تلاش‌های 3 بانوی طلبه برای ترویج حفظ قرآن در گناوه + صوت
کد خبر: 4139659
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰

تلاش‌های 3 بانوی طلبه برای ترویج حفظ قرآن در گناوه + صوت

خانه قرآن و عترت ریحانةالنبی(س) شهرستان گناوه استان بوشهر با حدود 9 سال فعالیت، محل تربیت حدود 400 حافظ قرآن در میان دانش‌آموزان دختر شهرستان گناوه بوده است.

عاطفه باوی، مدیر خانه قرآن و عترت ریحانةالنبی(ص) شهرستان گناوهعاطفه باوی، مدیر خانه قرآن و عترت ریحانةالنبی(س) شهرستان گناوه، با انگیزه ترویج قرآن به ویژه در میان دختران نوجوان و جوان، از حدود 9 سال قبل، به برگزاری کلاس حفظ قرآن اقدام کرده است و شاید تصور نمی‌کرد، روزی به دلیل حجم فعالیت و میزان مخاطبانش، کلاس قرآن خود را به خانه قرآن ارتقا دهد. او همچنان به فعالیت‌های جهادی و خستگی‌ناپذیر در روستاهای شهرستان گناوه می‌پردازد.

این حافظ کل قرآن کریم، دارای مدرک سطح دو حوزه علمیه، مدرک کارشناسی در رشته حقوق و همچنین کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با مدیر خانه قرآن ریحانةالنبی(س) شهرستان گناوه استان بوشهر را می‌خوانید؛


بیشتر بخوانید؛


ایکنا ـ از انگیزه خود برای تأسیس مؤسسه بگویید.

راه‌اندازی مؤسسه از کلاس حفظ تخصصی قرآن در سطح شهرستان شروع شد. با همکاری دو نفر از بانوان طلبه با استفاده از ظرفیت فضای حوزه علمیه، این کار را آغاز کردم. در برنامه‌های صبحگاه مدارس شهر به منظور ایجاد فضای تشویقی برای دختران نوجوان حضور می‌یافتیم تا سهم خود را در جامه عمل پوشاندن به فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، انجام دهیم.

با اجرای همین برنامه‌های تشویقی، مسابقات قرآن، حفظ آیات کوتاه و قصارالسور و ... به تدریج، تعداد نوجوانان حافظ قرآن زیاد شد و موجب شد تا دختران نوجوان به سمت حفظ قرآن جذب شوند. حتی در برنامه‌های بانوان، محافل قرآنی بانوان و جلسات خانگی قرآن از حضور این دختران حافظ قرآن بهره‌مند می‌شدیم و این موجب شناخته شدن بیش از پیش فعالیت‌های مجموعه شد و افراد بیشتری جذب جلسه شدند.

ایکنا ـ از بازخوردهایی که طی این سال‌ها دریافت کردید، بگویید.

پیامک‌های بسیاری از سوی طیف‌های مختلف دریافت می‌کردیم که آیا این دختران حافظ قرآن در شهر، از قرآن‌آموزان مجموعه شما هستند؟ روش حفظشان چگونه بود؟ آیا می‌توان همزمان با تحصیل مدرسه، قرآن را حفظ کرد و ... همه اینها را با دوستانم با سعه صدر پاسخگو بودیم و شاید اگر این بازخوردها را دریافت نمی‌کردیم، تشویق به ارتقای سطح جلسه قرآن به مؤسسه قرآنی نمی‌شدیم.

ایکنا ـ چه سالی موفق به اخذ مجوز مؤسسه شدید؟

سال 1397، مجوز مؤسسه را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کردیم، البته فعالیت مؤسسه از سال 1393 آغاز شده است. اینک 400 حافظ قرآن در سطح شهرستان داریم که اکثر آنها دختران نوجوان هستند. دوره‌های آموزش قرآن ویژه نونهالان و بزرگسالان نیز داریم.

ایکنا ـ فعالیت مؤسسه در ایام کرونا چگونه بود؟

در ایام کرونا از طریق اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها، متقاضیان و قرآن‌آموزان از سراسر کشور افزایش پیدا کرد. محوریت اصلی فعالیت مؤسسه حفظ قرآن است، اما در صورت نیازمندی دوره‌های ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی، آموزش روخوانی و روان‌خوانی، فنون تجوید و صوت و لحن و ... نیز برگزار می‌شود.

در روزهای اوج کرونا بسیاری، از همین بستر مجازی، تشویق شوند با پیگیری صفحه مجازی مؤسسه عضو مرکز شوند.

 ایکنا ـ درباره شیوه حفظ خودتان بگویید.

بخشی از حفظم را در جلسه قرآن خانم صادق‌‌زاده (که در منزلش برگزار می‌‌شد) انجام دادم. بعدها به دوره‌ای آموزشی در قم دعوت شدم و اساس و روش حفظ، مرور و تثبیت را فراگرفتم و تحت نظر استاد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس مهندسی، مدرس حفظ، درباره نحوه مدیریت محفوظات، حفظ درست و دقیق، هزینه کردن در راستای داشتن گنجی چون حفظ قرآن، مطالبی را آموختم و سعی کردم با حفظ این نکات ارزشمند، آنها را به سایر علاقه‌مندان در سطح شهرستان منتقل کنم.

عاطفه باوی، مدیر خانه قرآن و عترت ریحانةالنبی(ص) شهرستان گناوه

ایکنا ـ درباره نقش همسرتان در همراهی این عرصه بگویید.

همسرم ذاکر اهل‌بیت(ع) است و اگر پشتوانه ایشان نبود، قطعاً نمی‌توانستم در مسیر قرآن خدمت کنم. خداوند دختری به ما عنایت کرده و اسمش را فاطمه گذاشتیم که ان‌شاءالله به مانند صاحب اسمش، عمل کند و در پناه ایشان باشد.

ایکنا ـ وضعیت مؤسسات از لحاظ کمی و کیفی در شهرستان گناوه چگونه است؟ آیا تعاملاتی بین مؤسسات است؟

تعداد مؤسسات شهرستان از لحاظ کمی و کیفی خوب است و مجموعه ما نیز که بیشتر فعالیتش پیرامون نوجوانان است، تعاملات خوبی با سایر مؤسسات گناوه دارد و از تجربیات و ظرفیت سایر مؤسسات نیز استفاده می‌کنیم.

کد

ایکنا ـ در پایان درباره مهمترین دغدغه‌ای که طی این سال‌ها فعالیت در بخش مردمی داشتید، بگویید.

همه با نگاه مثبت به دور از ظاهربینی نسبت به هم تعامل داشته باشند. این مدت دختران و خانواده‌هایی با مجموعه ما همراه شدند و نسبت به حفظ قرآن فرزندانشان علاقه‌مندی نشان می‌دادند که شاید ظاهر آنها، همسویی کامل با آموزه‌های قرآنی نداشته باشد، اما د‌ل‌های آماده‌ای دارند. قطعاً همراهی با این افراد با روی گشاده و زبان خوش موجب جذب است.

خانواده‌ها تشنه کلام وحی هستند و در پایان از مسئولان به عنوان خادمان قرآن می‌خواهم شرایط را برای ورود همگان به این مسیر مهیا کنند.

عاطفه باوی از جمله مدیران تجلیل‌شده در همایش مدیران مؤسسات قرآنی با عنوان «تجلیل از 12 پرچمدار خدمت به قرآن کریم» در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بوده است.

همچنین برگزاری دوره‌های تخصصی حفظ قرآن کریم، حفظ ترتیبی، حفظ ساده و تدبری جزء ۳۰ قرآن کریم، حفظ موضوعی و همچنین دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، تجوید و دوره‌های ترجمه و مفاهیم قرآن، فن بیان و سخنوری ویژه نوجوانان، خطابه و دکلمه‌خوانی ویژه دختران مقطع دبستانی و متوسطه اول و دوم از جمله دوره‌های آموزشی این مرکز قرآنی است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از خانه قرآن و عترت ریحانةالنبی(س) شهرستان گناوه می‌توانند از طریق ایتا با شماره 09175294723 در ارتباط باشند.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha