آغاز ثبت‌نام حج از 10 اسفند و استطاعتی که از دست رفت
کد خبر: 4122971
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸

آغاز ثبت‌نام حج از 10 اسفند و استطاعتی که از دست رفت

ثبت‌نام اعزام به حج تمتع سال آینده از 10 اسفند ماه آغاز می‌شود و این در حالی است که به دلیل طولانی شدن صف پشت‌نوبت حج تمتع و افزایش هزینه حج، برخی از زائران استطاعت مالی یا جسمانی خود را از دست داده‌اند.

آغاز ثبت‌نام حج تمتع از 10 اسفند و استطاعت‌هایی که از دست می‌رود

به گزارش ایکنا، در حالی که زائران حج تمتع سال 98 با دلار 9 هزار تومانی راهی حج شدند (هزینه حج براساس دلار محاسبه می‌شود و عموماً سه هزار و ۲۰۰ دلار است) براساس آخرین اعلام رئیس سازمان حج و زیارت دلار 28 هزار و 500 تومانی برای زائران حج 1402 اختصاص داده می‌شود و همین مسئله به معنای افزایش قیمت حج تمتع است.

البته تورم و بالا رفتن قیمت همه کالاها و کاهش ارزش پول ملی، هزینه‌های جانبی سفر حج را نیز به شدت افزایش خواهد داد. این مسائل در کنار مشکلات اقتصادی که برای بسیاری از صاحبان مشاغل به وجود آمده به این معناست که تعدادی از دارندگان فیش‌های حج تمتع استطاعت مالی (که از ملزومات وجوب حج تمتع است) را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر آخرین ثبت‌نام فیش حج تمتع در کشورمان در سال 86 انجام شده است و این مسئله بدان معناست که بسیاری از دارندگان فیش‌های حج تمتع، اکنون و پس از سال‌ها انتظار، به سن پیری رسیده‌اند و استطاعت جسمانی که دیگر شرط وجوب حج تمتع است را از دست داده‌اند.

در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر پشت نوبت حج تمتع هستند و تعدادی از این افراد دیگر توان جسمانی و مالی سفر به سرزمین وحی را ندارند و پس از سال‌ها انتظار نمی‌توانند به آرزوی خود که تشرف به مسجدالحرام است، برسند. این مسئله که نتیجه برنامه‌ریزی اشتباهی است که سال‌ها پیش انجام شده، موجب شده افرادی که استطاعت مالی و جسمانی خود را از دست داده‌اند، فیش حج خود را بفروشند و افرادی که مستطیع شده‌اند، این فیش را با قیمتی بسیار گزاف خریداری کنند.

با اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر آغاز ثبت‌نام حج تمتع سال 1402 از 10 اسفند سال جاری، بازار خرید و فروش فیش حج نیز پررونق‌تر خواهد شد.

در سال آینده 87 هزار و 550 نفر از زائران کشورمان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند که اولویت اول اعزام با افرادی است که در کاروان‌های حج سال 1399 نام‌نویسی کرده و وجوه مربوط را واریز کرده‌اند، اما به دلیل لغو حج در آن سال موفق به تشرف نشدند و تاکنون نیز انصراف نداده‌اند. در صورت عدم مراجعه این افراد، برای تکمیل ظرفیت‌ خالی کاروان‌ها، اولویت‌های بعدی فراخوان خواهند شد.

اولویت دوم اعزام به حج 1402 تمامی دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ 29 اسفندماه 85 هستند که لازم است این افراد قبل از نام‌نویسی، با مراجعه به سامانه Reserve.haj.ir، نسبت به تکمیل اطلاعات خود و اخذ کد رهگیری اقدام کنند. اولویت سوم نیز دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ 31 فروردین 1386 است.

اولویت چهارم نیز دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تا تاریخ 31 اردیبهشت 1386هستند و اولویت پنجم تمامی دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع از تاریخ اول خردادماه 1386 به بعد و به صورت روزشمار و صرفاً تا تکمیل ظرفیت کاروان‌ها در سطح هر استان است.

انتهای پیام
captcha