نقش جوانان در تحولات عصر ظهور چگونه خواهد بود
کد خبر: 4125632
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۳
حدائق تبیین کرد:

نقش جوانان در تحولات عصر ظهور چگونه خواهد بود

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در آستانه سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان، گفت: همانند برهه‌های تاریخ صدر اسلام که شاهد حضور قشر عظیم جوانان هستیم، در حوادث و تحولات عصر ظهور نیز این گروه باز هم حماسه می‌آفریند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 12 اسفندماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با اشاره به در پیش رو بودن سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان به بیان نکاتی درباره مهدویت و جوانان پرداخت و گفت: جوانی، بهار سرسبز حیات است. فصلی که در آن نخستین جرقه‌های هویت‌جویی و استقلال‌طلبی زده می‌شود؛ فصلی است که در آن  ویژگی‌های مهم مانند نشاط، تلاش، نوگرایی و فضیلت جویی جلوه می‌کند.

وی با بیان اینکه امید به آینده برجسته‌ترین نمای زندگی جوانان است، افزود: پیام‌آوران دین با توجه به نیازهای درونی، خواسته‌های عمومی و کارایی جوانان دیگران را به درنگ و دقت در برآوردن نیازهای این قشر و رفتار سرشار از مهربانی با ایشان دعوت کردند. کنکاش در شناخت شخصیت نوپا و حساس جوان و آگاهی از توان و کارآمدی آنان در تاریخ اسلام، چرایی بشارت جوان بودن یاران حضرت مهدی(عج) را پاسخ می‌گوید.

حدائق با یادآوری اینکه امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند جوانان را دریاب، آنان زودتر از دیگران به کارهای خیر روی می‌آورند، گفت: پس از بعثت پیامبر اسلام(ص)، اقبال جوانان به آیین پاک محمدی بیش از دیگران بود. آنان با الهام از فطرت پاک خویش پیشاهنگ در پیروی از پیامبر اکرم(ص) شدند و با شور و نشاط برخاسته از ضمیر پاکشان گرداگرد ایشان جا می‌گرفتند و در همه عرصه‌ها یار و یاور پیامبر(ص) بودند، آنچنان که پیامبر اسلام(ص) فرمودند خداوند مرا به پیامبری برانگیخت پس جوانان با من پیمان بستند و یاریم کردند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز یادآور شد: جوان‌ترین یاور پیامبر امام علی(ع) است که از نوجوانی تا کهنسالی لحظه‌ای از جانفشانی برای پیشبرد اهداف اسلام در دست برنداشت و عاقبت جان شیرین خود را در راه این هدف مقدس فدا کرد. پس از ایشان جوانان دیگری مانند جعفربن ابیطالب، عمار، زید بن حارثه، مصعب، بلال و... در رکاب پیامبر جنگیدند و با تصدی مدیریت‌های مختلف سیاسی، نظامی، قضایی و مذهبی کارآمدی و شایستگی خود را نشان دادند.

وی با بیان اینکه در دوران ائمه اطهار(ص) نیز حضور موثر جوانان بسیار به چشم می‌خورد، گفت: اما سؤال اینجاست نقش جوانان در حوادث و تحولات عصر ظهور چگونه خواهد بود؛ آیا این قشر عظیم باز هم حماسه می‌آفریند. پاسخ مثبت است. ظهور حضرت مهدی(عج) با اجتماع‌ یاران او قرین است. اصحاب سخت کوشی که با حضور خود فرمان موعود را لبیک گفتند گرداگرد آفتاب به وجودش حلقه می‌زنند و در رکابش، اراده الهی و حاکمیت حق بر جهان را تحقق می‌بخشند.

حدائق گفت: این کلمه بشارت‌آمیز مولا امیرالمومنین علی(ع) است که می‌فرماید یاران قائم جوان هستند. در میان آن‌ها پیرمرد یافت نمی‌شود مگر مانند سرمه در چشم و نمک در تعال که کمتر از هر ماده در طعام نمک است.

تقسیم‌بندی یاران منجی

به گفته وی، حضرت مهدی(عج) نیز خود جوان است، هرچند که صدها سال از حیات پربرکت می‌گذرد اما به اعجاز الهی در سیمای جوانی خوش‌چهره است. پس یاران حضرت سه گروه هستند. بر اساس روایات شیعه و سنی یاوران حضرت ۳۱۳ نفر هستند البته ۳۱۳ تعداد یاران اصلی و هسته مرکزی یاران حضرت حجت است و باید توجه داشت که یاران حضرت مهدی(عج) منحصر به ۳۱۳ نفر نیست و این گروه ۳۱۳ نفر فرماندهان و بزرگان لشکر حضرت هستند. گروه دوم 10 هزار نفر و یاران گروه سوم از ارادتمندان، دوستان و عاشقان حضرت مهدی(عج) هستند و سر بر فرمان او می‌گذارند تا حرکت و انقلاب بزرگ شکل بگیرد و سپاهی عظیم فراهم شود.

عضو جامعه روحانیت شیراز با تأکید بر اینکه بی‌گمان یاران موعود آخرالزمان دارای ویژگی‌ها و برجستگی‌هایی هستند که ایشان را شایسته همراهی و یاری ایشان کردند و نشان لیاقت را بر سینه آنان نشانده است، گفت: برای شمارش این ویژگی‌ها باز هم به سراغ روایات معصومین می‌رویم تا ببینیم ایشان چه ویژگی‌هایی دارند که شایسته دوستی در آخرالزمان شده‌اند.

وی نخستین ویژگی را دلباختگی به خدا عنوان کرد و افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند مردانی مومن هستند که خدای را به شایستگی شناختند و بر فراز مرکب‌ها خدا را پیوسته تسبیح می‌گویند.

حدائق با بیان اینکه دومین ویژگی یاران مهدی موعود(عج)،  فرمانبری و شیدایی آنان در برابر فرمان امامشان است که از بنده مطیع مطیع‌ترند و عشق و شیدایی یاران به عنوان شیرازه اصلی این پیوند موجب فرمانبرداری تک‌تک آن‌ها می‌شود، گفت: سومین ویژگی بصیرت و بینش است؛ آگاهی و روشن‌بینی یاران مهدی(عج) سبب می‌شود که آنان اسیر تندباد ترفند شایعه و تهدید نگشته و با بصیرت صراط مستقیم را بپیماید و فتنه‌های کور را از بن برکنند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تصریح اینکه چهارمین ویژگی  قدرت و شجاعت است، گفت: امام باقر(ع) می‌فرمایند هنگامی که قائم ما ظهور کند جرأت و دلیری هر یار او از شیر بیشتر می‌شود، آن‌ها دل‌هایی چون فولاد دارد و در هر سو ترس بر دشمنان سایه می‌افکند.

وی پنجمین ویژگی را دوستی و ایثار عنوان کرد و افزود: تفسیر واقعی همدلی را می‌توان در آینه انس یاران موعود نظاره کرد. امام باقر(ع) می‌فرمایند دوران رفاقت و همدلی فرا می‌رسد، فرد به سراغ مال برادر رفته حاجت خود بر گیرد و احدی او را منع نکند.

به گفته حدائق، ششمین ویژگی نظم و یکپارچگی است. یکپارچگی، هماهنگی، نظم، ترتیب و تدبیر سیره عملی یاران مهدی موعود(ع) است چنان که حضرت امیر می‌فرمایند گویا آن را می‌نگرم یکسان قد و قامتی برابر در جمال و برازندگی همانند و هم لباس هستند.

عضو جامعه روحانیت شیراز در پایان گفت: ویژگی‌های یاران حضرت مهدی(عج) را از نظر گذراندیم اما باید بدانیم اگر بخواهیم در آن انقلاب بزرگ جایی بین اصحاب و یاران حضرت داشته باشیم، باید بدانیم چگونه باشیم. قطعاً این ویژگی‌ها یک شبه و ناگهانی در شخص ایجاد نمی‌شود بلکه باید سال‌ها روی خصلت ها کار شود که این کار همان ایجاد آمادگی و انتظار است.

انتهای پیام
captcha