شیخ الحصری و افتخار کسب مقام نخستین معلم قرآن در مصر + فیلم
کد خبر: 4137678
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵
عالم مصری تبیین کرد؛

شیخ الحصری و افتخار کسب مقام نخستین معلم قرآن در مصر + فیلم

شیخ علی جمعه می‌گوید: استاد محمود خلیل الحصری از قاریان فقید معاصر در این کشور را به دلیل قرائت شگفت‌انگیز، تحول و جهش کیفی در قرائت قرآن، معلم و نخستین آموزگار می‌خواندند.

به گزارش ایکنا به نقل از مبتدا، علی جمعه، عضو شورای علمای ارشد مصر در گفت‌وگو با برنامه «مصر، دولت تلاوت» که از کانال دینی و فرهنگی الناس رادیو مصر پخش می‌شود به توصيف استاد محمود خلیل الحصری، از قاریان نامدار مصری پرداخت.

وی می‌گوید: شیخ الحصری در ابتدا حافظ کل قرآن کریم بود و آن را با تمام وجود خود تلاوت می‌کرد و به قرائات ده‌گانه اشراف داشت.

این عالم مصری می‌گوید: استاد الحصری زمانی که برای آزمون پذیرش در رادیو قرآن عازم قاهره شد، در زادگاه خود، شهر طنطا مسئول حوزه علمیه و مکتب قرآنی «سیدی عبدالعال» بود و از همان زمان بر قرائت قرآن تسلط شگفتی داشت.

جمعه می‌گوید: از اساتید آن زمان که از شیخ الحصری برای ورود به رادیو قرآن آزمون گرفتند، شیخ محمود برانق و شیخ عامر بن عثمان و تیم آنها بودند که پس از پایان آزمون به وی گفتند: «پسرم به این می‌گویند تلاوت، گویی جبرئیل تلاوت کننده قرآن است.»

وی همچنین با اشاره به اینکه شیخ الحصری را معلم و نخستین آموزگار می‌خواندند، گفت: دلیل اینکه لقب معلم را به این قاری نامدار هدیه کردند تحول و جهش کیفی وی در قرائت و تلاوت قرآن کریم است.

شیخ الحصری و افتخار کسب مقام نخستین معلم قرآن

این عالم مصری همچنین خبر داد که شیخ الحصری 10 کتاب را به رشته تحریر درآورده و آن را به شورای عالی امور اسلامی مصر هدیه داده که همگی سرشار از مطالب علمی است.

شبکه رادیویی الناس مصر در قالب جدید خود با ارائه مجموعه برنامه‌ها و نقشه راه جدید راه‌اندازی شده و از طریق فرکانس 12054 به صورت عمودی چندین برنامه ویژه بانوان و کودکان و برنامه‌های مذهبی، جوانان و فرهنگی را در تمامی عرصه‌های زندگی پخش می‌کند.

محمود خلیل‌ الحصری (زادهٔ ۱۷ سپتامبر ۱۹۱۷ – درگذشتهٔ ۲۴ نوامبر ۱۹۸۰) قاری قرآن مشهور مصری بود که به دلیل اینکه پدرش حصیرباف بود حصری لقب داشت. او در هشت سالگی قرآن را به‌طور کامل حفظ کرد و در ۱۲ سالگی به حوزه علمیه طنطا رفت بعد از مدتی وارد دانشگاه الازهر قاهره شد.

معمولاً از وی در کنار اساتیدی چون عبدالباسط، منشاوی و مصطفی اسماعیل به سبب تأثیرگذاری در جهان اسلام به عنوان یکی از چهار قاری بزرگ دوران معاصر نام برده می‌شود.

وی نخستین قاری بود که قرآن را به صورت ترتیل قرائت و بر روی نوار کاست ضبط کرد.

او در انتخاباتی که در سال ۱۹۴۴ میلادی برای شناسایی بهترین قاری قرآن در رادیو مصر برگزار شد از بین ۲۰۰ نفر قاری رتبه نخست را کسب کرد. این قاری مصری در سال ۱۹۶۸ میلادی به‌عنوان رئیس اتحاد قاریان جهان اسلام انتخاب شد. شیخ الحصری  در ۲۴ نوامبر ۱۹۸۰ در مسافرتی که به کشور کویت داشت درگذشت.

در ادامه‌ ویدئویی از یکی از تلاوت‌های استاد محمود خلیل‌ الحصری را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha