اجلاس سراسری نماز 6 بهمن برگزار می‌شود
کد خبر: 4116573
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
همراه با پیام مقام معظم رهبری

اجلاس سراسری نماز 6 بهمن برگزار می‌شود

رئیس ستاد اقامه نماز از برگزاری اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان آینده» طی 6 بهمن خبر داد و گفت: در بیست و نهمین دوره این اجلاس، پیام مقام معظم رهبری قرائت و اجلاس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

اجلاس سراسری نماز 6 بهمن برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز امروز، سوم بهمن‌‌ماه با حضور حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در ساختمان شهید رجایی وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام قرائتی طی سخنانی اظهار کرد: مسئله نماز برای اسلام نیست و از آدم تا خاتم به نماز سفارش شده است. تاریخ نماز با تاریخ بشریت گره خورده است و در آیات قرآن کریم به سفارشات حضرت باری‌تعالی به پیامبران الهی در مورد اقامه نماز اشاره شده است.

وی افزود: در رابطه با مسئله نماز نهادهای مختلفی همچون امور مساجد، ستاد ائمه جمعه، پادگان‌ها، نهاد مقام معظم رهبری ویژه اقشار مختلف فعالیت داشته‌اند. آنچه تاکنون بدان پرداخته نشده بود، مسئله نماز دانش‌آموزان بود.

حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: حدود ۱۳ میلیون نفر از دانش‌آموزان کشور مسئولی در زمینه نماز نداشتند که ستاد نماز با اشاره مقام معظم رهبری در این زمینه تشکیل شد.

ستاد اقامه نماز هیچ‌ بودجه‌ای ندارد

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه این ستاد هیچ‌گونه بودجه و هدیه‌ای در اختیار ندارد، گفت: میهمانان اجلاس امسال نیز در مهمانسراهایی که به صورت رایگان از سوی نهادهای مختلف در اختیار قرار گرفته است، مقیم خواهند شد.

وی تصریح کرد: در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز پیام مقام معظم رهبری قرائت و اجلاس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود. میهمانان اجلاس نیز بیشتر از مسئولان فرهنگی کشور هستند. برگزاری اجلاس به دلیل‌ شیوع کرونا چند سالی تعطیل شد اما امسال با اشاره مقام معظم رهبری بنا بر برگزاری، مجدداً احیا شد.

وی ادامه داد: تاکنون چند صد رقم کتاب، صدها شعر در رابطه با نماز نگاشته و سروده شده و صدها مسجد در جاده‌ها ساخته شده است. همچنین، آموزش و پرورش نیز هر جا مدرسه‌ای ساخته، برای آن مدرسه، نمازخانه احداث کرده است. همچنین، در رابطه با مسئله نماز امروز شاهد برگزاری نماز ظهر عاشورا در کشور هستیم.

رئیس ستاد اقامه نماز اظهار کرد: برکات نماز فراوان است. امروز در دانشگاه فرهنگیان تعداد ۱۰۰ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که همگی معلمان آینده هستند. مخاطب این بار اجلاس سراسری نماز، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند.

در گذشته نمازخانه‌ها دخمه‌های بدی بودند

وی بیان کرد: با برگزاری اجلاس سراسری نماز، موجی در کشور در رابطه با نماز ایجاد می‌شود. این اجلاس هم به نوعی یک اذان است. در گذشته نمازخانه‌ها دخمه‌های بدی بودند اما امروز مکان‌های تمیزی برای این امر درنظر گرفته شده است. در گذشته مردم در جاده‌ها به کاروانسراهای شاه‌عباسی در جاده‌ها توجه جدی می‌کردند اما توجه چندانی به مساجد نمی‌شد که امروز این مسئله نیز بهبود فراوانی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز روز پنجشنبه، ششم بهمن‌ماه با پیام مقام معظم رهبری و از سوی رئیس جمهور در وزارت کشور افتتاح می‌شود و سه نفر از وزرا به همراه رئیس دانشگاه فرهنگیان در آن به سخنرانی می‌پردازند، گفت: همچنین از صدها مقاله معرفی شده در اجلاس نیز حدود ۱۰ مقاله برتر قرائت خواهد شد.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه موضوع ترویج نماز مختص به بنده و امثال بنده نیست، اظهار کرد: همگان وظیفه دارند تا به نماز رسیدگی کنند؛ چراکه این مسئله، امتیاز جمهوری اسلامی است تا خدا در آن مطرح باشد وگرنه انرژی هسته‌ای و ... در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. هنر ما این است که درس‌های علمی و رسمی دنیا را بخوانیم و رابطه خوبی با خدا داشته باشیم.

