حج، تمرین بندگی در قلمرو عبودیت پروردگار است
کد خبر: 4148959
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۷
حجت‌الاسلام استوارمیمندی:

حج، تمرین بندگی در قلمرو عبودیت پروردگار است

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، آثار فریضه حج را دارای دو بخش فردی و اجتماعی دانست و تأکید کرد: بزرگترین اثر فردی حج تمرین بندگی در قلمرو عبودیت پروردگار است.

حجت الاسلام استوار میمندیحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به آغاز اعزام حجاج ایرانی برای شرکت در مناسک حج تمتع، گفت: فریضه حج به عنوان یکی از واجبات دین اسلام که از آن به عنوان واجب دهریه تعبیر می‌کنند، یکی از فروع دین در کنار نماز، جهاد، خمس و زکات است که بر هر شخصی که استطاعت مالی دارد یک بار در عمر خود این فریضه الهی واجب است.

استوارمیمندی با بیان اینکه در روایات ذکر شده است مسلمانی که مستطیع شود و حج را انجام ندهد، همانند یهودی و نصرانی از دنیا رفته و عاقبت‌به‌خیر نخواهد شد، اظهار کرد: صرف‌نظر از وجود حج به عنوان واجب شرعی که ترک آن معصیت دارد، آثار روحی و معنوی فراوانی را برای حج‌گزار دارد.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، آثار فریضه حج را دارای دو بخش فردی و اجتماعی دانست و تأکید کرد: بزرگترین اثر فردی حج تمرین بندگی در قلمرو عبودیت پروردگار است و کسی که احرام می‌بندد تا برخی از حلال‌ها را نیز برای رضایت خداوند ترک کند، برای حضور در مسیر الهی اعلام آمادگی کرده تا از بسیاری از لذت‌های دنیوی دوری کند.

مناسک حج دارای فلسفه خاص است

این مدرس سطوح عالی حوزه ادامه داد: فریضه حج روح انسان را به کمال نزدیک‌تر می‌کند و هر کدام از مناسک حج دارای فلسفه خاصی بوده که در تکامل روحی و معنوی حج‌گزار مؤثر خواهد بود.

استوارمیمندی با تأکید بر اینکه هر کدام از اعمال حج دارای نماد است، افزود: عمل طواف و چرخیدن هفت نوبت به دور خانه خدا بدین معنی است که در مسیر زندگی و طول عمر انسان محور اعمال، رفتار و منش خود را خداوند متعال قرار می‌دهد؛ سعی بین صفا و مروه نماد تلاش و سعی بالغ برای رسیدن به هدف است.

بنا به گفته مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، قربانی کردن نماد ایثار و قربانی کردن نفس در راه بندگی بوده و رمی جمرات مصداق تبری و برائت جستن از بزرگترین دشمن خدا یعنی شیطان است.

وی با بیان اینکه وقوف در عرفات به منظور رسیدن به معرف خداوند و امام زمان(عج) یکی از اعمال مهم حجاج است، جنبه‌های اجتماعی بزرگترین تجمع مسلمانان را مورد توجه قرار داد و گفت: بزرگترین تجلی اجتماعی حج وحدت بین مسلمانان بوده چراکه این انسجام امت اسلام نمایش یک پارچگی مقابل دشمنان است.

مهم‌ترین درس‌های حج 

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: مهم‌ترین درس‌های مناسک حج برای حجاج، سرسپردگی و بندگی خداوند، خارج شدن از ولایت شیطان، ایثار و از خودگذشتگی، تمرین تقویت اراده و بصیرت در مقابل حیله‌های دشمنان است.

استوارمیمندی با اشاره به راهکار‌هایی برای بهره‌مندی کسانی که استطاعت مالی برای حضور در مناسک حج را ندارند، اضافه کرد: همراهی و همدلی با کسانی که به سرزمین وحی مشرف شدند، می‌تواند اثر معنوی داشته و شرکت در مراسم دعای عرفه و نماز عید قربان یادآور حضور در سرزمین عرفات و منا خواهد بود. عمل به مفاهیم حج نظیر برائت از دشمنان اسلام و ایجاد وحدت بین هم نوعان می‌تواند به عنوان نماد همراهی با حجاج تلقی شود.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مراسم حج زمینه آشنایی با مسلمانان جهان را فراهم می‌کند، گفت: امیدواریم که برقراری ارتباط مجدد بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان به نفع امت اسلام تمام شود و معتقدیم راه‌اندازی حج عمره آثار بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد چراکه تعطیلی آن لطمه‌های بسیار جبران‌ناپذیری به فرهنگ دینی و معنویت مردم ایران وارد خواهد کرد.

این مدرس حوزه علمیه ارتباط امت اسلام و ایجاد تعامل نخبگانی بین جامعه ایرانی و سایر ملل جهان را از مزایای حج عنوان کرد و ادامه داد: مردم ما نیاز به معنویت دارند چراکه همه از خدا هستیم و با ذکر خدا به آرامش خواهیم رسید و مادامی که دل در گروی خدا و اولیای خدا قرار بده و انس خود را بیشتر کند، در زندگی خود موفق خواهد بود.

دشمنان در صدد تضعیف حج هستند

وی تصریح کرد: امیدواریم با ضمانت‌هایی که دولت عربستان همانند خوش‌رفتاری با زوار، تأمین امنیت، سلامت و آسایش حجاج خواهد داشت، شاهد اجرای حج تمتع خوب و راه‌اندازی حج عمره نیز باشیم.

استوارمیمندی با بیان اینکه طبیعتاً کسانی که در حج شرکت می‌کنند باید رهاورد خود را توشه‌های معنوی ببینند، اظهار کرد: حجاج باید از خرید‌های بی‌مورد، اسراف و تجملاتی که در برگشت به کشور رخ می‌دهد، پرهیز کنند.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در پایان گفت: امروز دشمنان آثار مؤثری که در حج و عمره می‌بینند را بر نمی‌تابند بنابراین با القای شبهات و اندیشه‌های فاسد در صدد تضعیف حج هستند تا مردم کشورمان را از تشرف به سرزمین وحی بازدارند درصورتی‌که حج یک عمل واجب بوده و حتی حج مستحبی و عمره مفرده در کنار سفر عتبات عالیات، نیاز معنوی و روحی جامعه ما است. سفر‌های معنوی نظیر حج و عتبات عالیات معرفت‌آفرین بوده و به حرکت پرتلاش مردم و جوانان در آرمان‌های اسلامی و انقلابی کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام
captcha