ضرورت گفتمان‌سازی در فضای آموزشی دانشگاه‌ها
کد خبر: 4104735
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

ضرورت گفتمان‌سازی در فضای آموزشی دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای طرح «نظام ایده‌آل و نیازها» خبر داد و گفت: توصیه وزارت علوم به گسترش مراکز فناوری و دانشگاهی است و یکی از ضعف‌ها به گفتمان‌سازی در فضای آموزشی بازمی‌گردد.

امید رضایی فر

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، امید رضایی‌فر، مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، امروز، 14 آذر، در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه اراک، ضرورت توجه به پژوهش در دانشگاه‌ها را مورد توجه دانست و اظهار کرد: پژوهش در بخش‌های مختلف باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر و هدفمندتر پیش رود.

وی با اشاره به اینکه چین با 7 میلیون ثبت اختراع، رتبه اول مالکیت فکری را به خود اختصاص داده است و رتبه دوم با 800هزار ثبت اختراع به امریکا تعلق دارد، ادامه داد: رتبه ایران در جهان با وجود 11 هزار عنوان مالکیت فکری نسبت به سایر کشورها مطلوب نیست.

رضایی‌فر با تأکید براینکه توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت بسیار برخورداست، اضافه کرد: امسال قانون جهش تولید در شرکت‌های دانش بنیان رقم خورد و تحقیقات دانشگاهی در بخش صنعت مورد توجه قرار گرفت. اجرای طرح «نظام ایده‌آل و نیازها» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است که تمام نیازپردازان از آن بهره‌مند خواهند شد. در این راستا 20 هزار و 700 نیاز دستگاه‌ها جمع‌آوری شده است.

وی در ادامه توضیحات خود ثبت نیازها در سامانه را یکی از اهداف اجرای طرح «نظام ایده‌آل و نیازها» بیان کرد و افزود: دانشگاه‌ها در راستای اجرای طرح کارگزارانی را در نظر گرفته‌اند و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی نیز در در جهت رفع نیازها هدایت می‌شوند و امتیازاتی نیز برای دانشجویان لحاظ شده است.

رضایی‌فر شیوع بیماری کرونا را مانع برگزاری هفته پژوهش دانست و اظهار کرد: امسال یارانه تجاری‌سازی به فناوران در قالب تفاهم‌نامه با صنعت منعقد خواهد شد. پژوهشگران می‌توانند از سهمیه یارانه بهره‌مند شوند. همچنین طرح ملی ترویج کارآفرینی ویژه دانشجویان نیز در حال انجام است که دانشجویان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان بیان کرد: توصیه وزارت علوم به گسترش مراکز فناوری و دانشگاهی است و یکی از ضعف‌ها به گفتمان‌سازی در فضای آموزشی دانشگاه‌ها بازمی‌گردد. همچنین دسترسی دانشجویان به مجموعه فناوری کم نیز است.

انتهای پیام
captcha