مادران سرزمینم مراقب ریشه‌ها باشید
کد خبر: 4137382
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
خانواده موفق / ۲

مادران سرزمینم مراقب ریشه‌ها باشید

زهرا نجاتی، مدیر مدرسه قرآنی «گل‌های بهشت» ساوه و مادر 5 فرزند معتقد است که قطار زندگی در حال حرکت است و در مسیر، سنگ‌ها به بدنه قطار برخورد می‌کند، پس مادران سرزمین باید مراقب ریشه‌های زندگی‌ باشند.

زهرا نجاتی

زهرا نجاتی، مادر 5 فرزند و مدیر مدرسه قرآنی «گل‌های بهشت» ساوه، از جمله بانوان موفق و تأثیرگذار در استان مرکزی است که با انگیزه و پشتکار بسیار توانسته است مشکلات و سختی‌های رسیدن به اهداف را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد تا به آنچه می‌خواهد برسد. ایکنای استان مرکزی، با این بانوی قرآنی موفق ساوجی گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ  لطفاً خودتان را معرفی کرده و از شرایط اول زندگی برایمان بگویید؟

زهرا نجاتی، مدیر مدرسه قرآنی «گل‌های بهشت» و باغدار هستم. در سال 76 در 17 سالگی ازدواج کرده و در سال 77 اولین فرزندم متولد شد. شخصیت من به‌گونه‌ای نیست که بخواهم به عقب برگشته و به سختی‌ها نگاه کنم؛ چراکه اعتقادم براین است که سختی‌ها موهبت الهی برای ساخته شدن انسان هستند. در همان سال که فرزندم متولد شد در مقطع پیش‌دانشگاهی تحصیل می‌کردم و با توجه به اینکه بعد از 5 فرزند پسر متولد شده بودم و پدرم توجه ویژه به من داشت اجازه نمی‌داد کار منزل را بیاموزم؛ از این رو دختر کدبانویی نبودم، اما پس از ازدواج شرایط مالی، سختی درس و .. مرا آبدیده کرد و باعث شد زندگی را با قدرت پیش برم.

ایکنا ـ از فرزندانتان بیشتر بگویید.

با عنایت و لطف خداوند متعال مادر 5 فرزند، 3 دختر و 2 پسر هستم که فرزند اولم قاری، حافظ 28 جزء قرآن و دانشجوی رشته تربیت‌بدنی است که در محضر مقام معظم رهبری قرآن تلاوت کرده است. فرزند دومم 18 ساله دانش‌آموز سال آخر تجربی، فرزند سومم سال یازدهم تجربی، فرزند چهارمم اول متوسطه دوم و فرزند آخرم نیز امسال کلاس اول است. فرزندانم همواره در محضر قرآن تعلم می‌کنند و به واسطه ارتباط با کلام وحی توانستند پله‌های ترقی را پشت سر بگذارند. 2 دخترم که در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند با وجود سن کم در حوزه کارآفرینی وارد شدند.


بیشتر بخوانید:


ایکنا ـ از نظر شما خانواده موفق دارای چه ویژگی‌هایی است و آیا والدین فرزندان خود را برای داشتن خانواده‌ای موفق تربیت می‌کنند؟

نگاه قرآن به خانواده، نگاه بسیار شیرینی است، یقین دارم که خداوند وقتی انسان را خلق کرد بهترین و زیباترین شاخصه‌ها را برای او در نظر گرفت و به همین سبب با خلق انسان به خود احسنت گفت. انسان به هر سو که می‌نگرد متحیر می‌شود؛ چراکه حضرت حق در آفرینش هر یک از موجودات همچون پرندگان و اقیانوس‌ها بهترین و زیباترین‌ها را آفریده است. آیه «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِین» الگوی زندگی من است؛ چراکه براین باورم وقتی خداوند متعال با آفرینش انسان به خود احسنت گفت یعنی اینکه ما قادریم دست به کارهای فوق‌العاده بزنیم. خطاب در این آیه تمام انسان‌ها با هر قوم و نژاد هستند و از فرصت زیستن باید برای تکامل استفاده کرد.

خداوند با ازدواج سالم بین زن و مرد مودت و رحمت برقرار می‌کند و این امر موهبتی الهی است. در آیه 21 سوره «روم» آمده است: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ، و از نشانه‏‌های او اينكه همسرانی از جنس خود شما برای شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏‌هايی است برای گروهی كه تفكر می‏‌كنند». در روایات آمده است که تفکر در نشانه‌های الهی معادل 70 سال عبادت است و اگر زوجین به نشانه‌های الهی که مودت و رحمت بدون چشم‌داشت است بیندیشند سر مسائل پیش‌پا افتاده و جزئی زندگی را به کام خود و دیگران تلخ نمی‌کنند.

به نظر من تربیت فرزندان و آماده کردن آنان برای زنگی برعهده خانواده است، اما تعدادی از والدین در نوع تربیت فرزندان و آمادگی آنان برای زندگی مشترک مقصراند. والدین فرزندان خود را برای رفتن به دانشگاه و داشتن ظاهری آراسته تربیت می‌کنند، اما از آموزش همسرداری و نقش‌ ایشان در ایجاد خانواده‌ای موفق غافلند. متأسفانه علاوه براینکه آموزشی در خانواده‌ها نیست، بلکه مدارس نیز این آموزش‌ها را ندارند و دانش‌آموزان بدون هیچ اطلاعی وارد دانشگاه می‌شوند. درصورتیکه آموزش‌ها باید از مقطع دبیرستان و در کارگاه‌های مختلف انجام شود.

ایکنا ـ آیا فاصله کم سنی فرزندانتان با یکدیگر برای شما محدودیت ایجاد نکرد؟

7 سال اول زندگی هم درس خواندم و هم صاحب 3 فرزند بودم و تقریباً از بچه‌داری و تربیت فرزند هیچ نمی‌دانستم. فراموش نمی‌کنم فرزند اولم چهل روزه بود که او را برای نخندیدن دکتر بردم، اما در مجموع دوران بسیار شیرینی بود. قطعاً سختی‌ها بود و بارها مرا زیر بارقه‌های هولناک گرفت، همین سختی‌ها باعث شد زهرا نجاتی که در دوران مجردی هیچ نمی‌دانست، امروز به زهرایی قوی تبدیل شده و بانوی کارآفرین باشد. از خداوند سپاسگزارم که تیرهای سختی را به سمت من پرتاب کرد تا من قوی‌تر از قبل باشم و با جان و دل این سختی‌ها را همیشه خریدارم. وجود 5 فرزند باعث رشدم شد. با وجود یک خانواده 7 نفره برای خود جامعه‌ای کوچک درست کردم که از بودن کنار آنان بسیار راضی‌ام.

ایکنا ـ آیا خود را بانویی موفق می‌دانید؟

خیر. هنوز موفقیتی در کارها مشاهده نمی‌کنم. موفقیت زمانی است که فرزندانی مورد رضایت امام زمان(عج) تربیت کنم و در آن زمان با سربلندی خود را بانویی موفق خواهم دانست. همیشه به فرزندانم می‌گویم به‌گونه‌ای زندگی کنید که وقتی مولایمان ظهور کرد من مادر وهب باشم و با افتخار و سربلندی به آقا جانمان بگویم مولا برایتان سرباز تربیت کردم. امیدوارم که در این مسیر فرزندانم با قدرت کنارم باشند. غیر از این انجام این کارهای را موفقیت نمی‌دانم.

ایکنا ـ زیباترین لحظات مادری که تجربه کردید کجا بود؟

هرکدام از فرزندان خالق لحظات شیرین و زیبایی بودند. پسرم در 23 سالگی در حرم امام رضا(ع) در دارالهدایه سر سفره عقد نشست و من با لذت به او نگاه می‌کردم. خداوند را شاکرم که دخترم در 12 سالگی کارآفرین شد و با دسترنج خود به همراه خواهرش 20 یتیم را تحت پوشش دارند. از اذان گفتن پسر کوچکم در حرم امیرالمؤمنین(ع) در پوست خود نمی‌گنجیدم. وقتی دختر 7 ساله‌ام با اشتیاق پای رحل قرآن می‌نشیند و از من طلب آموزش می‌کند حس زیبایی است که با هیچ اتفاقی قابل قیاس نیست.

ایکنا ـ مادر را معنا کنید.

مادر از نگاه من ریشه درخت است. شاید روزی ساقه درخت کرم خورده شود. برگ‌ها و میوه‌ها ریزش پیدا کنند، اما تا زمانیکه ریشه قدرت دارد درخت سرجایش محکم می‌ایستد. مادران مراقب خود باشند؛ چراکه ریشه خانواده و جامعه هستند و اگر ریشه آسیب ببیند شک نکنید جامعه از بین خواهد رفت.

ایکنا - مادر خودتان را توصیف کنید.

گاهی دستان چروکیده مادرم را در دست گرفته و با دقت به خط‌های عمیق آن نگاه کرده و با خود می‌گویم؛ زهرا در هریک از خطوط و چین و چروک‌ها درس محبت، مهرورزی، فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی موج می‌زند که باید قدردان باشی. مادرم بی‌توقع محبت می‌کند و پر از صبر، ایثار و عطوفت است.

ایکنا ـ اطرافیان شما را با چه ویژگی بارزی بیشتر می‌شناسند؟

بهتر است به این سؤال مردم پاسخ دهند، اما اکثر اطرافیان مهم‌ترین ویژگی را پرانرژی بودنم می‌دانند؛ چراکه از هیچ کاری ابایی ندارم و با صبر و حوصله انجام می‌دهم. گاه دوشادوش کارگران باغ صندوق میوه و صیفی‌جات را بار می‌زنم. گاه کارهای حسابداری و نظارت بر امور ساختمان را انجام می‌دهم. همه از انجام این کارها تعجب می‌کنند، اما همان‌طور که گفتم ما احسن‌الخالقین هستیم و می‌توانیم به مدارج عالی برسیم.

ایکنا ـ توصیه شما به زوج‌های جوان چیست؟

جوانان هیچ‌گاه از یاد خدا غافل نباشند. والدین در همراهی فرزندان خود تلاش کرده و آنان را به حال خود رها نکند. اگر خانواده رحمت و مودت داشته باشد بازتاب آن را در زندگی فرزندان خود مشاهده خواهد کرد. از حضرت حق بخواهند، قطعاً کمک خواهد کرد. به طور مثال پسرم تا 23 سالگی هیچ نداشت، در همین سن با خانواده‌ای مؤمن وصلت کردیم و از آن پس پسرم در باغ مشغول به کار شد و برای امرار زندگی از هیچ تلاشی دریغ نکرد و با عنایت خدا، همراهی خانواده عروسم و خانواده خودمان امروز جوانی موفق است. حال خوب را خانواده به فرزندان منتقل می‌کند و والدین باید مراقب حال خوب بچه‌ها باشند. بچه‌ها نیز با توکل به خدا دست از تلاش برندارند و برای ساختن خانواده‌ای موفق با تعداد فرزندان بالا تلاش کنند.

والدین برای تربیت فرزندانی موفق باید در گام اول خود خود را تربیت کنند و پس از آن به فکر تربیت فرزند باشند. والدین آینه فرزندان هستند. اگر در خانه مهربانی، صبر، ایثار، نشاط، فداکاری و ... وجود داشته باشد، می‌توان این انتظار را نیز از فرزندان داشت.

ایکنا ـ انتظار شما از مسئولان چیست؟

مسئولان آگاه به همه مشکلات هستند. مشکلات هست تا ما ساخته شویم. قطار زندگی در حال حرکت است و باز نمی‌ایستد و در مسیر سنگ‌ها به بدنه قطار برخورد می‌کند. این ما هستیم که باید خود را قوی کرده و در برابر سختی سرخم نکنیم. مسئولان برای رسیدگی به امور جوانان به ویژه زوجینی که در سن باروری هستند اتاق فکر تشکیل داده و تصمیم‌های غیرقابل انجام نگیرند. استفاده از تجربیات جوانان فرهنگی و قرآنی می‌تواند به حل مسائل کشور منتج شود. متأسفانه گاه شاهدیم پشت تصمیم‌های گرفته شده اتاق فکر وجود ندارد.

ایکنا ـ کلام آخر.

مادران سرزمینم مراقب ریشه‌ها باشید. قبول دارم خرج و مخارج بالا و مشکلات بسیار است، اما بانوان سرزمینم قوی هستند و از سنگ‌های کف خیابان برای خود درآمدزایی می‌کنند و فکر می‌کنند که برای رشد خانواده و جامعه و حفظ آن باید چه کنند. بانوان کشورم به داشته‌های خود ایمان دارند و روحیه نشاط و شادابی را به جامعه منتقل می‌کند. آنان بیهوده وقت خود را صرف امور بی‌بازده نکرده و به توان خود برای داشتن ایرانی پویا و جوان اعتماد دارند. بانوان نه تنها ریشه یک خانواده، بلکه ریشه یک اجتماع به وسعت ایران هستند.

انتهای پیام
captcha