اولویت اشتغال‌زایی برای استعدادهای کشور/ داشتن فناوری هسته‌ای قدرت است
کد خبر: 4094232
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد:

اولویت اشتغال‌زایی برای استعدادهای کشور/ داشتن فناوری هسته‌ای قدرت است

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز انرژی هسته‌ای در تمام کشورها برای تکنولوژی، علم و صنعت استفاده می‌شود، گفت: نباید اجازه دهیم دشمنان استعدادهای کشورمان را از ما بگیرند و باید خودمان برای آنان ایجاد شغل کنیم که این مسئله را برای خود یک تکلیف قطعی و اولویت تمام عیار قرار دادیم.

نشست هم‌اندیشی تخصصی پرتودهی، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، عصر امروز، دوم آبان‌ماه در نشست هم‌اندیشی تخصصی پرتودهی که با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در هتل شیراز برگزار شد، به کاربرد مفید انرژی هسته‌ای در صنعت، سلامت، کشاورزی، باغداری و غیره اشاره کرد و گفت: اتهامی که امروز به ما می‌زنند، برای این است که مانع پیشرفت کشورمان در انرژی هسته‌ای شوند.

وی با بیان اینکه امروز انرژی هسته‌ای در تمام کشورها برای تکنولوژی، علم و صنعت استفاده می‌شود، افزود: این‌ها همه قدرت است و ایجاد قدرت، اقتدار می‌آورد و علم، ثروت و قدرت است و نباید آن را نادیده بگیریم. دشمنان با حضور ما در این عرصه و هر عرصه‌ای که قدرت‌ساز و جاذب مغزها و استعدادهاست، مخالفند لذا نباید اجازه دهیم این عرصه تهی شود و مغزهای ما را ببرند و جذب کنند بلکه باید خودمان برای آنان ایجاد شغل کنیم.

اسلامی تأکید کرد: ایجاد این ظرفیت‌ها برای ما یک تکلیف قطعی و اولویت تمام‌عیار و اول است و به سمت آن گام برداشتیم و در مدت کوتاهی هم نتایج خوبی را عاید کشور کردیم و خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به تأثیر پرتودهی در صنعت، کشاورزی، سلامت و غیره گفت: باید مسائل خود را خوب بشناسیم، تحقیقات ما مسئله‌محور شود و برای تحقیقات ساز و کار لازم را فراهم کنیم که بتوانیم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه در سازمان انرژی اتمی ایران، این نگاه را از تهیه یک سند راهبردی دنبال می‌کنیم، افزود: در این نگاه باید هویت و فلسفه وجودی و چشم‌اندازی که می‌خواهیم کشور در آن قرار گیرد را خوب بشناسیم و به سند جامع اجرایی تبدیل کنیم.

اسلامی با یادآوری اینکه این سند جامع برگرفته از منویات رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی و سند تحول دولت سیزدهم است، گفت: این فرایند طی شد و سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق 20 ساله در 20 فروردین امسال توسط رئیس جمهور رونمایی شد که در همین راستا استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی و داخلی برای تحقق اهداف سند را آغاز کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این سند، چهار محور اصلی پیش‌بینی شده است، یکی از آن محورها را توسعه استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق اعلام کرد و افزود: امروز ما به موجب تکالیف فردی و ملی خودمان وظیفه داریم که گام‌های اساسی برای کاهش تولید کربن و آلاینده‌ها که موجب این شرایط شده و نابسامانی‌هایی که در کره زمین به وجود آمده است، به سهم خودمان در جهت از بین بردن این نابسامانی‌ها حرکت کنیم.

وی با تصریح اینکه انرژی هسته‌ای، پاک‌ترین و پایدارترین انرژی در نوع خود است، گفت: یکی از اهداف این سند، شروع به سرمایه‌گذاری برای تولید 10 هزار مگاوات برق جدید است. امروز ظرفیت‌های لازم را برای ساخت رآکتورها آغاز کردیم و بومی کردن صنعت نیروگاهی را هم هدف قرار دادیم تا بتوانیم صنعت برق هسته‌ای کشور را تولید کنیم و به یک قطب سازنده نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا تبدیل شویم. این یک هدف قابل دستیابی در دو دهه آینده است که با توجه به میزان سرمایه‌گذاری و با ساز و کارهایی که برای تأمین مالی تعریف شده است و بازدهی خیلی خوبی که نیروگاه‌های هسته‌ای دارند، محقق خواهد شد.

اسلامی، محور دوم سند جامع سازمان را کاربرد پرتوها عنوان کرد و گفت: در حوزه پرتوها دامنه وسیعی از مطالب داریم که آن چه در دستور کار قرار گرفته، این است که بر طبق مطالعات آمایش سرزمینی و استفاده از نتایج مطالعات، طرح جامع حمل و نقلی و لجستیک کشور و وزارت جهاد کشاورزی، کانون‌های تولید پرتوها را بشناسیم و برای توسعه کاربرد پرتوها برنامه‌ریزی کنیم که استان فارس را در قالب قطب‌های 12 گانه که در مطالعات استخراج شد، به عنوان یکی از اولویت‌ها انتخاب کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه و استاندار فارس در این زمینه علاقه نشان داده و همکاری کردند و در نهایت امروز کلنگ احداث مرکز پرتودهی در شیراز افتتاح شد، گفت: نکته حائز اهمیت این است که هزینه در این راستا کلاً فایده است و از جنس هزینه نیست چرا که از نفوذ آفت‌ها در خاک، آب و بدن انسان که عوارض دارند، جلوگیری می‌کند لذا باید در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی انجام شود.

وی اظهار کرد: باید در زمینه اقلام و تجهیزات این سامانه‌ها خودکفا شویم زیرا خرید این اقلام و تجهیزات به دلیل تحریم و مزاحمت‌های شدیدی که بر سر راه هسته‌ای شدن کشور وجود داشته است، میسر نیست لذا نباید خود را در مسیر لجستیکی قرار دهیم. انتخاب ما لجستیکی نیست که خرید کنیم بلکه انتخاب ما استفاده از ظرفیت داخلی و طراحی مهندسی با توجه به استانداردها، موارد ایمنی و حقوقی است.

اسلامی با بیان اینکه در هفته‌ گذشته، سومین سامانه را از این نوع رونمایی کردیم، گفت: سیستمی که برای این سامانه طراحی شده، به نوعی کامپیوتر در خدمت فرایند است که حتماً با یک آزمایشگاه جانبی و محققانی که در آزمایشگاه کار می‌کردند، باید دیده شود؛ یعنی نمی‌توان محصولات یک مزرعه را با مزرعه دیگر یکسان در نظر گرفت زیرا هر کدام شرایط متفاوتی دارد و باید تفاوت آن مشخص شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه در این زمینه نگاه مهندسی پیشرو در مسیر رفتار علمی و حرفه‌ای و به صورت دانش‌بنیانی حفظ خواهیم کرد، افزود: نکته مهم دیگر، تنوع تولیدات باغی و کشاورزی است که در همین راستا اقدامی را برای رفع آفت مگس مدیترانه با استفاده از این صنعت سازمان انرژی اتمی انجام دادیم و به صورت پایلوت آن را در استان مازندران اجرایی کردیم و 97 درصد هم به نتیجه رسیدیم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی و محیط زیست و ... همچنان امکان استفاده بیشتر از این صنعت داریم که انقلاب بزرگی را در این عرصه ایجاد خواهد کرد، گفت: امروز توانستیم ظرفیت صنعتی که سازمان انرژی اتمی در اختیار دارد را در فرایندهای مختلف صنعت و کشاورزی در کشورمان به کار گیریم.

انتهای پیام
captcha