آمادگی جامعة المصطفی(ص)‌ در جذب دانشجویان بین‌المللی
کد خبر: 4126770
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
حجت‌الاسلام مجید خالق پور بیان کرد:

آمادگی جامعة المصطفی(ص)‌ در جذب دانشجویان بین‌المللی

جانشین رئیس جامعة المصطفی(ص)‌ العالميه گفت: فارغ‌التحصیلان ما در نظام دانشگاهی، پژوهشی و فرهنگی در سراسر دنیا فعال هستند لذا اعلام می‌کنیم برای پذیرش دانشجوی بیشتر آمادگی داریم و دانشگاه ما ظرفیت دارد که بسیاری از رشته‌‌های لازم را در کشورهای دیگر راه‌اندازی کند.

حجت‌الاسلام مجید خالقی

به گزارش خبرنگار ایکنا، جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل در ایران، امروز سه شنبه 16 اسفندماه، در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید خالق‌پور، جانشین رئیس جامعة المصطفی(ص)‌ العالميه در این جشنواره گفت: لازم است به شعار این همایش اشاره کنم و آن هم ضرورت هم افزایی دانشگاه‌ها برای رسیدن به مرجعیت علمی جهانی است. لازم است دانشگاه‌ها با نگاهی هم‌افزا به یک قدرت پرشتاب، پویا و توانمند برسند و با این اتحاد، موقعیتی در سراسر دنیا پیدا کنند که مرجعیتی علمی در عرصه دانشی را رقم بزنند. چنین هدفی با اهتمام اهل علم و اندیشه در یک زمان بسیار کوتاه قابل تحقق است.

حضور فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی(ص) در سراسر جهان

وی ادامه داد: طبیعتاً جا دارد در این حرکت مقدس، جامعه المصطفی اعلام کند چه توانایی و ابعاد دانشی در این راستا دارد تا این افق را محقق کند. در تبیین ظرفیت المصطفی باید بگوییم جامعه المصطفی العالمیه، محصول انقلاب اسلامی است. قبل از انقلاب به صورت بسیار نازل، ظرفیت‌هایی در حوزه‌های علمیه داشتیم اما بعد از پیروزی انقلاب، حضرت امام(ره) افق بلندی را دیدند و ابتکارات زیادی از خودشان نشان دادند؛ یکی از این موارد، شورای سرپرستی فضلای غیر ایرانی در قم بود که آغازی برای المصطفی شد.

حجت‌الاسلام خالقی تصریح کرد: هدف از این کار نشان دادن ظرفیت اسلام ناب محمدی در سراسر جهان بود که در نهایت تبدیل به دو مرکز برای تربیت کادر لازم برای اسلام در سراسر دنیا شد. در زمان رهبر معظم انقلاب نیز این دو مجموعه با انتخاب رهبر انقلاب تبدیل به یک مجموعه واحد به نام جامعه المصطفی شدند. اکنون حدود 40 هزار دانشجو در سراسر جهان از 140 ملیت و کشور داریم.

جانشین رئیس جامعة المصطفی (ص)‌ العالميه گفت: فارغ‌التحصیلان ما در نظام دانشگاهی، پژوهشی و فرهنگی در سراسر دنیا فعال هستند لذا اعلام می‌کنیم برای پذیرش دانشجوی بیشتر آمادگی داریم. دانشگاه ما ظرفیت دارد که بسیاری از رشته‌‌های لازم را در کشورهای دیگر راه‌اندازی کند. همچنین آمادگی داریم با همه دانشگاه‌ها وارد انعتقاد تفاهم‌نامه و قرارداد شویم چون محصول نظام هستیم بنابراین سیاست ما این است که صد درصد در خدمت نظام باشیم.

وضعیت آرمان‌خواهی ایرانیان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی ساداتی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس، در این جشنواره، گفت: لازم است تشکری ویژه هم از همه دانشجویان مخصوصاً دانشجویان بین‌‌الملل داشته باشیم که زینت بخش این محفل هستند و امیدواریم بهترین ایام را در ایران اسلامی به سر ببرند.

وی افزود: یکی از گرایشاتی که خداوند در وجود همه ما قرار داده، آرمان‌گرایی است و اگر خداوند چنین میلی را قرار داده باید حتماً یک آرمانی در بیرون وجود داشته باشد و این آرمان ان‌شاء الله در عصر ظهور محقق می‌شود. این آرمان‌خواهی در طول تاریخ زندگی بشر هیچ وقت به طور صددرصدی اتفاق نمی‌افتد و اگر ملل دنیا به بسیاری از موفقیت‌ها برسند اما باز هم آرمان‌گرایی نهایی در عصر ظهور محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام ساداتی‌نژاد گفت: خداوند عنایت ویژه‌ای به ایرانیان داشته که این آرمان‌خواهی در میان آن‌ها بیشتر از سایر اقوام و ملل است و این آرمان‌خواهی در دوران قبل و بعد از اسلام، فوق‌العاده زیاد است و مؤرخان بزرگ بر آن تأکید داشته‌اند. تأسیس دانشگاهی همانند جندی‌شاپور در ایران نیز نوعی پاسخ به این آرمان‌خواهی بوده است. در دوران پس از اسلام نیز این آرمان‌گرایی وجود داشته و به همین دلیل پیامبر اسلام(ص) فرمودند اگر علم در ثریا باشد، مردمانی از این سرزمین به آن دست می‌یابند. بنابراین ایران باید مهد علم باشد، البته تا آن افق فاصله داریم اما باید تلاش کنیم در این زمینه بدرخشیم.

اهمیت جذب دانشجوی بین‌المللی

هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست، گفت: بارها گفته‌ام که رهبر معظم انقلاب، دو کلیدواژه اصلی برای چشم‌انداز آینده علمی کشور در دهه 90 مطرح کردند و همه ما موظف هستیم تحقق‌بخش این دو کلمه کلیدی و پرمفهوم باشیم، به نحوی که اگر تحقق پیدا کند، جایگاه انقلاب و جمهوری اسلامی در اوج خودش خواهد بود. این دو کلمه روزانه از سوی ما شنیده می‌شود و آن هم مرجعیت علمی و رسیدن به زبان معیار است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به مرجعیت علمی نیازمند جذب دانشجویان بین‌المللی در کشور هستیم چراکه دانشگاه‌های ما در زمینه علمی، دست کمی از دانشگاه‌های معتبر دنیا ندارند. به همین خاطر تمام رؤسای دانشگاه‌های کشور متوجه شده‌اند باید مسیر جدیدی را باز کنیم تا به ما کمک کند همگرایی‌های علمی جهانی و منطقه‌ای افزایش پیدا کند. وقتی پژوهشگران را مقایسه می‌کنید، می‌بینید پژوهشگران ایرانی به خوبی در حال طراحی پژوهش و تحقیق در زمینه‌های علمی هستند لذا اگر جذب دانشجوی بین‌المللی تحقق پیدا کند، اولین مبدأ جذب، کشورهای منطقه هستند.

اهداف جشنواره جذب دانشجوی خارجی

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: ما از یک و نیم سال گذشته مباحثی با دوستان در دانشگاه‌های مختلف داشتیم مبنی بر اینکه باید جذب دانشجوی بین‌‌‌المللی را افزایش دهیم. در این راستا تلاش‌های زیادی در سطح ملی صورت گرفت تا حداقل در نگاه گفتمانی، به یک دیدگاه مشترک برسیم چون جذب دانشجوی بین‌المللی نیازمند تلاش ارکان مختلفی است. تصور ما این بوده و هست که ما با وجود اینکه فعالان بسیار زیادی در عرصه جذب دانشجوی بین‌الملل داریم، اما هنوز ضعف‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود.

دادا‌ش‌پور تصریح کرد: در این راستا مجموعه‌ای از فعالیت‌های گسترده را شروع کردیم و یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره جذب دانشجوی بین‌الملل بود و خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه هم بودجه لازم را به این امر اختصاص داد و به تصویب مجلس هم رسید. در این راستا جشنواره جذب دانشجوی بین‌‌المللی شکل گرفته تا بتواند نقش خود را به خوبی در این مسیر ایفا کرده و دانشگاه‌ها را به تحرک بیشتر وادارد. در این راستا دو جایزه شامل دانشگاه‌های برتر، سرآمد و شایسته تقدیر در زمینه جذب دانشجوی بین‌المللی و جایزه جذب را طراحی کردیم.

وی تأکید کرد: کنسولگری‌ها نیز نقش کوتاه‌ کردن فرآیند را ایفا می‌کنند و لازم است خدمات کنسولی را به شکل بهتری ارائه داده و موانع را بردارند. قاعدتاً باید کنسولگری برتر را هم معرفی کنیم. مؤسساتی هم برای جذب دانشجو وجود دارد و ما آئین‌نامه‌ای را هم در این راستا تدوین کرده و مجوزات لازم را هم برای مؤسسات جذب دانشجو صادر کرده‌ایم. سال آینده سعی خواهیم کرد از سفیر برتر، رایزن فرهنگی برتر، رایزن علمی برتر و استاد و کارمند برتر هم تقدیر کنیم تا در نهایت به وضعیتی برسیم که فرآیند جذب دانشجو برای ما همانند آب خوردن باشد و در نهایت کشور نازنینمان را در دنیای پرتلاطم امروز به عنوان کشوری قدرتمند در فضای بین‌المللی پر آوازه کنیم.

انتهای پیام
captcha