تربیت قرآنی فرزندان با عمل همراه باشد
کد خبر: 4139728
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶
معرفی چهره‌های قرآنی/ 2

تربیت قرآنی فرزندان با عمل همراه باشد

حافظ و قاری روشندل بین‌المللی قرآن با بیان اینکه حفظ و قرائت قرآن مقدمه عمل به این کتاب آسمانی است، گفت: تربیت قرآنی فرزندان باید با عمل همراه باشد و تنها با گفتار میسر نیست؛ به‌طور نمونه قرآن خواندن مادر در خانه بسیار تأثیرگذار است. والدین باید به‌صورت مداوم در طول روز در حد یک یا چند آیه تا جایی که فرزندانشان خسته نشوند با هم قرآن بخوانند.

احمد دباغ، حافظ و قاری روشندل بین‌المللی قرآن کریماحمد دباغ، حافظ و قاری روشندل بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه از کودکی به قرآن علاقه‌مند بودم و در سن ۱۰ سالگی به کمک خانواده به‌ویژه مادرم حفظ قرآن را شروع کردم و در مدت سه سال حافظ کل قرآن شدم و فعالیت‌های قرآنی من تا امروز ادامه دارد، اظهار کرد: فارغ‌التحصیل رشته علوم قرآنی در مقطع کارشناسی هستم؛ حفظ قرآن در این راه به من کمک کرد و در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ و... نیز تدریس داشته‌ام.

وی در خصوص تأثیر برکت قرآن در زندگی شخصی‌اش گفت: قرآن قطعا در هر مرحله از زندگی هر کس که به آن اهمیت می‌دهد، تأثیرگذار است. حفظ و قرائت قرآن مقدمه عمل به قرآن است؛ وقتی بفهمیم قرآن چه می‌گوید علاقه ما به قرآن بیشتر می‌شود، از آنجا که قرآن بهترین و کامل‌ترین راهنمای انسان است، در همه بخش‌های زندگی به ما کمک می‌کند؛ در نتیجه می‌توان از آثار و برکات آن بهره‌مند شد. آثار قرآن در سایر افراد خانواده من نیز نمایان شده، از پسرانم حافظ کل و دیگری قاری و دخترم هم حافظ چند جزء قرآن است.

دباغ با تأکید بر اینکه تربیت قرآنی فرزندان باید با عمل همراه باشد، بیان کرد: خانواده‌ها جوانان خود را با تشویق به سمت و سوی قرآن سوق دهند و این کار تنها با گفتار میسر نیست، باید عملی باشد، آنها می‌توانند با حضور در جلسات و کلاس‌ها، دوره‌ها و... به عینی به فرزندان خود بیاموزند، آموزش مستلزم یادگیری است اول باید خودمان تعلیم ببینیم بعد با عمل و گفتار بیاموزیم.


بیشتر بخوانید:


حافظ بین‌المللی قرآن اظهار کرد: حفظ قرآن سن خاصی ندارد و افراد از هر سنی می‌توانند حفظ قرآن را شروع کنند، اما بهتر است از سنین پایین برای بچه‌هایمان در خانه قرآن پخش کنیم. ما وقتی در خانه قرآن پخش می‌کردیم با اینکه بچه‌ها در حال بازی بودند، اما می‌دیدیم که حواسشان به آیات قرآن است.

وی با بیان اینکه قرآن خواندن مادر در خانه بسیار تأثیرگذار است، گفت: سعی کنیم قبل از خواب برای بچه‌ها قرآن بخوانیم، اما نباید به آنها فشار بیاوریم، به‌صورت مختصر و مداوم در طول روز هر چقدر که از طرف آنها قابل پذیرش بود حتی در حد یک یا چند آیه تا جایی که خسته نشوند. نباید با تحمیل باعث دلزدگی فرزندان در آموزش قرآن شد.

دباغ بیان کرد: جایگاه قرآن در جامعه امروز به برکت برنامه‌های متعدد و توصیه‌های مقام معظم رهبری نسبت به سال‌های پیش خیلی بهتر شده و افزایش تعداد قاریان و حافظان گویای این مهم است، اما تا رسیدن به هدف و فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند باید ۱۰ میلیون حافظ کل داشته باشیم راه مانده که باید به این هدف برسیم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف جامعه خصوصا مدارس، مساجد و خانواده‌ها سهم مهمی دارند، گفت: ایران از لحاظ حضور در عرصه‌های قرآنی قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست.

این قاری قرآن با تأکید بر اینکه مهمترین مسئله برای حفاظ یا قاریان این است که راهشان را ادامه بدهند و فعالیت آنها ادامه‌دار باشد، تصریح کرد: اگر کسی به چیزی علاقه‌مند باشد مشکلات جسمانی نمی‌تواند مانعی برای او ایجاد کند بلکه می‌تواند کمک حال هم باشد؛ خصوصا در راه قرآن که خود قرآن همیشه یاری‌گر است.

انتهای پیام
captcha