدیدی هم در مسابقات امسال مشاهده کردیم؛ علی‌رغم اینکه به صورت کلی روند رشد فعالیت‌های قرآنی در کشور کند است اما امسال در استان فارس سطح متسابقان خوب بود البته به لحاظ کمی آمار ندارم.

نجیبی با بیان اینکه در مسابقات امسال در استان تلاوت‌هایی ارائه شدند که نمره بالای 80 داشتند، گفت: همچنین در مرحله استانی شاهد استفاده از داوران استانی و ملی بودیم که این استفاده از ترکیب داوران استانی و ملی باعث می‌شد هم متسابقان راضی باشند و هم سطح فنی داوران بهبود یابد البته اساتید ما در سطح بالایی هستند اما استفاده از داوران خارج از استان هم وجهه خوبی دارد و هم استید کشوری با قاریان و حافظان استان آشنا شده و ارتباط خوبی میان آنان برقرار شده و مسائل فنی به خوبی رد و بدل می‌شود.

زهرا عسکری

انتهای پیام
captcha