فعالیت بیش از ۶ هزار مصلح و حکمین قرآنی در کرمان
کد خبر: 4123534
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

فعالیت بیش از ۶ هزار مصلح و حکمین قرآنی در کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به فعالیت بیش از ۶ هزار مصلح و حکمین قرآنی در کرمان، گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی و طرح اورژانس قضایی نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی استان ایفا کنند.

نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شهر کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در نشست هماهنگی و هم‌اندیشی با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شهر کرمان با اشاره به افزایش روز افزون ورودی پرونده‌ها اعم از کیفری و حقوقی به محاکم قضایی گفت: ضرورت دارد با همکاری و همگرایی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرکز استان، پرونده‌های قضایی قبل از ورود به محاکم قضایی به صلح و سازش ختم شوند.

وی یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی دستگاه قضا را افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی و اطاله دادرسی دانست و گفت: این موضوع موجب نارضایتی مردم از عملکرد دستگاه قضایی شده است که راهکار رفع این مشکل، پیشگیری از ورود پرونده‌های غیرضرور و اختلافات ساده به محاکم قضایی است تا این مراجع صرفاً به پرونده‌های مهم رسیدگی کنند.

قویدل بیان کرد: برای کنترل و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی استان طرح ابتکاری اورژانس قضایی به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تدوین و با استفاده از ظرفیت گروه‌های مختلف مردمی، هم افزایی نهادها و دستگاه‌های متولی و با انعقاد تفاهم‌نامه چند جانبه به مرحله اجرا در آمده است که در این طرح از افراد نخبه و ذی نفوذ، متعهد، آموزش دیده به‌عنوان مصلح در راستای ایجاد صلح و سازش بین اصحاب پرونده استفاده می‌شود.

این مقام قضایی افزود: در دفاتر اورژانس قضایی مستقر در اکثر محاکم استان، پرونده‌هایی که ماهیت اجتماعی دارند و ضرورتی برای تعقیب قضایی و انتظامی آنها وجود ندارد، به همت مصلحین و حکمین قرآنی به صلح و سازش ختم می‌شوند.

قویدل اظهار کرد: استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و پیوند آن با دادگستری برای تسهیل فرایند رسیدگی یکی از جلوه‌های عدالت ترمیمی است که در سیاست‌ها، مأموریت‌های سند تحول و تعالی قضایی به آن اشاره شده است.

وی گفت: مصلحین و حکمین قرآنی در مناطقی که مردم دسترسی آسان به محاکم قضایی و انتظامی ندارند حضوری فعال دارند و با ایجاد صلح سازش بین مردم از مراجعه آنها به محاکم قضایی پیشگیری می‌کنند.

قویدل با بیان اینکه در استان کرمان بیش از ۶ هزار نفر به‌عنوان مصلح آموزش دیده در حال فعالیت هستند، گفت: باید از این ظرفیت در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه استفاده کرد لذا نقش دفاتر خدمات الکترونیک برای استفاده از ظرفیت مصلحین و طرح اورژانس قضایی بسیار مهم است و این دفاتر می‌توانند با ارشاد مردم به استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی از ورود بسیاری از پرونده‌ها به محاکم قضایی جلوگیری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در پایان ضمن تأکید بر همکاری و همراهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شهر کرمان با طرح اورژانس قضایی، گفت: اگر زمینه حضور گروه‌های مصلحین و دفتر اورژانس قضایی مرکز استان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کرمان فراهم باشد تا در صورت تمایل اصحاب پرونده، نسبت به ایجاد صلح و سازش بین آنها اقدام شود، گام بزرگی در کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی برداشته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha