امید به حمایت‌های مادی و معنوی از طرح «اُسوه» + فیلم
کد خبر: 4124228
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
میرزاجانی بیان کرد:

امید به حمایت‌های مادی و معنوی از طرح «اُسوه» + فیلم

مدیر طرح اُسوه با بیان اینکه برای طرح‌های نخبگانی همچون این طرح انتظار می‌رود تا مساعدت‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی بیش از این‌ها باشد، گفت: در حال حاضر این دوره‌ بعد از یک دوره فترت آغاز شده است و امسال نیز از ۱۹ تا ۲۵ اسفند در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

محمدتقی میرزاجانیمحمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن و مدیر طرح اُسوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی این سال‌ها، در یک روال طبیعی شاهد موفقیت‌های مکرر قاریان و حافظان اُسوه در رقابت‌های ملی و بین‌المللی بوده‌ایم درخصوص وضعیت فعلی این طرح گفت: طرح اُسوه در راستای تحقق منویات قرآنی رهبر معظم انقلاب و با هدف آموزش و تربیت قاریان و حافظان برجسته و مبلغان متدیّن و انقلابی نخبه و همچنین الگوسازی از ایشان در سطوح ملی و بین‌المللی، فعالیت خود را در گروه سنی نوجوانان، از تابستان سال ۱۳۹۳ به همت «جامعه فرهنگی قرآنی عصر» و با همکاری «شورای عالی قرآن» آغاز کرده است و در حال حاضر با ترکیبی از نوجوانان و جوانان نخبه قرآنی به کار خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه این طرح هر دوسال یکبار اقدام به جذب قاریان و حافظان زیر ۱۶ سال می‌کند، افزود: طرح اسوه نتایج بسیار خوبی مانند آقای امیرحسین رحمتی که امسال به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حاضر شد و توانست مقام اول را به خود اختصاص دهد و همچنین در سال گذشته در سن ۲۰ سالگی توانست رتبه اول بخش قرائت تحقیق را در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن‌کریم سازمان اوقاف و امور خیریه کسب کند، داشته است. در حال حاضر نیز دوستان مشغول فعالیت جدی در این عرصه هستند.

امیرحسین رحمتی

معاون اجرایی شورای عالی قرآن با بیان اینکه اجرای طرح آموزشی- تربیتی اُسوه با سرمایه‌گذاری در بخش قاریان و حافظان نوجوان ممتاز سراسر کشور، به دنبال طراحی نظامی جامع است که ناظر به همه ابعاد تربیت یک قاری و حافظ ممتاز در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، گفت: در حال حاضر دوره‌های ما بعد از یک دوره فترت آغاز شده است و دوره امسال نیز از ۱۹ اسفند تا ۲۵ اسفند در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

میرزاجانی در رابطه با تعداد فعلی اعضا و نخبگان طرح اسوه و پذیرش جدید در سال ۱۴۰۱ گفت: از آنجایی که عضوگیری در طرح اُسوه، هر دو سال یک بار صورت می‌گیرد، در حال حاضر حدود ۹۰ نفر عضو رسمی و ۳۰ نفر عضو افتخاری در این طرح هستند که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ نفر را به این طرح دعوت و جذب کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که اعلام شده بود، طرح اسوه مدتی به علت عدم تخصیص بودجه و اعتبار مورد نیاز، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است، در خصوص وضعیت فعلی بودجه و حمایت از این طرح گفت: همواره در مورد بودجه مشکل داشته‌ایم، البته مساعدت‌هایی از طرف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون تبلیغ و ترویج انجام شده است، اما برای طرح‌های نخبگانی در این سطح توقع داریم که مساعدت‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی بیش از این‌ها باشد.

مدیر طرح اُسوه درباره شرایط و ضوابط عضویت در این طرح گفت: تمامی قاریان و حافظان کل پسر ۹ تا ۱۲ سال از سراسر کشور، مشروط به اینکه در تلاوت و حفظ کل قرآن به درجه قابل قبولی از تسلط رسیده باشند، می‌توانند در عضوگیری جدید طرح اُسوه شرکت کنند و در صورت قبولی در آزمون تلاوت و آزمون مصاحبه، به عضویت آزمایشی این طرح نخبگانی درآیند.

میرزاجانی در ادامه درباره کیفیت و کمیت برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: به صورت طبیعی وقتی که مرحله مقدماتی با تدبیری که دوستان ما در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام دادند و به صورت غیر حضوری این مسابقات برگزار شد، به نوعی برگزیدگان رشته‌های مختلف به مرحله نهایی راه پیدا کردند که نهایتاً در سالن اجلاس برگزار شد و این توقع وجود داشت که سطح قرائت‌ها و ارائه‌ها چه در حفظ و چه در ترتیل و قرائت تحقیق بالا برود.

امید به حمایت‌های مادی و معنوی از طرح «اُسوه» + فیلم

معاون اجرایی شورای عالی قرآن تصریح کرد: اجرا‌ی قاریان و حافظان نسبتاً خوب بود، اما احساس می‌کنم در رشته قرائت ترتیل که ازجمله رشته نوپای این دوره از مسابقات است، ترتیل شاخصی نشنیدم و امیدوارم در دوره‌های بعد ترتیل‌های شاخصی را شاهد باشیم.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در دو بخش بانوان و آقایان از ۳۰ بهمن‌ماه تا دوم اسفندماه با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن در سالن اجلاس سران برگزار و مراحل مقدماتی این مسابقات طی ماه‌های گذشته با شرکت نمایندگانی از ۸۲ کشور به صورت مجازی برپا شد.

انتهای پیام
captcha