سیره قرآن نمای روشنی از حضور زن در مسائل اجتماعی می‌دهد
کد خبر: 4135578
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
مدرس حوزه علمیه:

سیره قرآن نمای روشنی از حضور زن در مسائل اجتماعی می‌دهد

حجت‌الاسلام محمدرضا اسدی با تأکید بر اینکه سیره قرآن‌ نمای روشنی از حضور زن در مسائل اجتماعی می‌دهد، گفت: جایگاه اجتماعی زن در قرآن کاملاً متجلی است و اسلام نظریات اجتماعی برای زن دارد و حضور زن در اجتماع باید برای پیشبرد اهداف الهی باشد.

حجت‌الاسلام محمدرضا اسدی مدرس حوزه علمیه

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام محمدرضا اسدی، مدرس حوزه علمیه در کارگاه «شکوه زن» که 30 فرودین‌ماه در مهدیه بندر انزلی برگزار شد، اظهار کرد: ‌جبهه حق و باطل از ابتدای خلقت با هم درگیر بودند و در عصر حاضر نیز تمدن اسلامی با تمدن غرب درگیر و در حال مبارزه است و یکی از لبه‌های این درگیری مسئله زن است. زن به‌واسطه قابلیت‌هایی که در وجود اوست برای یک عده سودجو تبدیل به ابزار کسب سود شده و برای یک عده، فرصتی برای کسب طلب قدرت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه جریان تجدد اعم از سرمایه‌داری و فمینیسم زن را در عرصه اجتماعی می‌طلبد ولی موافق حفظ کرامت انسانی او نیست و صرفا با توجه به نظام اندیشه‌ای که دارد زن را یک ابزار برای دستیابی به اهداف خود می‌بینند، گفت: در امتداد نظام سرمایه‌داری زن ابزار ثروت و تبلیغ است و اندیشه فمینیسم سعی می‌کند ظواهر مردانه بر تن زن کند.

این مدرس حوزه علمیه با تأکید بر اينکه مسئله زن یکی از ارکان مهم در انقلاب اسلامی است، افزود: یک اشکال در تحقق این امر، آن است که ما مسئله زن را بسط و گسترش می‌دهیم و گستره حضور اجتماعی بانوان را زیاد می‌بینیم ولی در عرصه جامعه متناسب با اندیشه‌های اسلامی و شأن و منزلت زن، جایگاه اجتماعی تعریف نشده است.

اسدی تصریح کرد: نتیجه این مسئله این است که با توجه به معانی اسلامی زن را صاحب قدرت و اثرگذاری اجتماعی می‌بینیم ولی در عمل و در عرصه خانه و جامعه ارجحیت به سمت مرد می‌رود و در این فضا تحمل شنیدن صدای زن و اثرگذاری او را نداریم.

وی با تأکید بر اینکه برای حل این مسئله باید سعی کنیم در مرحله اول اندیشه اسلام در خصوص نقش‌ آفرینی زن در عرصه اجتماع را درست متوجه شویم و سپس در مرحله عملیاتی آن‌را به‌درستی به اجرا در آوریم، بیان کرد: انقلاب اسلامی یک حرف نو در حوزه حضور زن در اجتماع دارد و حاکمیت ارزش‌های الهی را خواهان است.

اسدی تصریح کرد: البته طبق آیات قرآن ارزش‌ها و حاکمیت به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه این حاکمیت ارزش‌های الهی با پذیرش توسط مردم است آن هم نه از روی اجبار بلکه از روی اختیار و مصداق آن را در آیه ۱۲ سوره مبارکه ممتحنه می‌توان دید که اشاره به بیعت بانوان بعد از ایمان آوردن و اقرار به اسلام بوده و این حرف نوی اسلام و انقلاب است که بعد از اقرار به اسلام یک بیعت ناشی از اختیار انجام می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه ضمن قرائت آیه 12 سوره ممتحنه به تبیین حرف نو انقلاب اسلامی و حرف نو بعثت پرداخت و گفت: حرف نو بعثت نبی مکرم اسلام(ص) و انقلاب اسلامی ایران، «ارزش‌های اسلامی» و «مردم» است و شاهد بر این مدعا همین آیه مبارکه است که با وجود ایمان آوردن زنان مؤمنه و در نتیجه پذیرفتن حرام بودن مصادیقی مانند سرقت و زنا، چرا خداوند به بیعت مجدد حکم می‌کنند؟ این یک معنا بیشتر ندارد و آن پذیرفتن اختیاری مؤمنان در احکام و ارزش‌های اسلامی است.

وی افزود: این حرف نو انقلاب اسلامی در حوزه «زن»، به «پذیرفتن تساوی حقوق زن و مرد» و «نپذیرفتن تشابه نقش» تعبیر می‌شود، یعنی همانطوری که خداوند برای مرد حق کسب قائل شده، همان حق را برای زن هم قائل است، منتها بعضی کسب‌ها متناسب با ظرفیت و توانایی مرد و برخی هم متناسب با ظرفیت و ظرافت زن است؛ برای مثال فروش لوازم مربوط به بانوان باید بر عهده یک زن باشد.

اسدی تأکید کرد: اسلام نظریات اجتماعی برای زن دارد و نمی‌خواهد زن در پستو باشد و در مقابل نیز نقش‌های تبرج‌گرایانه را در اجتماع برای زنان نمی‌پسندد بلکه حضور زن در اجتماع برای پیشبرد اهداف الهی باید باشد.

وی با تأکید بر اینکه سیره قرآن نمای روشنی از حضور زن در مسائل اجتماعی می‌دهد، افزود: جایگاه اجتماعی زن در قرآن کاملاً متجلی است و در سیمای قرآن در خصوص حضور اجتماعی بانوان آیات متعددی وجود دارد که از آن جمله آیه ۳۲ سوره مبارکه نسا «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ و نعمت ها و مال و ثروتی که خدا به سبب آن برخی از شما را بر برخی برتری داده آرزو مکنید [که آرزویش مایه حسد و فساد است. این تفاوت ها و برتری ها لازمه زندگی دنیا و بر اساس محاسبات حکیمانه است...» بوده که حق کسب برای بانوان قائل شده است.

اسدی گفت: اسلام علاوه بر حق بیعت، حق نظارت اجتماعی، جایگاه ولایت زن بر مردان و زنان دیگر را نیز مورد توجه قرار داده که در آیه ۷۱ سوره مبارکه توبه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند و نماز را بر پا مى‌كنند و زكات مى‌دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‌‏برند آنانند كه خدا به‌زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است» به آن اشاره شده است.

انتهای پیام
captcha