فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانش‌محور است
کد خبر: 4140312
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸

فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانش‌محور است

مدیر اداره مربیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر آموختنی و دانش‌محور نه سلیقگی است که براساس یک آگاهی و دانش باید انجام شود.

حجت‌الاسلام سید جعفر حسینی، مدیر اداره مربیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشوربه گزارش ایکنا، به نقل از دفتر نماینده ولی فقيه در خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام سید جعفر حسینی، مدیر اداره مربیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، امروز ۲۱ اردیبهشت ماه در همایش آمرین به معروف و ناهیان از منکر خراسان جنوبی افزود: انجام امر به معروف و نهی از منکر کار ساده‌ای نیست بلکه کار تخصصی و پیچیده‌ای است که نیاز به آموزش دارد.

وی گفت: صلاح و رستگاری جامعه در این است که افراد جامعه بی‌تفاوت نباشند بلکه اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند.

مدیر اداره مربیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و روایات اسلامی باید ببینیم چرا این فریضه حتی در بین مومنان هم مهجور مانده لذا لازم است علت این مهجوریت و موانع سر راه آن بررسی و برای رفع موانع، برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: به فرموده علامه شهید مطهری، عنصر محوری فریضه امر به معروف و نهی از منکر عقلانیت و درست عمل کردن نه درشت عمل کردن است و عقلانیت موجب می‌شود ما با این پدیده درست مواجه شویم.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: امروز یکی از مسائل مهمی که با آن مواجه هستیم این است که اگر امر به معروف و نهی از منکر کنیم آیا باعت تفرقه و دوقطبی‌سازی در جامعه می‌شود پس در چنین شرایطی باید این فریضه الهی را تعطیل یا تبدیل کنیم، یا باید روشی را به کار بگیریم که موجب دوقطبی‌سازی حداکثری در جامعه نشود.

وی اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم اگر وحدت براساس منکرات در جامعه شکل گرفت باید این وحدت شکسته شود و وحدت حول معروفات و حبل الله شکل بگیرد.

مدیر اداره مربیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر فرمودند در ایران سلیقه‌های مختلفی وجود دارد و مردم با مهربانی کنار هم زندگی کنند که این سخن رهبری با امر به معروف و نهی از منکر قابل جمع است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخن دیگری فرمودند امروز در جامعه ما برخی‌ افراد کشف حجاب کردند که اگر پشت پرده دشمن را بدانند خیلی از آنان از این کار دست بر می‌دارند یعنی اینجا باید جهاد تبیین اتفاق بیفتد و مردم از توطئه دشمن آگاهی پیدا کنند زیرا دشمن فضا را آلوده کرده به طوری که برخی افراد در تشخیص درست از نادرست و حق از باطل دچار مشکل شده‌اند.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: اگر موضوع جهاد تببین و فرهنگ مطرح می‌شود باید بدانیم جریاناتی در جامعه هستند که می‌خواهند سازماندهی شده فضای سالم اجتماعی را بر هم بزنند که با اینها وحدت معنا ندارد بلکه با سخت‌ترین قوانین باید با آنها برخورد شود.

وی بیان کرد: این افراد نسبت به مساله تبیین تاثیرناپذیرند لذا باید وحدت حول معروفات و فاصله‌گذاری با افراد سازماندهی شده، اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، نیز با اشاره به جنبه حقوقی امر به معروف و نهی از منکر گفت: در چنین جامعه‌ای این گونه نیست که فرد هر کاری بخواهد انجام دهد زیرا ما ۲ حریم خصوصی و عمومی داریم.

وی گفت: رفتار فرد در حریم خصوصی مربوط به خودش است اما رفتار و عمل ما در حریم عمومی جامعه بر دیگران تاثیر می‌گذارد و حریم عمومی از قشرهای مختلف مردم باید برای همگان امن باشد؛ وقتی افرادی عمل زشتی را انجام می‌دهند در واقع کار زشت را آموزش و ترویج داده که موجب تغییر سرنوشت دیگران می‌شوند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی ادامه داد: اگر انسان متوجه حق دیگران است باید به رفتارش در حریم عمومی جامعه دقت کند زیرا یک مساله حقوقی است.

وی با اشاره به زاویه بهداشت و درمان امر به معروف و نهی از منکر گفت: بی‌حیایی، بداخلاقی و اهانت‌ها هم نوعی بیماری است و بیماری فقط مربوط به جسم و میکروب نیست، برای اینکه جامعه سالم بماند باید در حریم عمومی از همه آنچه بیماری‌های فکری و روانی را توسعه می‌دهد، پیشگیری شود.

عبادی افزود: امیدواریم حوزه و دانشگاه در قالب پژوهش زوایای امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کنند و به صورت علمی، مختصر و مفید در اختیار جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان قرار دهند.

وی گفت: این توطئه‌های عظیم و زوایای مختلفی که دشمن دارد و به قول خودشان همه گزینه‌ها را روی میز دارند، شکست خورده است و در جریان اغتشاشات اخیر که جنگ ترکیبی و بسیار خطرناکی بود آنچه این توطئه‌ها را خنثی کرد همین آگاهی مردم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: آگاهی مردم و ناکامی دشمن خبر خوشی است و تا می‌توانید به جامعه آگاهی دهید و منحصر به طیف خاصی نیست بلکه خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است زیرا بلایی که سر ما می‌آید از روی نادانی است و استعمار برنامه داشته که جوامع را نادان پرورش دهد.

همایش بزرگ آمرین به معروف و ناهیان از منکر امروز با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد.

انتهای پیام
captcha