کمیته امداد دو میلیون وام قرض‌الحسنه به ارزش ۱۶ همت پرداخت کرده است
کد خبر: 4140192
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
بختیاری در همایش قرض نیکو:

کمیته امداد دو میلیون وام قرض‌الحسنه به ارزش ۱۶ همت پرداخت کرده است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در سومین همایش قرض نیکو گفت: کمیته امداد تا پایان سال ۱۴۰۱ در مجموع دو میلیون وام قرض‌الحسنه به ارزش ۱۶ همت پرداخت کرده است.

رئیس کمیته امداد

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در سومین همایش قرض نیکو که صبح امروز، ۲۱ اردیبهشت در محل کمیته امداد برگزار شد، گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیاری در کشور وجود دارند که در زمینه اعطای وام‌های قرض‌الحسنه فعالیت می‌کنند و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت یکی از این صندوق‌هاست و در این صندوق به معنای واقعی کلمه برکت قرض حسنه را درک کرده‌ایم.

وی افزود: قرض‌الحسنه باید در برابر معاملات ربوی قرار گیرد و این را مدنظر داشته باشیم که در آیات به صراحت از معاملات ربوی به عنوان جنگ با خدا یاد شده است.

تأثیر نماز و قرآن‌خوانی بر رواج قرض‌الحسنه

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به تأثیر خواندن قرآن و به پا داشتن نماز در گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه گفت: کسی که قرآن می‌خواند و نماز به پا می‌دارد نه اینکه صرفاً نماز بخواند یا اقامه کند، هرگز از فرهنگ قرض‌الحسنه فاصله نخواهد گرفت. یکی از ابعاد نماز به پا داشتن مربوط به قرض‌الحسنه است.

بختیاری بیان کرد: برای گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور نیازمند بسیج همگانی هستیم و واقعاً حیف است به آیات الهی در زمینه گسترش این فرهنگ بی‌توجهی شود. در گذشته در خانه‌ها صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای وجود داشت و حتی بعضی از مساجد گام‌هایی را در این زمینه برمی‌داشتند و واقعاً چقدر گره از مشکلات مردم گشودند و چقدر ارزش معنوی داشت.

وی در ادامه سخنان خود گزارشی از عملکرد صندوق امداد ولایت در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ارائه کرد و در این رابطه افزود: در سال ۱۳۹۵ و پس از تغییر اساسنامه کمیته امداد امام خمینی(ره) که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده، اجازه تأسیس صندوق قرض‌الحسنه به این نهاد داده شده است. پس از پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفت و پس از اخذ مجوز‌های لازم، اساسنامه ارزشمند صندوق امداد ولایت با رویکرد آیات قرآن به تصویب رسید.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های صندوق امداد ولایت این است که به نیروی انسانی خود اصلاً وام قرض‌الحسنه پرداخت نمی‌کند و تا به امروز یک ریال وام به نیروی انسانی خود نداده و در آینده هم نخواهد داد و این مصوب شده است. هدف ما از این اقدام جلب اعتماد مردم است تا نسبت به سپرده‌گذاری در این صندوق رضایت داشته باشند.

بختیاری گفت: از بدو تأسیس صندوق تا پایان سال ۱۴۰۱ در مجموع دو میلیون وام قرض‌الحسنه به ارزش ۱۶ همت پرداخت شده است. در زمینه مسکن ۱۶۱ هزار نفر به ارزش ۱۹۰۰ میلیارد تومان از این وام‌ها استفاده کرده‌اند. کمیته امداد امام خمینی(ره) وظیفه نوکری جامعه هدف خود را دارد که قاعدتاً دهک‌های یک، دو و سه هستند و در اینجا وقتی گفته می‌شود ۱۶۱ هزار نفر از تسهیلات مسکن صندوق استفاده کرده‌اند، واقعاً این‌ها نیازمند بوده‌اند.

اشتغال‌زایی؛ محور فعالیت کمیته امداد

وی با بیان اینکه اشتغال‌زایی یکی از محور‌های اصلی فعالیت کمیته امداد امام خمینی(ره) هست، گفت: براساس فرمان کتبی مقام معظم رهبری، توانمندسازی جامعه هدف باید در رأس فعالیت‌های این نهاد قرار داشته باشد و به همین منظور ۱۹۵ هزار نفر از وام‌های اشتغال کمیته امداد به ارزش ۳۷۰۰ میلیارد تومان استفاده کرده‌اند. همچنین در فعالیت‌های فرهنگی که بخشی از این‌ها به شهریه دانشجویان مربوط است ۲۶ هزار نفر موفق شدند از تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش ۲۱۰ میلیارد تومان استفاده کنند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: کمک‌های حمایتی بالاترین ارزش را به خود اختصاص داده و در این زمینه یک میلیون و ۶۱۸ هزار نفر وام قرض‌الحسنه تحت عنوان وام حمایتی به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند. اکثر این وام‌ها به ارزش ۱۰ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان است.

بختیاری گفت: جالب است بدانید معوقات ما به یک و نیم درصد هم نرسیده و اکثر وام‌گیرندگان به موقع اقساط خود را پرداخت کرده‌اند. من یقین دارم اگر وارد این یک و نیم درصد هم شویم آن کسی که وام دریافت کرده فوت کرده و کسی را نداشته اقساطش را پرداخت کند و به همین منظور ما هر یک سال یا دو سال یکبار جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و در حضور هیئت امنای صندوق امداد ولایت یا در هیئت امنای خود کمیته امداد اجازه می‌گیریم از این اقساط معوق عبور کنیم؛ لذا باید این را مدنظر داشت این صندوق به دو میلیون نفر تسهیلاتی به ارزش ۱۶ همت پرداخت کرده و با این وجود معوقاتش به یک و نیم درصد نمی‌رسد و امسال این عدد به یک درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که بخش قرض‌الحسنه برکت دارد، تأکید کرد: وعده و عنایت الهی بر این است که قرض‌الحسنه رواج یابد نه اینکه بلاعوض باشد، چون بلاعوض فرد را تنبل خواهد کرد البته در بعضی مواقع بلاعوض ضروری است، ولی تأکید الهی بر قرض‌الحسنه است، اما حقیقتاً باید اعتراف کرد در حوزه ترویج قرض‌الحسنه کم‌کاری کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha