پرونده ۵ میراث منقول استان مرکزی در مرحله ثبت آثار ملی
کد خبر: 4125165
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳

پرونده ۵ میراث منقول استان مرکزی در مرحله ثبت آثار ملی

معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از تهیه و ارسال پرونده ۵ اثر منقول برای ثبت در فهرست آثار ملی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

ثبت ملی آثار

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، حسین محمودی، معاون این اداره کل در استان، از تهیه و ارسال پرونده ۵ اثر منقول برای ثبت در فهرست آثار ملی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: این ۵ اثر تاریخی- فرهنگی شامل «صندوق چوبی بقعه عزیر پیامبر تفرش، صندوق‌های چوبی بقعه امامزاده عبداله فارسیجان اراک، صندوق چوبی بقعه امامزاده احمد کوهین تفرش، صندوق چوبی بقعه امامزاده طیب روستای شاهسواران اراک و علم سید موسی میرشکرایی تفرش» هستند که پرونده آنان تهیه و برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شده‌ است.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: از میان این آثار تنها علم سید موسی میر شکرایی که به عنوان طوق خاندان میرشکرایی هم شناخته می‌شود مربوط به دوره قاجار است و باقی آثار مربوط به دوره صفویه هستند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت آثار تاریخی استان پیش‌ زمینه حفظ، نگهداری و احیای بناهای تاریخی است و صیانت از میراث‌ فرهنگی نیاکان جزئی از رسالت ملی به‌ حساب می‌آید گفت: این آثار نفیس از حیث ساخت و بهره‌گیری از انواع تزئینات هندسی، گیاهی، حیوانی و بخصوص سیر تحول کتیبه‌های ثلث و نسخ حائز اهمیت هستند و اطلاعات جدیدی از بانیان، سازندگان و بعضا حاکمین محلی مؤثر در وقف آثار برای بقاع متبرکه دارند.

وی افزود: تاکنون در استان مرکزی ۲۲ اثر منقول در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسیده که مهمترین آنها منبر چوبی روستای نقوسان تفرش و صندوق‌های چوبی بقاع هفتاد و دو تن ساروق هستند که به دوره سلجوقی تعلق دارند.

محمودی گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود برابر مواد ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha