تأثیر علوم انسانی بر حوزه‌های اجتماعی و شهروندی
کد خبر: 4107994
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹

تأثیر علوم انسانی بر حوزه‌های اجتماعی و شهروندی

رئیس همایش ملی «تحول در علوم انسانی و نقش آن در پیشرفت ایران اسلامی» با اشاره به اینکه حکمرانی امنیت غذایی بدون تعالی علوم انسانی بی‌نتیجه است، گفت: تعالی علوم انسانی در صنعت، کشاورزی، مسکن و همه حوزه‌های اجتماعی و شهروندی تاثیرگذارست.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس همایش ملی «تحول در علوم انسانی و نقش آن در پیشرفت ایران اسلامی» امروز، 27 آذر، در همایشی که با همین موضوع در دانشگاه اراک برگزار شد، با بیان اینکه اگر بخواهیم پیشرفتی در ایران اسلامی داشته باشیم بدون حکمرانی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: حکمرانی بسته فرآیندی است که از سیاست‌گذاری باید و نبایدهای کلی که جهت‌دهنده است، آغاز و به تنظیم‌گری و خدمات منطقه‌ای و عمومی ختم می‌شودو

وی در خصوص محورهای همایش بیان کرد: تحول در علوم انسانی و توانمندسازی جامعه، جایگاه نظریه و روش در تحول علوم انسانی، جایگاه هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی، امکان بومی سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی، موانع و چالش‌های تحول در علوم انسانی، نقش نخبگان در تحول علوم انسانی و روابط بین‌الملل و نقش آن در پیشرفت علوم انسانی از جمله محورهایی است که در همایش به آن پرداخته شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه با تأکید براینکه تعالی علوم انسانی در صنعت، کشاورزی، مسکن و همه حوزه‌های اجتماعی و شهروندی تاثیرگذارست، ادامه داد: ۱۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور وجود دارد، اما با این وجود ۷۹ درصد واردات مربوط به محصولات کشاورزی است که این مسئله ناشی از فقدان حکمرانی است.

وی اضافه کرد: دولت باید تسهیلگری کرده و نخبگان در این امر مشارکت داشته باشند. فرهنگ و ساختار و هویت کشاورزی با روانشناسی و مدیریت کشاورزی مرتبط است و حکمرانی امنیت غذایی بدون تعالی علوم انسانی بی‌نتیجه است. مهارت باید در کنار دانش مورد توجه باشد و نباید ذهن جوانان را با مسائل تئوری پر کرد.

خسروپناه افزود: وقتی دانشجوی عالم و کارآمد فارغ‌التحصیل می‌شود که رشته درسی او با اجتماع در ارتباط باشد. متأسفانه اکثر رشته‌های موجود کارآمدی لازم را ندارند و باید تعطیل و رشته‌های جدید تعریف شود. حکمت علم نافع، مبتنی بر عقل نظری و معاد است و پیوند علوم انسانی با حکمت ضروری است. برای تحقق تعالی در علوم انسانی می‌توان از علوم انسانی در حکمرانی‌های مختلف از جمله فضای مجازی و توسعه و...استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha