حضور 120 هزار نفر در دو دوره اخیر جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + صوت
کد خبر: 4141097
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
عباس شیراوژن بیان کرد:

حضور 120 هزار نفر در دو دوره اخیر جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + صوت

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در مراسم اختتامیه بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در بخش بانوان بیان کرد: طی یک سال و نیم اخیر دو دوره از این جشنواره با حضور 12 هزار نفر از کارکنان، استادان و دانشجویان علوم پزشکی کشور برگزار شده است.

حضور 120 هزار نفر در دو دوره اخیر جشنواره قرآنی وزارت بهداشت + صوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، اساتید و کارکنان وزارت بهداشت در گروه بانوان شامگاه یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه در مجموعه خزرآباد ساری برگزار شد.

حضور 70 هزار نفررشته در جشنواره بیست و هفتم

در ابتدای این مراسم محمدجواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در سخنان کوتاهی به بیان آماری از بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت پرداخت و گفت: ثبت نام این دوره از آبان ماه سال قبل شروع شد و در ادامه پس از برگزاری مراحل مقدماتی جمع برگزیده حاضر به عنوان راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات در بخش بانوان معرفی شدند.

وی افزود: بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در شش بخش و 53 رشته بیش از 70 هزار نفررشته از خانواده نظام سلامت در سه بخش کارکنان، اساتید و دانشجویان حضور داشته‌اند. از این بین 45 هزار نفر در بخش معارفی و حدود 12 هزار نفر نیز در بخش آوایی بوده است. 

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان کرد: روز 19 اردیبهشت‌ماه مراسم اختتامیه پنج بخش از بخش‌های مختلف این جشنواره با حضور 350 برگزیده در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. امسال بعد از فروکش دوران اوج ویروس کرونا برای اولین بار پس از چهار سال، بخش آوایی به صورت حضوری برگزار شد. 

باقری‌بیلندی تصریح کرد: در مرحله نهایی بخش آوایی و در گروه بانوان در سه حوزه اساتید، کارکنان و اساتید 270 نفر از بانوان طی دو روز در 15 رشته اعم از حفظ و قرائت و دعا و مناجات به رقابت با یکدیگر پرداختند.

وی با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه پایان فرایند اجرایی جشنواره است، بیان کرد: اینجا محل تلاقی قرآن دوستانی است که همدیگر را دیدند، این جمع می‌تواند به یک شبکه فعال و کنشگر قرآنی تبدیل شود. 

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در پایان اظهار کرد: امروز در خانواده نظام سلامت مفاخر زیادی در حوزه قرآن در عرصه ملی و بین المللی حضور دارند که می‌توانند الگویی برای حاضران در این جشنواره باشند. 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده مقام معظم رهبری در استان مازندران و امام جمعه ساری نیز در سخنان کوتاهی به ایام سالروز شهادت امام صادق(ع)، اشاره کرد و گفت: عنوان قرآن و عترت بسیار عنوان مهم و زیبایی است، همان چیزی است که پیامبر اکرم(ص) ما را به آن ارجاع داده است. 

وی در ادامه به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: در جلد دوم اصول کافی صفحه 609 به نقل از امام صادق(ع) آمده است: «الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ يَنْبَغِي لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ يَنْظُرَ فِی عَهْدِهِ وَ أَنْ يَقْرَأَ مِنْهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسِينَ آيَة» قرآن عهد خداست و سزاوار است، مسلمان هم به این عهد خدا نگاه و هم روزی 50 آیه قرائت کنند. این ارجاع امام صادق(ع) به قرآن بود قرآن نیز در آیه 119 سوره مبارکه توبه ما را به امامان ارجاع داده است که با صادقان باشد. در تفسیر این آیه آمده است که منظور از صادقان اهل بیت(ع) هستند. 

تزریق رشد علمی کشور به حوزه فرهنگ

نماینده مقام معظم رهبری در استان مازندران بیان کرد: اگر ما بخواهیم با صادقان باشیم یعنی خود ما نیز باید صادق باشیم. اگر ما در زندگی صادق نباشیم، عملاً با صادقان نیستیم، پس باید زندگی ما، گفتار ما، رفتار ما، کار ما، کارکرد ما همه و همه در مسیر صداقت باشد. روز قیامت صداقت است که به کار ما می‌آید و می‌فرماید «قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ».

محمدی‌لائینی اظهار کرد: در ایامی که فتنه‌های فرهنگی ما را تهدید می‌کند و حجاب و عفاف و ارزش‌های دینی و انقلابی در حال تهدید است بر همه ماست که از آن حمایت و دفاع کنیم. پیامبر(ص) فرمود هر وقت در خطر فتنه‌ها قرار گرفتید به قرآن مراجعه کنید و به قرآن رو بیاورید. امیدواریم جامعه علوم پزشکی ما و همه دانشگاهیان عزیز ما بتوانند در این دوره و زمانه همانگونه که تاکنون سربلند بوده‌اند، پای ارزش‌های دینی و انقلابی بایستند. 

وی در پایان به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه علم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: همان پیشرفتی که در زمینه علم داشته‌ایم باید در زمینه‌های فرهنگی نیز تکرار کنیم. 

در ادامه این مراسم عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت به بیان نکاتی پرداخت. وی با اشاره به ایام شهادت امام صادق(ع) به حدیثی از این امام در مورد جایگاه تلاوت قرآن پرداخت و گفت: «عَلَيْكُمْ بِتِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ، فَإِنَّ دَرَجَاتِ اَلْجَنَّةِ عَلَى عَدَدِ آيَاتِ اَلْقُرْآنِ» بر شما باد تلاوت قرآن داشته باشید، به خاطر اینکه درجات بهشت به عدد آیات قرآن است. در ادامه این حدیث شریف آمده است «فَإِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُقَالُ لِقَارِئِ اَلْقُرْآنِ، اِقْرَأْ وَ اِرْقَ» اگر روز قیامت برپا شود به قاری قرآن گفته می‌شود، بخوان و بالا برو؛ درجات بهشت بر اساس آیات قرآن است. «فَكُلَّمَا قَرَأَ آيَةً يَرْقَى دَرَجَة» هر بار که یک آیه از قرآن تلاوت می‌کند درجه‌ای ارتقا پیدا می‌کند. البته شاید قرائت این آیات صرفاً قرائت الفاظ نباشد و یک نوع تحقق آیات در درون انسان باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنیم این است که قرآن را یک حقیقت زنده بدانیم، در مورد قرآن گفته شده است که ریسمانی الهی است که آویخته شده تا به آن چنگ بزنیم و بالا برویم، نیامده است تا در طاقچه نگهداری کنیم. هیچ منبعی برای رسیدن به آرامش حقیقی بهتراز قرآن نیست، برخی برای رسیدن به این آرامش سراغ ورزش‌های خاص یا روش‌های مختلف می‌روند، اما آن آرامشی حقیقی و مستمر و پایدار است که بر اثر ذکر الهی و آیات قرآن به دست آمده باشد.

شیراژون با اشاره به اینکه باید با سوال و برای رسیدن به پاسخ پرسش‌های مهم حیات فردی و اجتماعی به قرآن مراجعه کرد، گفت: من و شما که در حیطه دانشگاه علوم پزشکی و مهارت‌های این رشته‌ها می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم، نیاز بیشتری به این پژوهش‌ها داریم. پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در حوزه دین، قرآن و سلامت می‌تواند به ما کمک کند. لذا اگر با سؤالات منبعث از این رشته‌ها به سراغ قرآن برویم، بهره‌های جدیدی خواهیم برد.

وی در مراسم اختتامیه بخش آوایی جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان کرد: در همین بخش آوایی سعی شده است تا بخش قرآن و عترت با هم همراه باشد، لذا توجه به احادیث، توجه به بخش مداحی و مدیحه‌سرایی در کنار تلاوت قرآن و معارف قرآن به خوبی صورت گرفته است. در بخش معارفی که اختتامیه آن هفته گذشته در تهران برگزار شد، شاهد شور و نشاط بالایی بودیم. باید تلاش کنیم انس و آشنایی با متون ناب و اصیل مانند تحف العقول، نهج‌البلاغه، اصول کافی و صحیفه سجادیه بیشتر شود. 

راه‌اندازی معاونت فرهنگی در مراکز درمانی

شیراوژن  خطاب به بانوان حاضر در این مراسم اظهار کرد: از دانشجویان، اساتید و کارکنان در بخش بانوان درخواست داریم به خوابگاه‌های دانشجویی دخترانه توجه داشته باشند و از فعالیت‌هایی که برنامه‌ریزی می‌شود استفاده کنند تا فعالیت‌های قرآنی بیشتر و بهتری داشته باشیم. 

وی در ادامه به راه‌اندازی شوراهای فرهنگی و معاون‌های فرهنگی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اشاره و اظهار کرد: اگر در مراکز بهداشتی و درمانی حضور دارید، می‌توانید با اقدامات ابتکاری و نوآورانه فعالیت‌ها را به این بخش‌ها نیز سرایت دهید، چرا که آنجا نیاز بیشتری به این معارف ناب الهی دارند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه بخش آوایی جشنواره قرآن و عترت به بیان آماری از میزان اهتمام دانشجویان به فعالیت‌های دینی پرداخت و گفت: در آخرین پژوهشی که انجام شد به وجود همه تبلیغات منفی حدود 83 درصد دانشجویان اعلام کرده‌اند، همیشه یا بیشتر اوقات به خداوند متعال توکل دارند. حدود 70 درصد نیز اعلام کرده‌اند، قرآن کریم را راهنمای زندگی خود می‌دانند. 

وی افزود: در این پژوهش حدود 58 درصد از دانشجویان اعلام کرده‌اند، نمازهای واجب خود را اکثر اوقات یا همیشه به جا می‌آورند. 47 درصد معتقدند اعتقادات مذهبی باعث شده در برابر مشکلات صبوری داشته باشند و 51 درصد نیز دعا و عبادت را موجب شادی و نشاط معرفی کرده‌اند. 

شیراوژن با اشاره به اینکه در یک سال و نیم اخیر دو دوره از جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت برگزار شده است، افزود: در همین دو جشنواره قرآنی نزدیک به 120 هزار نفر از دانشگاهیان در دانشگاه علوم پزشکی در بخش‌های مختلف شرکت کرده‌اند و فقط امسال حدود 45 هزار نفر در بخش معارفی حضور داشته‌اند که بسیار جالب توجه است. امسال این رقم در تمام بخش‌ها به 53 هزار نفر رسیده است که با احتساب نفررشته این رقم به 70 هزارنفر هم می‌رسد. 

وی بیان کرد: پنج هزار و 600 نفر فقط به وسیله فعالیت‌هایی که مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها انجام داده است به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند و سه هزار نفر از کارکنان، اساتید و دانشجویان نیز در اعتکاف حضور داشته‌اند. همچنین حضور در اردوهای راهیان نور نیز با افزایش سه برابری همراه بوده و به 10 هزار نفر رسیده است. 

شیراوژن در پایان بیان کرد: همه این عددها و رقم‌ها و استقبالی که از جشنواره شده است، نشان‌دهنده اهتمام دانشجویان و اساتید و کارکنان به قرآن بوده و برای ما مسئولیت آفرین و خوشحال‌کننده است. باید به این نکته نیز توجه داشت که نباید فریب القائات شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی را بخوریم، دانشگاهیان ما با معارف دینی و قرآنی مانوس هستند و ان‌شاالله این ثمرات و برکات بیشتر از پیش خواهد شد. 

بر اساس گزارش ایکنا در پایان این مراسم از نفرات برتر رشته‌های مختلف این جشنواره در سه بخش اساتید، کارکنان و دانشجویان تجلیل شد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha