مهارت‌های زندگی را با قصه‌گویی به کودکان بیاموزیم
کد خبر: 4148147
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

مهارت‌های زندگی را با قصه‌گویی به کودکان بیاموزیم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان، اولین هدف قصه‌گویی را آموزش و مهارت‌آموزی به کودکان ذکر کرد و گفت: مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری، تفکر، کنترل هیجانات و استرس، همدلی و مهارت‌های ارتباطی را با زبان قصه به کودکان آموزش داد.

عبدالله رشیدی‌پور، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان، عبدالله رشیدی‌پور، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان در مراسم نمادین نواختن زنگ قصه‌گویی که به مناسبت ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی دیروز، 25 خردادماه در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: با قصه‌گویی هدفمند گذشته از سرگرم کردن کودکان به آن‌ها مهارت‌های زندگی را نیز آموزش می‌دهیم.

وی با اشاره به اهمیت زبان قصه‌گویی برای آموزش کودکان افزود: مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری، تفکر، کنترل هیجانات و استرس، همدلی و مهارت‌های ارتباطی را با استفاده از قصه‌گویی در کودکان آموخته و تقویت کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان بیان کرد: در خانه والدینی که کتاب‌های متفاوت ندارند، می‌توانند از راه‌های دیگری برای قصه‌گویی استفاده کنند؛ مثل گفتن خاطرات، بیان خواب‌ها به صورت قصه، قصه گفتن با اسباب بازی‌های مورد علاقه بچه‌ها، قصه گفتن با وسایل در دسترس که قطعا این روش‌ها باعث شادی و نشاط و سرگرمی کودک می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: مربیان، خانواده‌ها و تمامی کسانی که به نحوی در مسیر پرورش افراد گام برمی‌دارند، بیش از همیشه فن قصه‌گویی را محوری در تعلیم و تربیت نسل آینده مورد توجه قرار دهند چرا که آموزه‌های قرآن کریم در تکوین شخصیت کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان نقش اساسی دارد.

ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی پاسداری از میراث ناملموس است

حمیدرضا گوهری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در این مراسم گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعد از گذشت بیست‌ و چهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی، موفق به ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی شده است.

وی افزود: قصه‌گویی بخشی از کودکی همه ما بوده است.درواقع داستان‌سرایی یکی  از قدیمی‌ترین وموثرترین اشکال آموزش است و انسان‌ها از این طریق، مفاهیم مهم را به نسل‌های بعد منتقل می‌کردند. قصه‌گویی علاوه بر مزایای آموزشی مزایای اجتماعی نیز داشته است. آنجا که نقال‌ها و قصه‌گویان با بیانی شیرین قصه می‌گفتند، کودکان و بزرگسالان را دورهم جمع می‌کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان بیان کرد: قصه گویی به والدین نیز این فرصت را می‌دهد تا زمان ارزشمندی را با فرزند خود بگذرانند. البته نحوه این قصه گویی نیز برای کودکان مهم است و در جذب کودکان به دنیای رنگارنگ قصه‌ها بی‌تاثیر نیست.

وی با اشاره به اینکه از دو شیوه عمومی می‌توانیم برای تربیت فرزندان بهره بجوئیم. یکی روش‌های مستقیم و دیگری روش‌های غیرمستقیم است، افزود: روش‌های مستقیم ابزاری دارد که یکی از ابزارهای مهم آن گفتگو کردن با فرزندان است و گفتگوی قابل درک و فهم برای فرزندان و آموزش مفاهیم اخلاقی و تربیتی باید با زبان خود آنان باشد یکی از این روش‌ها قصه گویی و داستان‌خوانی است.

گوهری ضمن دعوت از علاقه‌مندان برای شرکت در  این هنر آیینی و سنتی ایرانی  یادآور شد: امروز به صورت همزمان در تمامی مراکز کانون استان کردستان زنگ قصه گویی نواخته می‌شود.

انتهای پیام
captcha