علت نامگذاری سفارت آمریکا به لانه جاسوسی برای نسل جوان تبیین شود + صوت
کد خبر: 4096403
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
فضائلی در گفت‌وگو با ایکنا:

علت نامگذاری سفارت آمریکا به لانه جاسوسی برای نسل جوان تبیین شود + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تکرار ابعاد رویداد ۱۳ آبان ۵۸ اثربخش است، گفت: باید برای دانش‌آموزان به خوبی تبیین شود که چرا به سفارت آمریکا، لانه جاسوسی گفته می‌شود و اینکه چرا در سال 58 دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا را تصرف کردند.

مهدی فضائلی

مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت تبیین ابعاد مختلف تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 در برابر روایت‌های جعلی و شبهه‌افکنی‌ها اظهار کرد: تبیین در هر موضوعی موجب روشنگری، آگاهی‌بخشی و روشن شدن زوایای پنهان یا فراموش‌شده یک موضوعی ازجمله 13 آبان خواهد شد.

وی افزود: در مورد روز 13 آبان زیاد صحبت و بحث شده اما فکر می‌کنیم وقتی یک بار در این باره بحث و گفت‌وگو می‌کنیم کفایت خواهد کرد و به همین دلیل خیلی از موارد مهم مغفول می‌ماند یا تکرار نمی‌شود.

اثربخشی تکرار

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: گاهی اوقات تکرار اثربخش است و باید به آن توجه داشت، زیرا نسل در حال تغییر است، نوجوانان جوان می‌شوند و کودکان هم نوجوان، لذا باید ابعاد مختلف روز تاریخی و به یادماندنی 13 آبان برای نسل‌های مختلف تکرار شود و این تکرار منطبق با اقتضائات و زبان روز باشد.

فضائلی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که مورد تأکید بوده و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم چندین بار به آن اشاره کرده‌اند، بحث کتاب‌هایی است که از اسناد لانه جاسوسی تهیه شده است، اظهار کرد: حداقل باید بخش‌هایی از این اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی منتشر و آورده شود تا از رهگذر دانش‌آموزان ایرانی به این واقعیت دست پیدا کنند که آمریکا در سفارت خودش به جای اینکه به کار دیپلماتیک بپردازد، چه کارهای دیگری را انجام داده است.

وی افزود: باید برای دانش‌آموزان به خوبی تبیین شود که چرا به سفارت آمریکا، لانه جاسوسی گفته می‌شود و اینکه چرا در سال 58 دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا را تصرف کردند. همچنین باید برای دانش‌آموزان نوع افشاگری‌ها و اینکه چرا امام راحل این حرکت را انقلاب دوم نامیدند، به درستی تبیین شود.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بخش زیادی از این مفاهیم زمانی به درستی تبیین خواهد شد که اسناد لانه جاسوسی با دقت مورد مطالعه قرار گیرد و مشخص شود که در این مجموعه چه کارهایی صورت پذیرفته و اینکه چرا آمریکا امروز خشمگین و ناراحت است. خشم آمریکا از موضع صحیح، مشروعیت، منطق و استدلال نیست بلکه از یک موضع زیاده‌خواهی و تجاوزگری است.

حساسیت آمریکایی‌ها

فضائلی با اشاره به اهمیت اسناد لانه جاسوسی تأکید کرد: اسناد لانه جاسوسی حتی در خود آمریکا هم اجازه انتشار ندارد و حتی تمبری که در آن ایام به این مناسبت در آمریکا منتشر شده به نوعی ممنوع است و این موارد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها چقدر برروی این مسئله حساسیت دارند.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی دشمن در تلاش است با استفاده از امپراتوری‌ رسانه‌ای خود و فضای مجازی افکار عمومی دانش‌آموزان را نسبت به رویدادهای گذشته بدبین و پرابهام کنند.

مهدی فضائلی تبیین صحیح رویداد 13 آبان 58 برای دانش‌آموزان و قشر جوان و نوجوان را یکی از راهکارهای مؤثر و عملیاتی برای خنثی‌سازی تهدیدات رسانه‌ای دشمن عنوان کرد و گفت: هرچقدر نسبت به این رویداد روشنگری انجام شود و زوایای پنهان و آشکار آن مورد تأکید قرار گیرد و دشمن‌شناسی قوت بگیرد، طبیعتاً دشمن در تکرار توطئه‌ها و ترفندهایش و پیشبرد آنها و دستیابی به اهدافش ناکام می‌ماند.

غفلت از تبیین و موفقیت دشمن

وی تأکید کرد: در مقابل اگر نسبت به توطئه‌های دشمنان ناآگاه باشیم و از ترفندهایش غفلت کنیم، طبیعی خواهد بود که بستر برای پیشبرد اهداف دشمن فراهم می‌شود.

کد

فضائلی در پایان گفت: نسل فعلی و دانش‌آموزان کنونی هم طبیعتاً از این مسئله مستثنی نیستند و هرمقدار برای آنها آگاهی‌بخشی انجام شود و روشنگری‌ها بیشتر شود، طبیعتاً مواجه آنها با دشمن، تصمیماتش، اقداماتش و تحریکاتش متفاوت خواهد بود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha