تأسیس مؤسسه شوق رضوان به انگیزه تربیت قرآنی نسل جوان
کد خبر: 4138309
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲

تأسیس مؤسسه شوق رضوان به انگیزه تربیت قرآنی نسل جوان

مؤسسه شوق رضوان فعالیت خود را با اخذ مجوز از ارشاد از سال 1387 با هدف تربیت قرآنی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی کسب مهارت‌های زندگی قرآنی آغاز کرده است.

مؤسسه شوق رضوان با انگیزه تربیت قرآنی نسل جوانمؤسسه شوق رضوان تهران مجموعه‌ای پژوهشی - آموزشی است که فعاليت خود را از سال ۱۳۸۴ با مدیریت علیرضا لطفی، معلم قرآن و پژوهشگر با محوریت دوره‌های تربيت قرآنی، آموزش مهارت‌های زندگی قرآنی و آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن آغاز کرده است.

علیرضا لطفی، فارغ‌التحصيل رشته‌ مهندسی مکانيک از دانشگاه علم و صنعت ايران و دارنده مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ علوم قرآن از دانشگاه علوم و معارف قرآن تهران است. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با مدیر  مؤسسه شوق رضوان آمده است؛

ایکنا ـ  علاقه‌مندی شما به فعالیت‌های قرآنی از کجا نشئت گرفته است؟

علاقه‌مندی‌ام از دوران دبیرستان آغاز شد و قرارگیری در این مسیر را مدیون معلم دینی دوران دبیرستانم در مدرسه نمونه دولتی امام صادق(ع) هستم. البته این علاقه با قرائت و حفظ قرآن آغاز شد، اما پس از مدتی به سمت ترجمه و مفاهیم قرآن تمایل پیدا کردم، چراکه توجه به فهم قرآن و به کارگیری آموزه‌های قرآنی را مهم‌تر از سایر زمینه‌ها می‌دیدم.

مؤسسه شوق رضوان

ارتباطم اینگونه با قرآن ادامه داشت تا در دوران دانشجویی و پس از آن، کتابی با عنوان «روشی آسان برای فهم قرآن» در زمینه ترجمه و مفاهیم قرآن تألیف کردم. انتشار این کتاب با استقبال مخاطبان روبرو شد، همین امر موجب شد تا زمینه‌های انگیزشی در من تقویت شود و جرقه تألیف کتاب‌های دیگر چون طرحی برای زندگی، کارگاه گفت‌وگو، مهارت‌های پایه زندگی قرآنی و... شود.

ایکنا ـ علت تأسیس مؤسسه قرآنی چه بود؟

در ادامه فعالیتم به این نتیجه رسیدم که جای تربیت قرآنی در فعالیت‌های قرآنی خالی است، ما نیازمند تربیت‌های فرزندان و نسل نوجوان و جوان براساس آموزه‌های دینی هستیم، همین امر انگیزه‌ای برای ورود جدی‌تر بنده به این عرصه و موجب شد تا از سال 1387 با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت در زمینه تربیت قرآنی و  برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی قرآنی بپردازم.

مؤسسه شوق رضوان با انگیزه تربیت قرآنی نسل جوان

ایکنا ـ محور فعالیت مؤسسه بر روی آموزش عمومی است یا دوره‌هایی پیرامون آموزش تخصصی قرآن؟

با توجه به نیاز عموم افراد به مباحث تربیتی، طبیعتاً مخاطب مؤسسه ما عموم افراد جامعه هستند. مؤسسه شوق رضوان این افتخار را دارد که در سال‌های اخیر صدها کارگاه آموزشی با عنوان مهارت‌های زندگی قرآنی نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور برای گروه‌ها و مقاطع مختلف سنی برگزار کرده است.

ایکنا ـ فعالیت مؤسسه در شرایط کرونایی چگونه بود و هم اکنون فعالیت پیش‌بینی شده برای مؤسسه چیست؟

در دوران کرونا، جلسات حضوری تعطیل شد و ما هم به مانند سایر مراکز آموزشی تصمیم گرفتیم برای پشتیبانی علمی و معنوی مخاطبان، هفته‌ای یک جلسه به صورت پخش زنده به صورت رایگان داشته باشیم.

تقریبا 70 جلسه لایو برگزار و تمام آن تدوین شد و محتوای ارزشمندی از دوران کرونا به یادگار مانده که در پایگاه اینترنتی مؤسسه به نشانی http://quraniclife.ir/  قابل دسترس عموم است.

تألیفات مؤسسه شوق رضوان

ایکنا ـ با توجه به تجربه چندساله فعالیت مردمی شما، چه میزان انجام فعالیت‌های بخش مردمی حائز اهمیت است و باید مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرد؟

اصولاً کار تربیتی و دینی، باید خودجوش و مردمی باشد و معتقدم سازمان‌های دولتی نباید محور اصلی این فعالیت‌ها محسوب شوند. بلکه این سازمان‌ها و نهادهای دولتی صرفاً برای اطلاع‌رسانی، هماهنگی، نظارت و پشتیبانی واحدهای مردمی باید وارد عمل شوند.

ایکنا ـ عمده‌ترین فعالیت مؤسسه گویا در زمینه برپایی کارگاه‌های تربیت ذهن است، چرا به این سمت رفتید؟ این دوره‌ها صرفا در تهران برگزار می‌شود؟

ما در این سال‌ها مجموعه‌ای از کارگاه‌های مهارت محور را بر اساس تربیت قرآنی طراحی و اجرا کردیم که اولین کارگاه و نقطه شروع متربیان کارگاه تربیت ذهن است. پس از چند ماه تمرین و کسب مهارت‌های اولیه، وارد کارگاه‌های بعدی می‌شویم که به ترتیب عبارتند از کارگاه مهرورزی، سازگاری، خویشتن‌داری، گفتگو، تطهیر خیال،... . از سوی دیگر این دوره‌ها با توجه به متقاضیان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

ایکنا ـ با توجه به سابقه چندین ساله فعالیت‌ شما در بخش مردمی ـ قرآنی، درباره بارزترین دغدغه مؤسسات بگویید.

مؤسسات قرآنی دغدغه‌های مختلفی دارند. برخی گرفتار موضوعات مالی و اداری هستند، برخی در زمینه مکان و‌ پرداخت اجاره‌بهای بالا با مشکل روبرو هستند و برخی نیز در جذب مخاطب دچار چالش هستند. تمام اینها نیازمند همت مسئولان برای رفع یا حداقل تدابیری برای تسهیل این شرایط است تا مؤسسات قرآنی با قدرت به فعالیت خود ادامه دهند.

مؤسسه شوق رضوان

ایکنا ـ صحبت پایانی.

معتقدم توجه به تربیت قرآنی به عنوان هسته مرکزی تمام فعالیت‌های زندگی لازم و ضروری است.

یادآور می‌شود، این مؤسسه در شهرک ولی‌عصر(عج)، خیابان حیدری شمالی، کوچه صاحب‌الزمان(عج)، پلاک ۹، زنگ ۱ قرار دارد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌تواند از طریق ایتا و روبیکا با شماره ۰۹۳۰۳۹۷۶۵۵۸ در ارتباط باشند یا با شماره ۰۲۱۶۶۳۱۲۸۲۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha