پیش‌بینی اعتبارات کم‌سابقه برای فعالیت‌های قرآنی در بودجه/ حکمرانی فرهنگ تضعیف شده است
کد خبر: 4099849
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
اسماعیلی در جلسه فراکسیون قرآن مجلس خبر داد:

پیش‌بینی اعتبارات کم‌سابقه برای فعالیت‌های قرآنی در بودجه/ حکمرانی فرهنگ تضعیف شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رقم خوبی برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شده و بعد از سال‌ها چنین رقمی پیش‌بینی است.

وزیر فرهنگ

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز سه‌شنبه، 24 آبان، در جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون اصل 90 برگزار شد، با اشاره به هفته کتاب گفت: همکاران من برنامه‌های بسیار خوبی را برای این هفته در نظر گرفته‌اند.

وی با گرامیداشت سالروز رحلت علامه طباطبایی افزود: حوزه فرهنگ در ده سال اخیر به شدت تضعیف شده است. به طور مثال در سال ۸۵ اقتصاد حوزه کتاب ۲۵۰ میلیارد و وزارت ارشاد ۸۰ میلیارد اعتبار برای آن داشت و امسال اعتبار حوزه کتاب ۸۵۰۰ میلیارد و وزارت ارشاد ۳۰ میلیارد است. 

تضعیف حکمرانی فرهنگ در دهه اخیر

اسماعیلی با بیان اینکه حکمرانی فرهنگ در حوزه صوتی، تصویری، کتاب و سینما در یک دهه گذشته ضعیف و نحیف شده اظهار کرد: مجموع اعتبار امسال ما برای ساخت فیلم در معاونت سینمایی و فارابی ۱۶۰ میلیارد است در حالی که همین روزهای اخیر یک رسانه‌ تصویری خانگی با یک تهیه کننده قرارداد ۴۰۰ میلیاردی برای یک مجموعه بسته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در یک سال اخیر در دولت ریل‌گذاری‌های خوبی برای حوزه فرهنگ انجام شده که بند «ز» تبصره 9 یکی از این اقدامات است، گفت: طبق این بند تمامی دستگاه‌های اجرایی مجازند تا دو درصد اعتبارات هزینه‌ای خود را در راستای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی از محل اعتبارات مصوب با رعایت ماده 19 قانون برنامه و بودجه کشور هزینه کنند. ما آیین‌نامه این بند را تهیه کردیم اما معاونت تطبیق قوانین به آن ایراد گرفته است.

وی افزود:‌ من اصلاً ناامید نیستم و با امیدواری کامل در مسیر آرمان‌های امام(ره) و شهدا قدم برخواهم داشت تا با نظارت و مساعدت نمایندگان مجلس انجام وظیفه کنم.

کمک ۶۰ میلیاردی به موسسات قرآنی

وزیر ارشاد با بیان اینکه دولت سیزدهم در این شرایط اقتصادی و با وجود تحریم‌ها بیشترین اهتمام را به حوزه فرهنگ داشته است، گفت: فقط از محل جدول ۱۷ بیش از ۶۰ میلیارد به موسسات کمک کرده‌ایم.

اسماعیلی با اشاره به سفرهای استانی هفتگی خود گفت: ما طبق فرموده رهبر معظم انقلاب درباره کار جهادی، کار شبانه‌روزی را وظیفه خود و همکارانم می‌دانم.

تحصیل چهار هزار دانشجوی قرآنی در کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعداد دانشجویان قرآنی در کشور گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار دانشجوی قرآنی در کشور وجود دارند و من هم مسئله بیکاری این فارغ‌التحصیلان قرآنی را انکار نمی‌کنم اما از لحاظ قانونی یا وسعت اختیار نمی‌توانیم برای اینها تضمین شغلی ایجاد کنیم. همانطورکه اکنون بهترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر دولتی بیکار هستند.

اسماعیلی ادامه داد: ولی با این حال من به دوستانم گفته‌ام که به آنها در امور واگذاری مجوز راه‌‎اندازی مؤسسات قرآنی تسهیل‌گری کنند، چون وقتی به اینها مجوز داده شود، خودشان می‌توانند مستقلاً ایجاد شغل کنند و امکان تحقق این موضوع وجود دارد و در قانون چنین اختیاری برای وزارت فرهنگ پیش‌بینی شده و با کمک مجلس و فراکسیون قرآن و عترت می‌توانیم چنین هدفی را پیش ببریم.

وی با بیان اشاره به اعداد و ارقام مختص فعالیت‌های قرآنی در لایحه بودجه سال آینده گفت: از سوی دیگر در لایحه بودجه 1402 اعداد خوبی برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته شده که بعد از سال‌هاست چنین اعدادی پیش‌بینی می‌شود و به نمایندگان می‌گویم این اعداد در لایحه بودجه دولت در نظر گرفته شده است.

کمیته‌های برنامه هفتم هنوز ابلاغ نشده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه هفتم تأکید کرد: هنوز سازمان برنامه و بودجه دستور کمیته‌‌ها را ابلاغ نکرده است. بنده رئیس کمیته فرهنگ، هنر رسانه و فضای مجازی هستم و آقای معاف هم رئیس کمیته قرآنی است که اگر دوستان گزارشی درباره این کمیته ارائه دهند حتماً خوشحال خواهید شد.

اسماعیلی با بیان اینکه پیشنهادات خوب نمایندگان را در دستورکار قرار خواهم داد، افزود: حتماً در برنامه هفتم نواقص و عقب‌ماندگی‌‎ها را با کمک خدا و شما نمایندگان و دولت حل و فصل خواهیم کرد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۴ - ۲۱:۲۸
0
0
احتمالاً منظر وزیر موسسات فرهنگی هنری بوده و نه قرآنی...
captcha