وی بیان کرد: وزارت کشور امکانات بیشتری از سایر نهادها در اختیار دارد و امسال برای برگزاری اجلاس سراسری نماز از آن‌ها درخواست کردیم که مسئولان این وزارتخانه نیز استقبال کردند و موجی در این زمینه ایجاد شد. همچنین، مقالات برتر در اجلاس چاپ می‌شوند. امروز نماز در مدارس اجباری نیست ولی نیازمند مکان و امکانات مناسب است. نماز اجباری و از روی ترس باطل است.

وی تصریح کرد: امیدواریم که برگزاری این اجلاس برای کشور مبارک باشد. بیش از ۹۵ درصد جوانان جبهه‌ای، مسجدی بودند و بیش از ۹۰ درصد مجرمان تارک‌الصلاة هستند. اگر کسی برای فرزندان خود نگران است تا خدایی ناکرده فاسد نشود، یکی از راه‌های آن دعوت به نماز است. امیدواریم که هر چه تاکنون کوتاهی کرده‌ایم را خداوند متعال عفو کند و بتوانیم هر چه بیشتر بر موضوع نماز سرمایه‌گذاری کنیم.

چرا گروه اذان نداریم 

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: امروز در هر شهر و دیاری گروه تواشیح و سرود وجود دارد اما چرا در هر شهری گروه اذان ایجاد نمی‌شود. شعرا، اساتید و تمامی اهل علم باید به نماز فکر کنند و از همگان استمداد می‌کنم تا برای نماز فکری کنند. بهترین ساختمان‌های کشور باید مساجد باشند.‌ متأسفانه برخی مسئولان ما نسبت به نماز بی‌تفاوت هستند.

وی تصریح کرد: نباید خون شهدا را که در وصیت نامه خود همواره به نماز سفارش کرده‌اند را فراموش کنیم. اجلاس سراسری نماز سالی یک روز برگزار می‌شود تا افراد را در این زمینه به فکر بیندازد. اگر مسئله نماز حل شود، خیلی کارها احیا می شود. تمامی کمالات بشر در نماز است. عدالت، نظم، انتخابات، خورشید، ماه، آب، خاک، یاد شهدا، رنگ، عطر و گلاب و ... همگی در نماز وجود دارد. بیش از هزار و 500 کمال در نماز وجود دارد. امیدوارم خداوند متعال قصورات گذشته من در رابطه با نماز را عفو کند. بنده از تمامی دست اندرکاران برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز از جمله وزارت کشور به عنوان میزبان اجلاس، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما و ... تشکر می‌کنم.

بنابر گزارش ایکنا، در ادامه این نشست سیداحمد زرهانی، قائم‌ مقام‌ ستاد اقامه نماز و دبیر بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز نیز در سخنانی بیان کرد: ما به عنوان مجموعه ستاد اقامه نماز به تنهایی نمی‌توانیم مروج فرهنگ ‌نماز باشیم، بلکه نیازمند مشارکت صاحب‌نظران، اندیشمندان، اساتید، رسانه‌ها و ... هستیم.
 
اجلاس سراسری نماز 6 بهمن برگزار می‌شود
 
وی افزود: در ستاد اقامه نماز با کمک تعدادی از اندیشمندان کشور، یک سند ۲۰ ساله در افق ۱۴۲۰ تدوین کرده‌ایم که در پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد اقامه نماز در معرض افکار عمومی قرار دارد. متناسب با این نیز یک سند میانی در هر استان تحت عنوان سند پنج ساله ایجاد شده که در بیش از نیمی از استان‌ها تأیید و اجرا شده است. بر این اساس تلاش می‌کنیم که در سند پیش روی براساس اهداف روشن حرکت کنیم تا زمینه تحقق آن در جامعه فراهم شود.
 
زرهانی با بیان اینکه تعداد خدمتگزاران ستاد اقامه نماز در کل کشور بیش از ۱۰۰ نفر نیست، گفت: البته نهادهای مختلف کشور همواره ستاد اقامه نماز را در اجرای برنامه‌ها و پیشبرد اهداف یاری و همراهی می‌کنند. در مجموعه آموزش و پرورش تا پیش از شیوع کرونا حدود ۱۷ هزار طلبه وارد مدارس شده و نماز اقامه می‌کردند که با شیوع کرونا این تعداد به شش هزار نفر رسید.
 
