تطابق «مصارف و منابع» و توجه به «تولید مستمر و انبوه»؛ الزامات موفقیت برنامه هفتم
کد خبر: 4149707
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

تطابق «مصارف و منابع» و توجه به «تولید مستمر و انبوه»؛ الزامات موفقیت برنامه هفتم

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران، توجه به تولید مستمر و انبوه و تطابق مصارف و منابع را از اصولی دانست که می‌تواند به موفقیت برنامه هفتم توسعه کمک کنند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، دوم تیر، در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی گفت: رعایت فضائل اخلاقی تنها راه سعادت در عالم آخرت است.

وی افزود: رئیس جمهور کشورمان در روز 28 خرداد با الهام از سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه، لایحه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. سند برنامه یکی از مهمترین اسناد بالادستی و ابزارهای نظام تدبیر به منظور اداره خردورزانه امور و اجتناب از رفتارهای ناهماهنگ و فاقد مبناست. این سند مهم تبیین‌کننده نقشه راه قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه باید از آموزه‌های وحیانی به خوبی استفاده ‌شود، اظهار کرد: موفقیت انسان و جامعه بشری در حیات اجتماعی و فردی، تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مرهون هدفگذاری دقیق و برنامه‌ریزی صحیح و اجرای درست برنامه‌ها و راهبردهای اثرگذار و نتیجه‌بخش است. اگر ما در حیات فردی و اجتماعی هدف مشخصی را تبیین کنیم و برای دستیابی به آن هدف برنامه و راهبرد درست تعیین نکنیم و در چارچوب آن راهبرد حرکت نکنیم قطعاً به نتیجه نخواهیم رسید.

 باید در برابر مدرسه قرآن زانو زد

ابوترابی‌فرد بیان کرد: با نگاهی به سوره حضرت یوسف(ع) می‌توان پی برد که در برنامه‌های حضرت یوسف(ع) علم و الهام از دانش و خرد جایگاه ویژه‌ای دارد و ایشان از تهدید و فرصت درک دقیق و درستی داشتند و آینده‌نگری، آینده‌پژوهشی و آینده‌شناسی مهم انگاشته می‌شد. حضرت یوسف(ع) بر یک اصل کلیدی متمرکز بودند و آن راهبردهای خروجی‌محور و نتیجه‌گراست. واقعاً باید در برابر مدرسه قرآن زانو زد و از آموزه‌های وحیانی آن درس آموخت. حضرت یوسف(ع) معتقد بودند که اجرای درست برنامه نیازمند ارتقای نهاد حکمرانی و توانمندسازی دولت است و هرچقدر نهادی توانمند و کارا وجود نداشته باشد و اگر نگاه بخشی بر مدیران ارشد سایه بیفکند برنامه بر زمین خواهد ماند.

برنامه هفتم توسعه بدون تلاش، علم و راهبردهای دقیق محقق نمی‌شود

وی با بیان اینکه دو راهبرد خروجی‌محور و نتیجه‌گرا برای تحقق رشد اقتصادی پایدار مهم هستند، گفت: تلاش مستمر برای افزایش تولید دانش‌بنیان لازم و ضروری است. حضرت یوسف(ع) در این راستا هفت سال کار و تلاش بدون وقفه و پی در پی ارائه داند، لذا برنامه هفتم توسعه ایران بدون تلاش و بدون علم و بدون راهبردهای دقیق قطعاً محقق نمی‌شود. تولید مستمر و انبوه از عناصر اصلی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: در کنار تولید حداکثری باید مصرف حداقلی را مهم بدانیم و به عنوان مثال اگر در 20 درصد از گازی را که استخراج می‌کنیم صرفه‌جویی شود و آن را برای صادرات تخصیص دهیم قطعاً با یک تحول جدی در برنامه هفتم روبه‌رو خواهیم شد. ما باید نگاه مبتنی بر مصرف را به نگاه مبتنی بر تولید و خلق و انباشت سرمایه تغییر دهیم و این نگاه می‌تواند به ایران قدرتمند منجر شود. فقط باید به اندازه‌ای مصرف شود که برای حیات به آن نیاز داریم.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: اقتصاد مبتنی بر تولید و صادرات راه برون‌رفت از تنگاه‌ها و دسترسی به قدرت اقتصادی مطلوب است.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم با اشاره به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: این سفر دارای آثار و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین‌کننده‌ای است. اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در تحلیل این سفر می‌نویسد: «رؤسای جمهور ایران به آمریکای لاتین سفر کرده‌اند ولی چشم‌اندازهای این دیدار متفاوت است و چین و روسیه تلاش می‌کنند از نفوذ آمریکا مقابله کنند و رئیس جمهور ایران با بهره‌برداری از این تحولات به آمریکای لاتین سفر کرده است.»

وی تأکید کرد: جایگاه اقتدارآفرین و ظرفیت استثنایی جمهوری اسلامی در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و افزایش دانش ملت بزرگ ایران و تقویت جبهه مقاومت تأثیرگذار بوده که تحت رهبری و زعامت مقام معظم رهبری به دست آمده است. همانطور که پیروزی ملت ایران بر استبداد شاهنشاهی و پیروزی افتخارآفرین در دفاع مقدس دستاورد مقاومت و ایثار ملت ایران تحت رهبری امام راحل بود و باید این سرمایه بزرگ را قدر شناخت و در سایه آن به عقلانیت، دانش و ایمان و بی‌اعتمادی به قدرت‌های مبتنی بر ثروت و تسلیحات نظامی احترام گذاشت و این پیوند را استحکام بخشید.

استقلال قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی تام و کامل است

ابوترابی‌فرد با اشاره به هفته قوه قضائیه گفت: شهید بهشتی معمار دستگاه نوین قضایی ایران محسوب می‌شود. قوه قضائیه در قانون اساسی دارای نقش بی‌بدیل و استثنایی در نظام حکمرانی اسلامی است. استقلال قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی تام و کامل است و این دستاورد بسیار مهمی است. در کمتر قدرتی در جهان شاهد این استقلال هستیم. چهره‌های هوشمند دانشگاهی و آشنا با قضا تصریح می‌کنند هیچ‌گونه دخالتی در دستگاه قضا ممکن نیست و این سرمایه ارزشمندی است. در هفته قوه قضائیه فرصتی برای ترسیم نقشه راه برای آینده به وجود آمده و باید نسبت به عملکرد این قوه تفکر شود. امروز عملکرد دستگاه قضایی و برنامه آن برای دستیابی به افق بالاتر، اصلاح کاستی‌ها و ضعف‌ها، افزایش رضایتمندی مردم و غیره مورد قبول نخبگان دانشگاهی و صاحبان اندیشه و فکر در این حوزه است.

وی در ادامه تحلیل برنامه هفتم توسعه گفت: واقعی کردن مصارف و منابع باید در این برنامه مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر شفافیت درآمد شرکت‌های دولتی، بدهی‌های عمومی دولت، ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی بودجه جاری کشور و تک رقمی شدن تورم طی برنامه پنج ساله باید مورد توجه قرار گیرند. در کنار این موارد باید به تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن با رویکرد کوچک شدن دولت و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی و تحکیم نهاد خانواده هم توجه شود.

امام جمعه موقت تهران در پایان با اشاره به اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی گفت: این مهم منوط به مدیریت مصارف و بودجه‌ریزی براساس عملکرد، احصا و شفاف‌سازی بدهی‌هاست و اینکه طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام باید تعیین تکلیف شوند و مدیریت اجرایی خوب و کاهش تصدی‌گری دولت را شاهد باشیم. بدون این اقدامات ما نمی‌توانیم ساختار بودجه را اصلاح و با نگاه رهبر انقلاب آن را منطبق سازیم. کسری بودجه را می‌توان با مدیریت دقیق مصارف و شفاف‌سازی بدهی‌ها و تعهدات و دیگر اقدامات برطرف کرد. دولت سیزدهم مصصم به پیمودن این راه هست.

انتهای پیام
captcha