هشدار نسبت به افت تحصیلی دانش‌آموزان
کد خبر: 4109225
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
یادداشت

هشدار نسبت به افت تحصیلی دانش‌آموزان

نعمت الله فاضلی ضمن هشدار نسبت به افت تحصیلی دانش آموزان نوشت: کسی اگر به این آمارها فکر کند مغز استخوانش می‌سوزد. فاجعه عظیمی معادل نسل‌کشی در کشور انجام شده است.

به گزارش ایکنا، نعمت الله فاضلی، جامعه‌شناس در کانال تلگرامی خود یادداشتی درباره افت تحصیلی دانش آموزان نوشته و آن را نوعی نسل‌کشی قلمداد کرده است.

متن یادداشت را در ادامه می‌خوانید؛

مهندس زرافشان معاون سابق آ پ گفت ۴۴ درصد دانش آموزان که پایه چهارم دبستان را گذرانده‌اند توانایی خواندن یک متن ساده را ندارند. سرشماری جمعیت سال ۹۵ هم اعلام کرد حدود ۲۱ میلیون بی‌سواد و کم‌سواد داریم. صدها هزار نفر هم ترک تحصیل کرده‌اند. سازمان سنجش هم اعلام کرد بیش از نیمی از کنکوری‌ها در سوالات سنجش ادبیات فارسی، نمره منفی گرفته‌اند. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم تازگی گفت میانگین معدل دانش‌آموزان کشور یازده و نیم است. تحقیقات بین المللی آزمون پرلز و تیمز هم وضعیت خواندن و حساب را در دانش آموزان ایرانی در نازل‌ترین سطح جهان نشان می‌دهد.

گزارش فرهنگستان علوم که تیر ماه ۱۴۰۱ منتشر شد بحران آموزش عمومی و تاثیرات گسترده آن در نافرهیختگی جامعه و رشد آسیب‌های اجتماعی را نشان داد. همین‌ها کافی است برای فهم بحران.

کسی اگر به این آمارها فکر کند مغز استخوانش می‌سوزد. فاجعه عظیمی معادل نسل‌کشی در کشور انجام شده. جای شگفتی است که حکومت هیچ اقدامی برای کاهش و مواجه با این نسل کشی ندارد. شگفتی بیشتر متوجه ما دانشگاهیان است که سکوت کرده‌ایم. کسی بیدار و هشیار هست؟ در کتاب «مساله مدرسه» چند فصل را به این فاجعه اختصاص داده‌ام. کاش بیدار شویم. کاش.

انتهای پیام
captcha