طرح امین 
 
قائم‌مقام ستاد اقامه نماز بیان کرد: امروز با اجرای طرح «امین» نزدیک به ۳۰ هزار نفر از افراد واجد شرایط برای اقامه نماز به مدارس می‌روند. در مورد اجلاس بیست و نهم نیز ستاد اقامه نماز، وزارت کشور به عنوان میزبان، دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش به همکاری با یکدیگر پرداخته‌اند. همچنین، دو فراخوان برای اجلاس بیست و نهم اعلام شد که فراخوان اول در ایام کرونا و فراخوان دوم نیز حدود دو ماه پیش اعلام عمومی شد.
 
وی افزود: در فراخوان اولی تعداد دو هزار اثر و در فراخوان دوم نیز تعداد ۱۸۰۰ اثر دریافت شد که بیش از ۹۰۰ مطلب از این آثار در قالب مقاله و مابقی نیز شامل طرح‌ها و ایده‌های مختلف هستند. در فراخوان دوم ۲۱ محور مطرح شد که براساس آن‌ها اساتید و اهل قلم مقالات خود را ارسال کردند. تمام این تجارب و مقالات در کارگروهی از برگزیدگان اساتید دانشگاه فرهنگیان داوری شد و اهم آن‌ها از طریق لوح فشرده در اختیار حضار در اجلاس قرار ‌گرفته و ۱۰ اثر برتر نیز در اجلاس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
قائم‌مقام ستاد اقامه نماز تصریح کرد: در این‌ اجلاس، افزون بر قرائت پیام مقام معظم ‌رهبری، سخنرانی رئیس‌جمهوری، دو وزیر کشور و آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه فرهنگیان و نیز قرائت مقالات برتر در دستور کار قرار دارد.
 
در ادامه میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و مسئول کمیته فرهنگی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز در این نشست اظهار کرد: شعار بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز «مدرسه، خانواده، دانشگاه و معلمان‌ آینده» است و بخش عمده‌ای از اضلاع این شعار به مربوط به آموزش و پرورش است.
 
وی افزود: اجلاس بیست و نهم فرصتی برای فرهنگ‌سازی نماز در بین کودکان و نوجوانان به ویژه دانش‌آموزان است و از آنجایی که سه ضلع مدرسه، خانواده و معلم یکی از سنگین‌ترین و اصلی‌ترین وظایف را در این مقوله بر عهده دارند، لذا این سه ضلع فرهنگ‌سازترین عناصر اجتماعی و فرهنگی جامعه برای امر مهم اقامه نماز در بین کودکان و و نوجوانان هستند. به همین واسطه آموزش و پرورش وظیفه سنگینی در این فرآیند بر عهده دارد.
 
جشن تکلیف دختران و پسران
 
وی بیان کرد: در مجموعه آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری 700 هزار دانش‌آموز دختر سوم دبستان و 660 هزار دانش‌آموز پسر پایه هشتم در آستانه تکلیف داریم. به همین منظور آئین جشن تکلیفی برای ایشان در نظر گرفته‌ایم که برنامه ویژه دختران در حال اجراست و تا پایان بهمن‌ماه جشن تکلیف تمامی این دانش‌آموزان برگزار خواهد شد.
 
اجلاس سراسری نماز 6 بهمن برگزار می‌شود
 
باقری افزود: از جمله کارهای فرهنگی دیگر آموزش و پرورش، شمارش معکوس برگزاری اجلاس همزمان با برگزاری مسابقه نماز در شبکه اجتماعی شاد بوده است. این شمارش معکوس از 17 روز مانده به اجلاس آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. یکی از اضلاع آموزش و تقویت فرهنگ‌سازی نماز در جامعه توانمندسازی نیروی انسانی است. در حوزه آموزش و پرورش مجموعه کنشگران حوزه اقامه نماز شناسایی شده‌اند.
 
وی تصریح کرد: امروز حدود 30 هزار روحانی فرهنگی، روحانیون طرح امین و روحانیون امام جماعت در مدارس فعالیت دارند که فرآیند توانمندسازی ایشان در حال انجام است. همچنین، همزمان با برگزاری اجلاس در ششم بهمن‌ماه، در جوار سالن اجلاس استودیوی شاد راه‌اندازی می شود و تمامی فرهنگیان کشور از این طریق از اتفاقات درون اجلاس باخبر می‌شوند.
انتهای پیام
captcha