محتوای ارزشی در فضای مجازی مشتریان زیادی دارد
کد خبر: 4111994
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
یک پژوهشگر:

محتوای ارزشی در فضای مجازی مشتریان زیادی دارد

پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، گفت: فطرت انسان ذاتاً به سمت خیر گرایش دارد و شرّ و شیطان و شهوت و غضب بیجا، مانع برای آن است؛ بنابراین اینکه گفته شود تولید محتوای مناسب در فضای مجازی خریدار ندارد، حرف درستی نبوده و با رویکرد انسان‌شناسی اسلامی منطبق نیست.

محتوای ارزشی در فضای مجازی مشتریان زیادی داردبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا سامان، پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، 13 دی ماه در نشست علمی «میزان و عمق استقبال جامعه ایرانی از محتواهای زرد، پوچ و مبتذل، و محتواهای مفید و عمیق»، گفت: فضای مجازی در جامعه امروز ما بیش از آن که مردمی باشد، فضایی بازاری است که بر مردم تحمیل شده و نوعی عادت مصرفی در راستای ابتذال تمدن غربی ایجاد کرده است.

وی افزود: با نگاه انسان‌شناختی، مردم واجد نفس لوّامه و امّاره هستند و غرب با ابزار غضب و شهوت، شهروندان مجازی را درگیر کرده و به سمت اهداف خود می‌کشاند. ما نمی‌توانیم منکر وجود سموم مهلک در عرصه اجتماعی باشیم ولی به برکت خوبی مردم، خوبی‌هایی را هم شاهدیم.

این پژوهشگر افزود: آمارهای مبنی بر افزایش گرایش مردم به سمت محتواهای مبتذل در فضای مجازی امر غیرقابل انکاری است ولی به نظر بنده، این‌ها کف روی آب است و تأکید ما هم بر این نگرش است که به جای دیدن کف روی آب باید نیمه پر لیوان را ملاحظه کنیم.

تولید محتوای مناسب خریدار دارد

سامان بیان کرد: فطرت انسان ذاتاً به سمت خیر گرایش دارد و شرّ و شیطان و شهوت و غضب بیجا، مانع برای آن است؛ بنابراین اینکه گفته شود تولید محتوای مناسب در فضای مجازی خریدار ندارد، حرف درستی نبوده و با رویکرد انسان‌شناسی اسلامی منطبق نیست. البته سیر تاریخی و اینکه جامعه ما چقدر به فطرت خود نزدیک است باید در مطالعات تاریخ اجتماعی تبیین شود.

وی اضافه کرد: یکسری آمارهایی هم داریم که مؤید این مسئله است که مردم به سمت کارهای مفید در فضای مجازی هم گرایش قابل توجه دارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند گاهی انسان یکسری نظرسنجی‌هایی را می‌بیند که این‌ها حقیقت ملت ایران را نشان نمی‌دهد بلکه حقیقت ملت ایران را تشییع شهید سلیمانی نشان می‌دهد. اینها نشان می‌دهد احساسات و باطن و حال و هوای آنان چگونه است؛ این نظرسنجی‌ها که برخی با غرض و بی‌غرض در گوشه و کنار انجام می‌دهند نمی‌تواند ملاک باشد.

تولیدات پرمخاطب

این پژوهشگر اظهار کرد: تولیدات صدا و سیما مانند امام علی(ع)، سربداران، امیرکبیر، مریم مقدس، ملک سلیمان، یوسف، مختار، زندگی پس از زندگی، سمت خدا، کلید اسرار و ... نشان می‌دهد گرایش باطنی مردم چیست. اخراجی‌ها در دهه 80 رتبه اول را داشت که ضمن کمدی‌بودن با شاکله و ساختار جامعه تناسب داشته و به همین دلیل پرمخاطب بود. البته در برخی سال‌ها، محتواهای غربی پرمخاطب وزن سنگینی داشته است.

وی ادامه داد: بنده در یک جست‌وجوی ساده کلمه «خدا» در فضای اینستاگرام ملاحظه کردم که صفحات زیادی نشان داده شد و چندصدهزار و چند میلیون مخاطب دارد یا آماری نشان داده است که 47 درصد محتوای اینستاگرام، آموزشی است؛ البته ممکن است برخی از این آموزش‌ها در راستای ترویج ابتذال هم باشد ولی همین اقبال به آموزش نشان می‌دهد مردم صرفاً برای پوچی و ابتذال به سمت فضای مجازی نمی‌روند.

سامان تصریح کرد: همچنین کتاب‌ها و رمان‌های ارزشی و دفاع مقدس جزء پرمخاطب‌ترین کتب بوده‌اند. آثاری مانند هری‌پاتر و ... هم چون حول معنویت است، مخاطب زیادی دارد گرچه محتوای آن پاسخ درست به نیاز معنوی انسان‌ها نیست و زمینه انحراف آن‌ها را فراهم می‌کند.

انتهای پیام
captcha