از استمرار طرح‌های قرآنی در روستاها تا مراسم جزءخوانی بانوان
کد خبر: 4135898
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
ایکنا گزارش می دهد

از استمرار طرح‌های قرآنی در روستاها تا مراسم جزءخوانی بانوان

پرونده مراسم جزءخوانی ماه مبارک رمضان در سال جاری بسته شد. با تدبیر پسندیده مسئولان استان مرکزی امسال این مراسم قرآنی برای اولین بار به صورت برنامه‌ریزی شده در روستاها برگزار و از شبکه قرآن و آفتاب پخش مستقیم شد. برگزاری این اتفاق توانست رضایت عوامل شبکه قرآن را به دست آورد.

چهره های استان مرکزی

برگزاری مراسم جزءخوانی ماه مبارک رمضان از جمله برنامه‌های برنامه‌یزی شده در  ایام ماه مبارک رمضان از سوی اداراتی همچون تبلیغات اسلامی انجام می‌شود. استان مرکزی نیز همچون سایر نقاط کشور از برگزاری این محفل قرآنی مستثنی نیست. این مراسم نورانی سال‌هاست که در مساجد، حسینیه‌ها، مسجد جامع‌ها و مصلاهای نماز جمعه در اراک و سایر شهرستان‌ها با حضور گسترده روزه‌داران برگزار و از سیمای شبکه آفتاب به صورت مستقیم پخش می‌شد.

امسال در تدابیری نوآورانه با همکاری اوقاف، تبلیغات اسلامی، صدا‌و‌سیمای استان، حوزه هنری، دهیاری و شورای روستایی و سایر دستگاه ها پخش مستقیم این محفل قرآنی روانه روستاها شد و خوشبختانه با استقبال بسیار خوب روستاییان قرار گرفت. با وجود اینکه امسال در بیش از 120 مسجد و بقاع متبرکه مراسم جزءخوانی برگزار شد، اما برپایی این مراسم که هرساله در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار می‌شود از چرخه این رویداد حذف شد. خبرگزاری ایکنا جهت بازتاب مراسم جزءخوانی در روستاها و عدم برگزاری این مراسم در مصلای اراک با حجت‌الاسلام جواد فراهانی، سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان، حجت‌الاسلام گودرزی، رئیس اوقاف خنداب گفت‌و‌گویی انجام داده است که تقدیم می‌شود.

کشف استعدادهای روستایی

حجت‌الاسلام جواد فراهانی، سرپرست اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، ضمن قبولی طاعات و عبادات عموم شهروندان و ملت ایران، گفت: برپایی مراسم جزءخوانی سنت حسنه‌ای است که هرساله به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در تمام نقاط شهری و روستایی کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مراسم نورانی در اکثر نقاط شهری و روستایی برگزار می‌شد، اما فقط در مرکز استان و برخی شهرستان‌ها بازتاب رسانه‌ای داشت، امسال برنامه‌ها به‌گونه‌ای چینش شد که روستاها سهم به سزایی در پخش رسانه‌ای داشته باشند تا روستاهای فعال در این حوزه بهتر و بیشتر معرفی شوند.

فراهانی با تأکید براینکه پخش مستقیم برنامه جزءخوانی ماه رمضان با محوریت روستاها به ایجاد انگیزه، تشویق روستاییان به فعالیت هرچه بهتر در حوزه قرآنی و کشف استعدادها منتج می‌شود، اضافه کرد: امسال این برنامه با هدف‌گذاری و چشم‌اندازهایی همچون تحقق منویات رهبری در خصوص درک هرچه بهتر مفاهیم قرآنی در روستاها شکل گرفت و خوشبختانه مورد استقبال مردم روستا قرار گرفت.

حجت الاسلام جواد فراهانی

وی در پاسخ به سؤال تعدادی از جامعه قرآنی مبنی برگلایه عدم برگزاری مراسم جزءخوانی در مصلای اراک، گفت: امسال در 28 نقطه از شهر محفل ثابت قرآنی برگزار شد و این امر به رفاه حال روزه‌داران بسیار کمک کردند؛ چراکه علاقه‌مندان به تلاوت روزانه قرآن علاوه بر شرکت در نزدیک‌ترین مسجد از حضور قاریان برتر استان بهره‌مند شدند و حذف مراسم جزءخوانی مصلی نه تنها کوچکترین اشکالی در تلاوت‌ها و حضور مردم ایجاد نکرد، بلکه با استقبال بهتر مردم نیز مواجه شد.

برگزاری مراسم جزءخوانی در 128 نقطه

فراهانی با بیان این مطلب که از 28 نقطه در نظر گرفته شده برای محافل جزءخوانی، 2 مرکز به بانوان اختصاص دارد، اظهار کرد: امسال برای اولین بار جزءخوانی با همان سبک و سیاق جزءخوانی عمومی ویژه بانوان در نظر گرفته شد و خوشبختانه بانوان نیز استقبال کردند.

سرپرست اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، با بیان اینکه 127 نقطه شهری و روستایی میزبان روزه‌داران جهت شرکت در مراسم جزءخوانی هستند، اضافه کرد: تعدادی از این محافل با حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و تعدادی از مسؤلان برگزار شد. برای 9 مراسم جزءخوانی اداره تبلیغات اسلامی قاری اعزام و تعدادی نیز به صورت مردمی برگزار شد.

عوامل ایجاد انگیزه

حجت‌الاسلام گودرزی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خنداب، نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوب و مغتنم برای رسیدن به سرمنزل مقصودست و باید قدردان تمام لحظات این ایام بود. امسال در اقدامی شایسته شهرستان‌ها به ویژه مناطق روستایی دیده شد و پخش مراسم جزءخوانی در این مناطق صورت گرفت.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان ماه نزول و بهار قرآن است و انسان را به بهترین و استوارترین راه‌ها هدایت می‌کند. طبیعی است نوای ملکوتی قرآن علاوه بر آثار وضعی که برجان، جسم، روح و روان افراد دارد، می‌تواند برای قشر جوان و نوجوان عاملی انگیزشی در راستای حرکت بهتر در مسیر کلام وحی باشد؛ چراکه از قاریان برتر و شناخته شده استان که رتبه خوب مسابقات قرآن را دارند استفاده شد.   

گودرزی پخش مستقیم جزءخوانی ماه مبارک رمضان در روستاها از شبکه قرآن و آفتاب را عاملی برای ایجاد انگیزه برای گسترش فرهنگ قرآنی در این مناطق دانست و اظهار کرد: برای اشاعه فرهنگ قرآنی باید همت کرد و نباید دست روی گذاشت. همه ما در تحقق این مهم سهیمیم.

وی با اشاره به آثار معنوی و برکات بسیار تلاوت قرآن، ادامه داد: اگر مفاهیم و آموزه‌های زندگی در خانواده‌ها نهادینه شود قطعاً جامعه به سمت رسیدن به کمال معنویت پیش خواهد رفت. با حضور قاریان در روستاها و پخش آن از طریق صدا‌و‌سیما ظرفیت‌های این مناطق بیش از پیش معرفی شد.

ضرورت استمرار طرح‌های قرآنی در روستاها

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، با اشاره به پخش مستقیم مراسم جزءخوانی ماه مبارک رمضان در استان، گفت: پیش از شروع از ماه مبارک رمضان، جلسه‌ای در معاونت عمرانی استانداری با حضور ادارات تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، شورای عالی قرآن و صدا‌و‌سیما تشکیل شد و در این جلسه تصمیم براین بود که برنامه ترتیل‌خوانی با محوریت روستاها به تصویر کشیده شود.

حجت الاسلام حسن دهقانی

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای احیای ظرفیت‌های مغفول مانده است، اضافه کرد: امسال با حضور صدا‌و‌سیما در روستاها میزان علاقه روستاییان به حضور در برنامه و محافل قرآنی به تصویر کشیده شد. بدون شک برگزاری چنین برنامه‌هایی هزینه‌بر بوده و بارمالی داشت و قرار بر این بود ادارت بخشی از هزینه‌ها را بردوش بگیرند. اداره اوقاف اعلام کرد روستاهای دارای ظرفیت بقاع متبرکه به واسطه داشتن ظرفیت و منابع خیرین و امنا در این مراسم  مشارکت داشته باشد که مورد استقبال قرار گرفت؛ از این رو سعی براین بود روستاهای دارای بقاع متبرکه و دارای ظرفیت انتخاب شوند و طبق این مصوبه فقط سه یا چهار روستای فاقد امامزاه برای مراسم جزءخوانی در نظر گرفته شد.

اجرای برنامه‌های جانبی در کنار جمع‌خوانی

دهقانی با اشاره به اینکه ترتیل‌خوانی اولین روز از امامزاده سهل‌ابن علی(ع) آستانه از توابع شهرستان شازند آغاز شد، افزود: شهرستان‌های خمین، محلات، دلیجان، اراک، خنداب، شازند، کمیجان، تفرش، ساوه، آشتیان، زرندیه، فراهان میزبان مراسم جزءخوانی بودند و اجرای این طرح بسیار مورد توجه مردم و مورد پسند مسئولان قرار گرفت. در کنار ترتیل‌خوانی اجرای برنامه‌های هنری همچون خوشنویسی، پرده‌خوانی، برپایی نمایشگاه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی از سوی اداره کل حوزه هنری در دستور کار بود که مورد استقبال قرار گرفت.

وی از میزبانی اهالی روستاها، هیئت‌امنای بقاع متبرکه، خیرین، شورای روستایی، دهیاری تقدیر کرد و افزود: اجرای برنامه‌ای با موفقیت به اتمام نمی‌رسد مگر اینکه همه دست‌اندکاران از جمله فرمانداران، ائمه جمعه، ادارات اوقاف شهرستانی و ادارات تبلیغات اسلامی پای کار باشند و خوشبختانه با هم‌افزایی صورت گرفته شاهد رویداد قابل توجه در استان بودیم.

دهقانی بیان تفسیر از سوی ائمه جمعه شهرستان‌ها و شهرها دقایقی قبل از شروع ترتیل‌خوانی را از جمله برنامه‌های صورت گرفته دانست و ضرورت استمرار این برنامه در طول سال به ویژه در این محرم و صفر را خواستار شد و افزود: فعالان در صدا‌و‌سیما، شوراعالی قرآن، مجموعه مرتلان در این مدت متحمل زحمات بسیار شدند که از آنان کمال تشکر را دارم. با توجه به اینکه ترتیل‌خوانی از شبکه قرآن نیز پخش می‌شد، مرتلان با تلاوت‌های بسیار دلنشین ظرفیت قرآنی استان را در کشور به نمایش گذاشتند؛ چراکه تعدادی از قاریان با کیفیت کشوری تلاوت می‌کردند و بازخورد آن به ما منتقل می‌شد.

وی اضافه کرد: امیدست مردم رضایت‌حداکثری از اجرای این طرح را داشته باشند. بازتاب برنامه بسیار قابل توجه بود تاجاییکه برخی روستاها از ما دعوت به حضور می‌کردند، اما با توجه به اینکه برنامه از قبل برنامه‌ریزی شده بود امکان حضور نبود. امیدست برای سال آینده ظرفیت‌های سایر استان‌ها نیز معرفی شود.

ظرفیت‌های استانی حفظ و تکرار شود

دهقانی با بیان اینکه نقاط ضعف‌هایی نیز وجود داشت و در تمام روستاها با توجه به عدم همکاری برخی دستگاه‌های ذی‌ربط با کیفیت برگزار نشد، ادامه داد: سعی همه براین بود برنامه‌ای که از آنتن پخش می‌شود برنامه‌ای باکیفیت باشد. اجازه ندادیم برخی کمبودها و ضعف‌ها در آنتن و پخش زنده نمود پیدا کند. خوشبختانه تعدادی از مردم و خیرین سفره‌های ساده افطاری و شام را بانی شدند. امیدست این ظرفیت استان حفظ و تکرار شود.

وی پیشنهاد داد: روستاهایی که متقاضای برگزاری چنین مراسمی هستند کمبودهای خود همچون رحل، قرآن و برخی امکانات صوتی و نور را اصلاح کنند. خیرین اقدام به خرید و وقف قرآن و رحل کنند تا ترتیل‌خوانی با مشکل مواجه نشود.

دهقانی بیان کرد: فرصت را غنیمت شمرده و از معاون عمرانی استانداری، اصحاب رسانه، مدیرکل اوقاف، روابط عمومی اوقاف، معاونت فرهنگی اوقاف، رؤسای اوقاف شهرستان، ادارات تبلیغات اسلامی، صدا‌و‌سیما، حوزه هنری کمال تشکر را دارم.

رابطه ترتیل‌خوانی با معرفی توانمندی روستاها

مجید فراهانی، کارگردان و تصویربردار برنامه ترتیل‌خوانی، بازتاب این مراسم در استان را عالی توصیف کرد و افزود: یکی از رویدادهای بسیار خوب و مورد توجه اعتماد مسئولان صدا‌و‌‌سیمای استان و شبکه آفتاب به برگزارکنندگان مراسم جزءخوانی بود. امسال برای اولین بار صدا‌و‌سیمای استان به دل روستاها رفته و مراسم جزءخوانی را از بقاع متبرکه در این اماکن پخش کرد.

مجید فراهانی

وی با اشاره به حضور گسترده مردم روستا در این مراسم، اظهار کرد: امسال بقاع متبرکه محور اصلی برنامه جزءخوانی بود و به واسطه این رویداد به مردم استان و کشور شناسانده شد. معرفی جاذبه‌های گردشگری، شرایط اقلیمی و جغرافیایی،  توانمندی روستاها در عرصه‌های مختلف قبل از شروع مراسم از سوی ائمه جماعت، دهیارها یا رئیس شورا یکی دیگر ازمزیای این مراسم بود.

فراهانی با بیان اینکه استقبال مردم از جزءخوانی ماه مبارک رمضان امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بود، اظهار کرد: در این مدت روستاهای منتخب توانستند از این فرصت برای دیده شدن و معرفی استفاده کنند. حضور رسانه بین مردم یکی از شاخصه‌های بارز این طرح بود؛ چراکه برای پوشش تصویری امسال به مکانی خاص محدود نشد.

رضایت عوامل شبکه قرآن از جزءخوانی در روستاها

وی در خصوص بازخورد این برنامه در شبکه قرآن نیز گفت: عوامل این مجموعه پس از هر برنامه تماس گرفته و تشکر می‌کردند. امسال روستاهایی مطرح شدند که کمتر دیده شده بودند و همین عامل به افزایش نشاط اجتماعی منتج شد. حضور نوجوانان و جوانان در این مراسم بسیار مشهود بود. دوستان ما در شبکه قرآن از انتخاب مکان و فضا رضایت داشتند.

فراهانی در خصوص نقاط ضعف نیز گفت: ورود به هر مکانی برای اجر ایجاب می‌کرد دکور مناسب زده شود. با توجه به اینکه این کار برای اولین بار برگزار می‌شد برخی اماکن ساختار لازم برای پخش تلویزیونی را نداشت. دکور، بنر و طراحی فضای مناسب در ایجاد جاذبه بصری بسیار تاثیرگذارست. همچنین صوت و نور نیز مشکلاتی داشت که باید تقویت شود.

این کارگردان و تصویربردار شبکه آفتاب استان با تأکید براینکه حضور مردم نقش تعیین‌کنده در جمع‌خوانی دارد، ضرورت انتخاب اماکن با زیرساخت‌های لازم را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر قرارست این مراسم برای سال‌های آینده تکرار شود باید نقاط ضعف برطرف و نسبت به فضاسازی بهتر اقدام شود. اماکن انتخابی باید امکانات اولیه برای برگزاری این آیین قرآنی را داشته باشند تا صدا‌و‌سیما به وقت اجرا با مشکل مواجه نشود. همچنین اطلاع‌رسانی و استفاده از قاریان ممتاز به افزایش و جلب رضایت‌مندی عمومی بسیار کمک می‌کند.

ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان بهترین فرصت مقتضی برای تعریف برنامه‌های قرآنی مستمرست. اجرای برنامه در روستاهای منتخب حاکی از آن است که روستاها دارای ظرفیت‌های بسیار خوب و بالقوه‌ای است که اگر به بالفعل تبدیل شود در رشد و توسعه فرهنگ قرآنی بسیار اثرگذارست؛ از این رو لازم است متولیان، مسئولان ستادی و جامعه قرآنی نسبت به تربیت جامعه قرآنی در روستاها اهتمام ویژه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha