فاتح مجنون + فیلم
کد خبر: 4125957
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
به‌ مناسبت سالروز شهادت رضا حسن‌پور

فاتح مجنون + فیلم

شهید «رضا حسن‌پور» از فرماندهان قزوینی هشت سال دفاع مقدس، قائم‌مقام لشگر علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) در عملیات خیبر اولین کسی بود که وارد جزیره مجنون شد.

شهید حسن پور و شهید همت

به گزارش ایکنا از قزوین، بر صفحه‌های تاریخ دفاع مقدس نام فرماندهان قزوینی می‌درخشد. فرماندهانی غیور و شجاع که حفظ و آزادسازی بسیاری از مناطق در جنگ تحمیلی با دلاوری آن‌ها انجام شد،‌ یکی از این فرماندهان بزرگ سردار شهید «رضا حسن‌پور» است.

رضا حسن‌پور، ۲۳ آذر ۱۳۳۹ به دنیا آمد. پدرش مسلم و مادرش خاتون نام داشت. در قزوین دوره ابتدایی تحصیلی را با نمرات خوب گذراند. بار زندگی بر دوش پدر و مادرش سنگینی می‌کرد بنابراین مجبور به ترک تحصیل شد.

با نخستین جرقه‌های انقلاب، رضا با شور و امید در تمام صحنه‌های انقلاب حضوری فعال داشت. در تمام راهپیمایی‌های شهر قزوین شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران با کمیته انقلاب اسلامی همکاری می‌کرد

در سال ۱۳۵۸ به دنبال تحرکات گروهک‌های ضدانقلاب در استان کردستان، رضا همراه یک گروه، راهی آن استان شد و با شهامت و شجاعت در سرکوبی ضدانقلاب شرکت کرد. روزها به مبارزه و مقابله با ضدانقلاب مشغول بود و شب‌ها هم برای حفظ امنیت شهر به گشت‌زنی در سطح شهر می‌پرداخت.

در پایان سال ۱۳۵۸ به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قزوین درآمد. او در سال ۱۳۵۹ طی مأموریتی، به‌عنوان فرمانده یک گروه، به قصر شیرین اعزام شد و به مقابله با منافقین و نیروهای عراقی پرداخت. مدتی نیز در قزوین، به دنبال قیام مسلحانه منافقین، به مقابله با این گروهک تروریستی اقدام و تعدادی از آنان را دستگیر کرد.

حسن‌پور که پیش از شروع جنگ تحمیلی، در منطقه غرب با ضدانقلاب مبارزه می‌کرد با شروع جنگ بلافاصله خود را به پیشتازان مبارزه با دشمن رساند. وی مدتی در گیلان‌غرب و سرپل ذهاب جنگید و به‌عنوان مسئول گروه، رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد.

رضا از اوایل سال ۱۳۶۰ به سرپرستی یک گروه ۴۰ نفره از قزوین به منطقه میمک اعزام شد. در طول این مدت، با توان بالای رزمی، در آزادسازی ارتفاعات میمک شرکت کرد.

وی پس از مدتی، برای گذراندن یک دوره آموزش تخصصی به تهران رفت و پس از فراگرفتن آموزش، به جبهه‌های جنوب اعزام شد و در عملیات فتح‌المبین به‌عنوان فرمانده گردان در عملیات شرکت کرد. در این عملیات، از ناحیه سر و پهلو مجروح شد و با همان حالت، به اسارت نیروهای عراقی درآمد.

اما پس از کامل شدن حلقه محاصره دشمن، نیروهای عراقی به اسارت رزمندگان درآمدند و رضا هم از چنگ آنان آزاد شد و در نهایت یک هفته در پشت جبهه ماند و زمانی‌که هنوز کاملاً سلامتی‌اش را بازنیافته بود به جبهه بازگشت و با مسئولیت فرمانده گردان در عملیات رمضان حضور یافت و حماسه آفرید.

حسن‌پور در عملیات بیت‌المقدس نیز به‌عنوان فرمانده گردان وارد عمل شد. او سال ۱۳۶۱ به‌عنوان فرمانده تیپ «الهادی» منصوب و با همین مسئولیت در عملیات والفجر مقدماتی شرکت کرد. در این عملیات، هنگام فرماندهی نیروها مجروح شد، ولی دست از هدایت نیروها نکشید. او در این عملیات اوج رشادت و توانمندی و مدیریت نظامی خود را به نمایش گذاشت و ازاین‌روی از سوی فرمانده لشگر ۱۷ به‌عنوان قائم‌مقام لشگر برگزیده شد و در چندین عملیات، ازجمله عملیات والفجر ۳ و ۴ شرکت کرد.

این رزمنده دلاور سال‌های دفاع مقدس در عملیات خیبر اولین کسی بود که وارد جزیره مجنون شد، او هنگام هدایت نیروهای لشگر، مجروح شد و پس از یک هفته بستری شدن در بیمارستان، به‌سرعت خودش را به ادامه عملیات رساند و سرانجام در همان عملیات به‌عنوان قائم‌مقام لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب در روز ۱۴ اسفندماه ۱۳۶۲ در جزیره مجنون براثر اصابت تیر به سرش، به شهادت نائل شد.

شهید رضا حسن‌پور در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: سلام بر مردم همیشه بیدار و هشیار و خنثی‌کننده نیرنگ منافقان و کفار و مشرکین؛ سلام بر مردمی که همیشه به یاد خدا و همیشه به یاد رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل هستند. من به‌نوبه خود نمی‌دانم که چگونه از شما تشکر کنم. نمی‌دانم چگونه این بخشش و ایثار شما را جبران کنم و نمی‌دانم چگونه پس از برگشت از جبهه در میان شما سربلند کنم؛ چراکه تابه‌حال آن طوری که سربازان امام حسین(ع) برای اسلام کار کردند، من کار نکردم و هیچ کاری نیز از دستم برنمی‌آید، جز این‌که دعا کنم. خدایا! مرا نزد امام مهدی(عج) و نایب بر حقش امام خمینی(ره) و این مردم فداکار و با ایثار، روسیاه مگردان. ای خدا! دیگر بیش از این خجالتم مده که گوش‌هایم توانایی شنیدن این را ندارد که بشنود یک پیرزن هشت عدد تخم‌مرغ خانه‌اش را -که همه‌چیز خانه‌اش است- برای رزمندگان به جبهه فرستاده است.

انتهای پیام
captcha