اولین مدرسه اسلامی شمال استرالیا؛ از رؤیای تأسیس تا توسعه
کد خبر: 4107902
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵

اولین مدرسه اسلامی شمال استرالیا؛ از رؤیای تأسیس تا توسعه

اولین مدرسه اسلامی قلمرو شمال استرالیا روزی رؤیای جامعه مسلمان بود که 40 سال تمام می‌خواستند برای فرزندانشان در محیطی نظارت شده مدرسه‌ای اختصاصی داشته باشند؛ حالا اما با حمایت اقلیت مسلمان این مرکز با کالج چارلز داروین نیز برای جذب دانش‌آموزان بین‌المللی یادداشت تفاهم دارد.

دانش‌آموزان دختر مسلمان در استرالیا

به گزارش ایکنا به نقل از SBS، امروز روزی بسیار گرم و مرطوب در شهر داروین است و هفت دانش‌آموز که از گردش برگشته‌اند وارد یک کلاس درسی خنک و روشن در کالج بین‌المللی اسلامی استرالیا می‌شوند.

کلاس درس در ابتدا مانند کلاس‌های دیگر در استرالیا به نظر می‌رسد؛ با صندلی‌های رنگارنگ، جعبه‌های اسباب‌بازی‌های آموزشی و لوازم‌التحریر اما اگر به دقت نگاه کنید، تفاوت‌هایی هم وجود دارد.

در گرمای استوایی قلمرو شمالی استرالیا (یکی از سرزمین‌های اصلی استرالیا در شمال این کشور است و تنها سرزمینی در استرالیا است که به عنوان ایالت شناخته نشده و حقوق یک ایالت کامل را ندارد) جایی که یونیفورم مدارس معمولاً به شلوارک و تی‌شرت محدود می‌شود، این دانش‌آموزان آستین‌بلند و شلوار می‌پوشند و دختران حجاب سفید دارند.

بچه‌ها از سه کلاس درس جدا می‌شوند و به سمت یک سوله آهنی در قلب مدرسه می‌روند. اینجا نمازخانه است. آنها به دو گروه‌ دختر و پسر تقسیم می‌شوند. پسرها در صف طولانی جلو می‌نشینند و دختران گروه بسیار کوچک‌تری را عقب‌تر تشکیل می‌دهند.

آنها با اقتدا به امام جماعت مدرسه نماز می‌خوانند، نمازی که پس از رسیدن به سن تکلیف پنج بار در روز انجام می‌دهند.

رؤیای 40 ساله به حقیقت پیوست

مسئولان این مدرسه متشکل از 35 دانش‌آموز ـ از سن پنج سال تا کلاس ششم ـ می‌گویند که هم بر تعالی آموزشی و هم بر تعالی دینی تمرکز دارند و این مدرسه نتیجه کار شیخ عبدالقدوس الازهری است؛ مردی که سال گذشته به عنوان مفتی اعظم استرالیا منصوب شد.

شیخ عبدالقدوس الازهری، مفتی اعظم استرالیا

پس از تبدیل شدن به اولین امام شهر داروین در سال 1982، درست پس از ساختن اولین مسجد در این منطقه، او نیاز به یک مدرسه اسلامی را برای جلوگیری از ترک داروین توسط خانواده‌های مسلمان تشخیص داد.

اما این پروژه به سختی به دست آمده است. میلیون‌ها دلارِ هزینه شده برای خرید زمین در حاشیه منطقه صنعتی شهر و ایجاد کلاس‌های درس، به‌طور کامل به مدد جامعه مسلمانان استرالیا تأمین شده است.

این مدرسه زیر چتر کالج بین‌المللی اسلامی استرالیا (AIIC)؛ یک گروه مسلمان در حال گسترش که از چهار پردیس در سراسر کوئینزلند تشکیل شده تأسیس شده است.

هزینه‌های سالانه بسته به کلاسی که کودک می‌رود از 1160 تا 1900 دلار استرالیا متغیر است.

وینسکی رزپکا (Vinsky Rzepka) از معلمان مدرسه، می‌گوید: ما از برنامه درسی استرالیا (ACARA) پیروی می‌کنیم، بنابراین ساختار آن مانند هر مدرسه دیگری بوده و از آموزش اسلامی نیز برخوردار است.

وی که یک مسیحی است و در داروین بزرگ شده، مدرس دانش‌آموزان مسلمان است. اولین نقش تدریس او پس از دانشگاه در یکی از پردیس‌های دیگر AIIC در شهر گلد کوست (Gold Coast) بود، مدرسه‌ای که بسیار شبیه این مدرسه بود، اما پنج سال بعد او به داروین بازگشت و به کالج کمک کرد تا پردیس جدید خود را تأسیس کند.

او می‌گوید: حتی نمی‌دانستم چنین نیاز مبرمی (نیاز به مدرسه اسلامی) وجود دارد تا زمانی که به عقب برگردم و ببینم که اینجا چیزی برای دانش‌آموزان مسلمان نیست. فکر می‌کنم والدین واقعاً سپاسگزار هستند که اکنون چیزی برای آینده آنها و همچنین برای فرزندانشان تأمین شده است.

این مدرسه در ابتدای سال جاری با یک سوله برای تدریس و تعدادی سرویس بهداشتی سیار افتتاح شد. اکنون مدرسه دارای سه کلاس درس و یک بلوک بهداشتی است. فقدان زیرساخت اولیه برای عثمان عبدالحمید و همسرش، سعیده هارون بازدارنده نبوده است.

این پزشکان شش فرزند دارند، از جمله دو دختر دانشگاهی و یک پسر در دبیرستان. سه فرزند دبستانی آن‌ها همگی در مدرسه جدید ثبت نام کرده‌اند. دانیال 10 ساله، الیاس هشت ساله و یوسف پنج ساله.

نگاهی به داستان تاسیس اولین مدرسه اسلامی قلمرو شمالی استرالیا

عثمان می‌گوید: اجرای برخی کارها در مدارس عادی سخت است، مثلاً خواندن نماز. در حالی که مدارس دولتی به‌راحتی فرزندان او را قبول کرده بودند، او می‌گوید گاهی اوقات چالش‌هایی وجود داشت.

عثمان ادامه داد: وقتی کودکی محیط پرورش‌دهنده‌تری برای یادگیری دین خود داشته باشد، می‌تواند ذهنی بازتر و بردبارتر با دیگران داشته باشد و برای من، این همان چیزی است که می‌خواهم فرزندانم با آن بزرگ شوند؛ کسی که مدارا می‌کند و به سایر ادیان احترام می‌گذارد،‌ می‌تواند در جامعه همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشد.

عثمان معتقد است که فرزندانش اکنون خیر دنیا و آخرت را با هم دارند. وی می‌گوید: ما در استرالیا زندگی و از قوانین اینجا پیروی می‌کنیم و این چیزی است که من از آنها می‌خواهم که به عنوان یک مسلمان کلیشه‌ای رفتار نکنند. احساس می‌کنم اگر آنها در محیطی پرورش‌دهنده‌تر باشند، مسلمانانِ بهتر و استرالیایی‌های بهتری خواهند بود.

شکوفایی جامعه مسلمانان استرالیا

در 10 سال منتهی به 2021، جمعیت مسلمانان این منطقه 111 درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که رشد بیشتری نیز داشته باشد.

مسلماً این رشد از یک پایه پایین است ـ طبق آخرین داده‌های سرشماری در حال حاضر فقط 3551 نفر در قلمرو شمالی مسلمان هستند ـ اما 90 درصد جامعه مسلمانان در داروین زندگی می‌کنند. بسیاری از جامعه مسلمانان نیز  جوانان هستند و از طیف وسیعی از کشورهای مختلف آمده‌اند.

نگاهی به داستان تاسیس اولین مدرسه اسلامی قلمرو شمالی استرالیا

اندرو تیلور(Andrew Taylor)، جمعیت‌شناس دانشگاه چارلز داروین، می‌گوید: یک اوج قابل توجه در گروه سنی 25 تا 34 سال وجود دارد که نشان‌دهنده این است که برخی از آنها مهاجران ماهری خواهند بود.

بیشتر مسلمانان ساکن این قلمرو در سال 2021، در استرالیا (24 درصد) متولد شده‌اند و پس از آن پاکستان، بنگلادش، اندونزی و هند قرار دارند.

در سراسر پنج پردیس AIIC، دانشجویانی وجود دارد که نماینده 37 کشور مختلف هستند. در حالی که پردیس داروین هنوز بسیار جدید است، بونیشا هفت ساله، که از یک خانواده استرالیایی ـ اندونزیایی است، فکر می‌کند که ورود به این مدرسه یک موفقیت بزرگ است.

او می‌گوید: من مدرسه را دوست دارم زیرا می‌توانیم تفریح کنیم و در مورد چیزهای مختلف یاد بگیریم. چیزی که مورد علاقه من است کلاس هنر است. من عاشق ساختن قایق کاغذی هستم. برای مادربزرگم و خانم رزپکا یکی درست کردم.

چشم‌اندازهای بین‌المللی

اندرو تیلور، مدیر AIIC، پردیس داروین را از بریزبن مدیریت کرده است. او می‌گوید: ما مدرسه‌مان را بخشی از یک مأموریت گسترده‌تر می‌دانیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایمان مسلمان می‌تواند در استرالیا، از جمله داروین، شکوفا شود. ما در حال درخواست برای گسترش مدرسه برای داشتن یک امتحان ورودی ثانویه در آینده هستیم.

در سایت داروین، چشم‌انداز رو به توسعه‌ای از جمله ساخت مدرسه و تأسیسات شبانه‌روزی و کار برای ایجاد یک بخش فرعی جدید از طریق 59 ملک مسکونی در دو بلوک وجود دارد. اما افق‌های بین‌المللی نیز دیده شده است.

تیلور می‌گوید: برنامه ما در درازمدت این است که برای دانش‌آموزان ‌مسلمان سراسر جهان در داروین آموزش بین‌المللی نیز ارائه دهیم، زیرا در نزدیکی آسیای جنوب شرقی قرار دارد و داروین برای ما دروازه‌ای به استرالیا است.

طرح‌های مدرسه با برخی از مخالفت‌های ساکنان محلی مواجه شده که نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی ترافیک و سر و صدا در محل دارند.

به‌طور کلی، مقامات مدرسه می‌گویند که از حمایت‌هایی که مدرسه دریافت کرده‌اند، شرمنده شده‌اند.

استرالیایی‌های مسلمان

تیلور، مدیر AIIC می‌گوید: ما در جامعه‌ای بسیار متنوع و کثرت‌گرا زندگی می‌کنیم و استرالیایی‌های مسلمان هیچ تفاوتی با استرالیایی‌های کاتولیک ایرلندی یا استرالیایی‌های انگلیسی پیرو کلیسای آنگلیکن ندارند. بنابراین احساس نمی‌کنیم که هیچ تبعیضی علیه توسعه یک مدرسه مسلمان وجود داشته باشد.

جشن موفقیت

شیخ قدوس در سفر به داروین برای جشن‌های پایان سال کالج در این ماه، برای صدها نفر از والدین، دوستان و دانش‌آموزانی را که در یک سالن سخنرانی در دانشگاه چارلز داروین جمع شده بودند، سخنرانی کرد.

او گفت: این کالج اسلامی جدید رؤیای آرمانی جامعه مسلمانان است. آنها 40 سال می‌خواستند مدرسه داشته باشند و واقعاً تلاش کردند. می‌خواستند برای فرزندانشان محیطی امن و نظارت شده همراه با برنامه درسی استرالیا داشته باشند. در حال حاضر هم یک یادداشت تفاهم با دانشگاه چارلز داروین برای جذب دانش‌آموزان بین‌المللی به داروین امضا شده است.

محصلان در مدرسه اسلامی قلمرو شمالی استرالیا

قدوس تصریح کرد: ما روابط خوبی با اندونزی، مالزی و برونئی داریم.

نگاری آه کیت (Ngaree Ah Kit)، وزیر آموزش بین‌المللی قلمرو شمالی، می‌گوید موفقیت مدرسه برای منطقه مهم است. گروه کنونی ما متشکل از 3100 دانش‌آموز بین‌المللی [در سراسر قلمرو] است و بیش از 165 میلیون دلار در سال درآمد دارد. مسلمانان محل کار ما را پشتیبانی و در برنامه‌های آخر هفته‌ها مشارکت می‌کنند و حتی در امور داوطلبانه مشارکت دارند. بنابراین آنها بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه ما هستند.

خانم آه کیت نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌تر در زیرساخت‌ها را تأیید می‌کند تا اطمینان حاصل شود که جامعه مسلمانان رو به رشد منطقه در آنجا باقی می‌ماند. او می‌گوید که «در حال بررسی اماکن چندفرهنگی» است.

مدرسه اسلامی داروین

وی گفت: آنچه ما در داروین داریم برخی از این دارایی‌های قدیمی است که چندین سال در آنجا وجود داشته و نیاز به نگهداری زیادی دارد، اما در آلیس اسپرینگز نیز با کمبود شدید فضا و مکان‌های عبادی و فرهنگی روبه‌رو هستیم. انتظار می‌رود این بررسی در سال 2023 تکمیل شود.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha