رمز پیشرفت انقلاب اسلامی در ریشه‌های عقیدتی و معنوی آن است + فیلم
کد خبر: 4120464
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
استاد دانشگاه الجزایر در گفت‌و‌گو با ایکنا:

رمز پیشرفت انقلاب اسلامی در ریشه‌های عقیدتی و معنوی آن است + فیلم

نور الدین ابولحیه با بیان این که انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای زیادی را کسب کرده است، گفت که رمز پیشرفت این انقلاب و دستاوردهای روز افزون آن در ریشه‌های عقیدتی و معنوی این انقلاب است و ملت ایران در مسیر تحقق جامعه اسلامی پیش می‌رود.

نورالدین ابولحیه، نویسنده و استاد دانشگاه الجزایر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایکنا به مناسبت چهل و‌چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در نتیجه تأمل و بررسی انقلاب‌ها در طول تاریخ سه نوع انقلاب یافت می‌شود، گفت: برخی انقلاب‌ها پس از پیروزی توسط فرصت‌طلبان و سودجویان مصادره می‌شود و کشورها را به فروپاشی سوق می‌دهند.

وی نمونه این انقلاب را زمانی دانست که مسلمانان سرزمین فلسطین و قدس را بازپس گرفتند؛ اما پس از پیروزی مسیحیان بر مسلمانان در جنگ‌های صلیبی‌ حکومت فلسطین در اختیار مسیحیان قرار گرفت و در آنجا با فرصت‌طلبی اوضاع را به شرایط قبل و حتی بدتر از قبل تبدیل کردند.

ابولحیه تأکید کرد: در عین حال انقلاب‌هایی هستند که از پیروزی خود صیانت می‌کنند، اما بدون اینکه هیچ پیشرفت و توسعه‌ای داشته باشند؛ مثل اتفاقی که در خیلی از کشورهای عربی رخ داده که استعمار از آنجا خارج شده، اما اوضاع آن مثل قبل باقی مانده است یعنی شاید استعمارگران نظامی از آن کشورها رفته باشند، اما اثراتشان باقی است.

استاد دانشگاه الجزایر نوع سومی از انقلاب که نمونه آن را در تاریخ کم‌یاب خواند، انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: این انقلاب در مسیر کامل‌شدن پیش می‌رود یعنی انقلاب پس از پیروزی به مسیر تکامل خود ادامه داده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران تنها به پیروزی خود اکتفا نکرد؛ بلکه دستاوردهای زیادی را به آن افزوده است؛ به ویژه در سایه تنگناها و تحریم‌های شدیدی که بر جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است. اگرچه برخی کشورها هم به یاری انقلاب اسلامی آمده‌اند و با همه شرایط، این انقلاب با پیشرفت همراه شده است.

ابولحیه تأکید کرد: چه بسا برخی کشورها از صیانت از استقلال و حاکمیت خود یا برخی ثروت‌ها و منابع ملی خود و حتی از بخش‌هایی از سرزمین خود شانه خالی کردند تا حمایت بیگانه را برای خود جلب کنند؛ اما جمهوری اسلامی از هیچ چیزی نگذشته است نه فقط در مسائل مادی مربوط به جمهوی اسلامی، بلکه در صیانت از آرمان‌های امت اسلامی نیز متعهد بوده و از دفاع از آن شانه خالی نکرده است.

این نویسنده الجزایری افزود: به واقع جمهوری اسلامی ایران به صیانت از پیروزی و مبارزات آن برای موفقیت انقلاب کفایت نکرده است؛ بلکه این کشور در همه زمینه‌ها با توسعه و پیشرفت همراه بوده است.

تحریم‌ها؛ تلاشی برای تسلیم‌کردن انقلاب اسلامی در برابر غرب

وی با اشاره به نمونه‌های عینی از موفقیت انقلاب ایران گفت: رشد و پیشرفت در خودکفایی غذایی یک نمونه از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است. دشمنان جمهوری اسلامی در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تهدید کردند که  با اعمال تحریم‌های اقتصادی همه جانبه علیه این کشور و حتی در زمینه غذایی مردم ایران را گرسنه نگاه می‌دارند تا از گرسنگی بمیرند.

ابولحیه افزود: غربی‌ها حتی با تحریم‌های غذایی درصدد تسلیم‌کردن انقلاب اسلامی در برابر غرب بودند و از همین رو درصدد اعمال تحریم‌های اقتصادی همه جانبه برآمدند تا به حساب خود مردم ایران را گرسنه نگاه دارند تا از گرسنگی بمیرند.

وی گفت: اما امام خمینی محاصره اقتصادی و تحریم‌ها را هدیه‌ای برای کشورش توصیف کرد که باعث خودکفایی کشور، پویایی اندیشه‌ها و بی نیازی از خارج می‌شود؛ به ویژه در شرایطی که به برکت خداوند متعال، ایران از ثروت بزرگی در زمینه کشاورزی برخوردار بود و از همین رو به خودکفایی در این زمینه دست یافت. یعنی در مدت زمان کوتاهی همان حرف امام خمینی به کرسی نشست و ایران به خودکفایی غذایی رسید.

این استاد الجزایری با اشاره به ممانعت غربی‌ها از ورود دارو به ایران، گفت:آنها این کشور را تحریم دارویی کردند، اما خدا را شکر جمهوری اسلامی نیاز خود به دارو را با تولید داخلی تأمین و حتی برخی داروها را به دیگر کشورها صادر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران تسلیم فشارهای بیگانگان نشده است، گفت: ایرانی‌ها با تلاش خود در تولید به ثروت بزرگی در محصولات کشاورزی دست یافتند و خودکفایی غذایی برایشان حاصل شده است. همچنین ایران امروز به یک قطب پزشکی راهبردی در منطقه تبدیل شده است.

ابولحیه گفت: حتی کشورهایی که روزی در جنگ رژیم بعث صدام شریک جرایم وی علیه ملت ایران بودند و در تحریم‌ها علیه ایران هم مشارکت داشتند، امروز مردم خود را برای درمان به ایران می‌فرستند؛ زیرا ایران از مراکزی درمانی برخوردار است که در سطح منطقه و حتی جهان بی بدیل است. ایران در زمینه‌های درمانی و پزشکی به موفقیت‌های سطح بالایی دست یافته که برای دنیا شگفت‌انگیز بوده است.

این نویسنده الجزایری همچنین با اشاره به رشد و شکوفایی فوق العاده ایران در زمینه نظامی گفت: غربی‌ها در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعث صدام را با تسلیحات نظامی جدید مجهز می‌کردند و مانع از این می‌شدند که ایران حتی به سلاح‌های سنتی دست یابد؛ اما جمهوری اسلامی با تلاش برای دستیابی به خودکفایی در این زمینه نه تنها به تولید سلاح‌های سنتی اکتفا نکرد بلکه به ساخت سلاح‌های پیشرفته نظیر موشک به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

هراس از قدرت نظامی ایران

ابولحیه افزود: غربی‌ها ایران را متهم می‌کنند که به روسیه برای جنگ با اوکراین پهپاد داده است و در مذاکرات هسته‌ای سخن از موشک‌های بالستیک ایران به میان می‌آورند، همه این‌ها به دلیل هراسشان از قدرت نظامی ایران است.

استاد دانشگاه الجزایر با اشاره به حمایت‌های غرب از برنامه هسته‌ای ایران در زمان شاه معدوم گفت: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آنها مانع دستیابی ایران به دانش و فناوری هسته‌ای شدند. 

وی ادامه داد: با این حال دانشمندان هسته‌ای ایران خود توانستند در این زمینه به پیشرفت دست یابند. غربی‌ها می‌دانند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. در واقع می‌خواهند جلوی پیشرفت علمی ایران در زمینه هسته‌ای را بگیرند؛ زیرا می‌دانند که آینده از آن کسانی است که از دانش هسته‌ای برخوردار باشند.

ابولحیه با اشاره به پیشرفت خیره‌کننده ایران در فناوری نانو و صنایع مختلف مورد نیاز ملت ایران گفت: زیرساخت‌ها، خیابان‌ها، شهرها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی امروز ایران را وقتی با دوران شاه پهلوی مقایسه می‌کنیم، تفاوت فاحش بین آن دو را خواهیم یافت.

ابولحیه با بیان اینکه ایران با سرعت برق مسیر رشد و پیشرفت را در این چهل ساله عمر انقلاب خود طی کرده است، گفت: برخی کشورها 50، 60 یا 100 سال از عمر انقلابشان می‌گذرد؛ اما هنوز به پیشرفت قابل توجهی دست نیافته و عقب مانده‌اند؛ از جمله کشورهایی که در منطقه مغرب عربی واقع هستند، نظیر الجزایر و تونس و حتی برخی کشورها به قهقرا رفته و و به دوران ما قبل استعمار برگشته‌اند.

این استاد الجزایری افزود: اما جمهوری اسلامی را  در سایه تحریم‌ها و اعمال فشارهای غربی و جنگ تحمیلی علیه آن کاملا برعکس می‌بینیم و دلیل این امر چیست؟ دلیل آن بعد عقیدتی انقلاب ایران است؛ زیرا برای مثال یک کشاورز وقتی کار می‌کند به گونه‌ای کار می‌کند که گویی جهاد می‌کند. این اصطلاحات نظیر اقتصاد مقاومتی جهاد تبیین و ... در ایران موجب می‌شود که افراد نقش خود را به عنوان یک مجاهد در امت اسلامی و نه صرفا یک فرد ساده ایفا کنند.

نورالدین ابولحیه تصریح کرد: امام خمینی و امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دل ملت ایران بذر عشق به جانفشانی، جهاد، مقاومت و فداکاری را کاشتند و این مفاهیم به مفاهیمی رایج تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای عربی دانشمندان وقتی که قدرت اختراع و اکتشاف و ... را به دست می‌آورند، به آمریکا و اروپا می‌روند تا دستمزد بیشتری بگیرند و شهرت بیشتری به دست آورند؛ اما در جمهوری اسلامی این گونه نیست. دانشمندانشان در کشورشان می‌مانند.

ابولحیه شهید محسن فخری زاده را به عنوان نمونه ذکر کرد و گفت: این دانشمند شهید هسته‌ای، نمونه برجسته‌ای است که می‌توانست با دانش خود به هر کشوری دیگری مهاجرت کند و هر کاری می‌خواهد انجام بدهد؛ اما ترجیح داد در کشورش بماند و شهید شود و امثال این دانشمندان در ایران کم نیستند. دانشمندان فیزیکی هم بودند که آنها هم در راه خدمت به وطن به شهادت رسیدند.

ایران در مسیر تحقق جامعه اسلامی پیش می‌رود

وی با بیان اینکه عامل موفقیت و پیشرفت جمهوری اسلامی بعد عقیدتی آن است، گفت: بعد دیگری که انقلاب اسلامی ایران از آن برخوردار است که در هیچ کجای جهان اعم از آمریکا و اروپا وجود ندارد، رشد اخلاقی است، رشد در ارزش‌هاست که یک پیشرفت و توسعه واقعی شمرده می‌شود.

این نویسنده الجزایری تأکید کرد: ایران اگر با رشد معنوی همراه نبود، توسعه مادی هم پیدا نمی‌کرد. ایران از رشد معنوی و اخلاقی برخوردار است، این مفاهیم دارای ابعاد اخلاقی، ارزش‌ها و معنویات را در هیچ جای جهان نمی‌یابیم. درست است که این کشور از نظر مادی پیشرفت کرده است، اما این پیشرفت مانع پیشرفت آن در ایمان و تقوا نشده است.

ابولحیه افزود: ولی فقیه در ایران در سخنرانی خود از مفاهیم علمی، فکری، فلسفی و هنری سخن می‌گوید، مسائلی که با ارتقای شخصیت یک مسلمان مرتبط است؛ بنابراین پیشرفتی که جمهوری اسلامی ایران به آن دست یافته است، یک تحول مادی مرتبط با اشیاء نیست، بلکه تحولی است که با انسان، شخصیت انسانی و کمال انسان ارتباط دارد.

وی تأکید کرد: ملت ایران در مسیر تحقق جامعه اسلامی پیش می‌رود، جامعه‌ای که با پرورش شخصیت‌های اسلامی همچون حاج قاسم سلیمانی در این راه گام برمی‌دارد.

نورالدین ابولحیه در پایان تأکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی تصاعدی است و همین امر دشمنان را به وحشت انداخته است. مسیر تکامل انقلاب ایران و ترقی آن دشمن را نگران کرده است و ما از درگاه خداوند متعال برای جمهوری اسلامی و رهبری و ملت آن آرزوی توفیق روز افزون داریم.

انتهای پیام
captcha