از فعالیت عادی سفارت ایران در باکو تا تلاش برخی رسانه‌ها برای ایجاد تنش
کد خبر: 4117616
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳
آخرین اخبار حادثه سفارت آذربایجان؛

از فعالیت عادی سفارت ایران در باکو تا تلاش برخی رسانه‌ها برای ایجاد تنش

در حالی که مقامات ایران انگیزه‌های شخصی را عامل حمله مسلحانه صبح امروز (جمعه) به سفارت آذربایجان در تهران اعلام کرده‌اند، برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند این حمله را به اختلافات دو کشور ربط دهند.

به گزارش ایکنا، صبح امروز جمعه 7 بهمن‌ماه بر اثر حمله مسلحانه به سفارت‌ آذربایجان در تهران، مسئول امنیتی سفار‌تخانه جان باخت و دو تن دیگر نیز زخمی شدند. 

دستور رئیس‌جمهور برای بررسی حادثه

محمد جمشیدی معاون سیاسی رئیس‌جمهور با اشاره به دستور آیت‌الله رئیسی برای بررسی علت حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران نوشت: 

«حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم. آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.

علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با تاریل اسماعیل‌اف دبیر اول سفارت جمهوری آذربایجان در ایران  حادثه صبح امروز سفارت این کشور در تهران را تسلیت گفت.

نیکزاد گفت: من از طرف مجلس شورای اسلامی و همچنین گروه پارلمانی دوستی ایران و آذربایجان این اتفاق تلخ را به دولت و ملت دوست و برادر جمهوری آذربایجان تسلیت می‌گویم.

وی تصریح کرد: این حادثه به هیچ وجه بعد امنیتی، تروریستی یا سیاسی ندارد و بر اثر خصومت شخصی فرد مهاجم رخ داده است.

واکنش‌ها به حمله تروریستی

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز به حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران واکنش نشان داد.

ماریا زاخارووا روز جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت: ما از حمله‌ به سفارت آذربایجان که در آن یک مامور امنیتی جان باخت شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

وی در ادامه نوشت که وزارت خارجه بعداً اظهارنظر کامل‌تری در این زمینه خواهد داشت.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیامی توئیتری حمله مسلحانه صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که منجر به جان باختن مسئول امنیتی سفارتخانه شد را محکوم کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین این حادثه را به ملت آذربایجان تسلیت گفت و برای مجروحین شفای عاجل مسئلت کرد.


احضار سفیر ایران در باکو


از سوی دیگر وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو را در اعتراض به حمله به سفارت این کشور در تهران احضار کرده است.

خبرگزاری فرانسه هم مدعی شد که جمهوری آذربایجان در حال تخلیه کارکنان سفارتخانه خود در تهران است.

این در حالی است که برخی سانه‌های غربی کوشیده‌اند این حادثه را به اختلافات دو کشور ایران و آذربایجان ربط دهند اما عامل این حمله اعتراف کرده است که انگیزه شخصی داشته و قصد او آزاد کردن همسر زندانی‌اش در جمهوری آذربایجان بوده است.

در این میان رژیم صهیونیستی نیز به دنبال بهره‌برداری از این حادثه است. جورج دیک سفیر رژیم صهیونیستی در آذربایجان در توئیتی نوشت: سفارت اسرائیل در این زمان سخت با مردم آذربایجان اعلام همبستگی می‌کند.


فعالیت عادی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان


سفارت ایران در باکو در واکنش به برخی اخبار مبنی بر تخلیه سفارت ایران در باکو اعلام کرد دو شخصی که در تصاویر منتشر شده از سوی برخی منابع خبری مشاهده می‌شوند، رانندگان و کارمندان محلی آذربایجانی سفارت هستند که برای تحویل مکاتبات اداری از ساختمان کنسولی به ساختمان اصلی سفارت آمده و در حال بازگشت به ساختمان کنسولی که در چند کیلومتری ساختمان اصلی سفارت قرار دارد، بودند. همچنین کلیه همکاران رسمی و محلی سفارت طبق روال معمول بر سر کار خود حاضر و مشغول انجام وظایف خود هستند.

عیادت امیرعبداللهیان از مجروحین حادثه سفارت آذربایجان

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در بیمارستان شهدای تجریش تهران ضمن عیادت از مجروحین حادثه امروز سفارت جمهوری آذربایجان، از آخرین روند درمانی دو تن از کارکنان آن‌ها مطلع شد.

انتهای پیام
captcha